Dieselgate in de polder
In Nederland moeten 160.000 Volkswagens, Audi's, Skoda's en Seats terug naar de dealer; aan de stekker voor een vers rijtje eentjes en nulletjes. Wereldwijd komen 11 miljoen auto's met een motor uit de intern als EA 189 aangeduide motorfamilie in aanmerking voor een software-update zodat … ze weer voldoen aan de Amerikaanse regels?
Raar, heel raar. Want laten we wel wezen: voor de 482.000 VW's in de VS is er een verklaring dat ze terug moeten. Deze hebben software volgens Amerikaanse specificatie en dat moet bij gelegenheid aangepast worden. Maar die andere 10,5 miljoen buiten de VS? Die 10,5 miljoen auto's hebben überhaupt niet de Amerikaanse Clean TDI-softwarespecificatie en hoeven ook helemaal niet aan de strenge eisen van de Amerikaanse EPA en CARB te voldoen. Is hier 10,5 miljoen maal sprake van 'goede wil tonen', paniekbestrijding, damage control? Of bekent VW hiermee dat die auto's bij ons vanwege sjoemelsoftware ook niet aan bijvoorbeeld de Europese (en dus ook Nederlandse) Euro 5-eisen voldoen? Voelt Wolfsburg nattigheid? Waarom moeten er 10,5 miljoen TDI's die niet in de VS rijden toch naar de garage? Zeg het maar…

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).