Dieselgate in de polder

Volkswagen Kever Strassenwacht

In Nederland moeten 160.000 Volkswagens, Audi's, Skoda's en Seats terug naar de dealer; aan de stekker voor een vers rijtje eentjes en nulletjes. Wereldwijd komen 11 miljoen auto's met een motor uit de intern als EA 189 aangeduide motorfamilie in aanmerking voor een software-update zodat … ze weer voldoen aan de Amerikaanse regels?

Raar, heel raar. Want laten we wel wezen: voor de 482.000 VW's in de VS is er een verklaring dat ze terug moeten. Deze hebben software volgens Amerikaanse specificatie en dat moet bij gelegenheid aangepast worden. Maar die andere 10,5 miljoen buiten de VS? Die 10,5 miljoen auto's hebben überhaupt niet de Amerikaanse Clean TDI-softwarespecificatie en hoeven ook helemaal niet aan de strenge eisen van de Amerikaanse EPA en CARB te voldoen. Is hier 10,5 miljoen maal sprake van 'goede wil tonen', paniekbestrijding, damage control? Of bekent VW hiermee dat die auto's bij ons vanwege sjoemelsoftware ook niet aan bijvoorbeeld de Europese (en dus ook Nederlandse) Euro 5-eisen voldoen? Voelt Wolfsburg nattigheid? Waarom moeten er 10,5 miljoen TDI's die niet in de VS rijden toch naar de garage? Zeg het maar…

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.