Der Untergang
Toevallig zat ik vorige week Der Untergang te kijken, de film over de laatste dagen van nazi-Duitsland in de Führer-bunker onder Berlijn. Die beelden kwamen onwillekeurig weer bovendrijven bij het zien van de Lancia-stand op de salon van Genève. Nee, ik beweer niet dat Lancia een fout merk is, het gaat om iets anders. In beide gevallen weet men dat het einde onafwendbaar naderbij kruipt, maar toch gaat, nee móét, men door. Bij de film betekent dat dat Duitse officieren, strak in uniform, bevelen op blijven volgen, ook al staat het Russische leger al in het stadscentrum. In het geval van Lancia staat er een chique stand met mooie dames en designmeubelen, net als bij alle andere merken, ook al is er geen nieuws.
Want er ís geen nieuws. De stand wordt opgevuld met vier Ypsilons en dat is het. Vier varianten op een auto die in de basis drie jaar oud is. Daarmee ga je de verbitterde strijd op de toch al lastige automarkt natuurlijk niet winnen. Zeker niet als de rest van het gamma bestaat uit een ook al niet gloednieuwe Delta en een aantal omgekatte Chryslers. Dat Lancia die auto's niet tentoonstelt op haar stand, is even logisch als veelbetekenend.
Een paar jaar geleden leek het erop dat het merk de weg omhoog te pakken had, maar vooralsnog heeft het niet zo mogen zijn. De geruchten over het einde van het merk gonzen al een tijdje rond en ditsoort berichtgeving helpt natuurlijk ook niet. Als er niet snel een impuls komt, denk ik dat het merk dat de wereld de Stratos, Delta en Thema 8.32 schonk binnenkort ten onder gaat. De metaforische Russen staan al voor de poorten en de vechtlust van Lancia lijkt weg. Maar in tegenstelling tot de film, hoop je in dit geval wél op een miraculeuze wederopstanding.

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.