AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De SmaakTwist – Stickermania!
29
Deze week heb ik een Kia Soul in een vergelijkende test, waarbij ik hem vergelijk met de nieuwe Citroën C3 Picasso, de gefacelifte Nissan Note, een Renault Grand Modus en onze Honda Jazz Duurtester. Gave test om te maken, want de klasse van compacte SUV/MPV/Spaceboxes/MUV's (wat voor termen ze al niet bedenken) is ontzettend in beweging. Drie van de testauto's zijn fonkelnieuw op de markt, dus er valt van alles over te vertellen. Alleen, die extravert vormgegeven Soul zette me aan het denken. De kleintjes schreeuwen om aandacht.
Toen we de eerste beelden van de productie-Soul onder ogen kregen, zaten daar foto's bij van een lichtgekleurde variant die op de achterklep was bestickerd met een motiefje. "Een fabrieksoptie", luidde de begeleidende tekst, "omdat onze klanten een steeds grotere behoefte krijgen om zich te onderscheiden van de massa." Juist. Het motiefje deed mij eerder denken aan een gehaakte sprei die mijn oma vroeger altijd maakte; goudeerlijke huisvlijt, maar het hangt van truttigheid aan elkaar. En de variaties kunnen zo gek als je het zelf wilt maken. Mijn vraag is nu: wie gaat zoiets nou op z'n Soul plakken, zitten mensen hier echt op de wachten?
Persoonlijk ben ik een voorstander van 'customising', zoals de Amerikanen dat zo mooi kunnen zeggen. Niet alle vormen hiervan zijn even mooi en smaakvol natuurlijk, maar het kan wat mij betreft niet bont genoeg zijn op de weg. Een C3 Picasso (ook te pimpen met allerlei glimmertjes) in dat gekke Bitter Lemon-kleurtje? Een beetje vreemd, maar wel lekker verfrissend op de één of andere manier. De Mini deed het ooit al voorzichtig, maar de hele stickerhype begon natuurlijk bij de reïncarnatie van de Fiat 500; er zijn vele honderdduizenden combinaties mogelijk tussen kleuren, bekledingssoorten en – jawel – stickers op dat Italiaanse kleintje. En nu gaan zelfs nuchtere merken als Skoda in de race meelopen met een op zich leuke campagne (Zwoen, Blit, Greel en meer van dat soort samentrekkingen) over het feit dat je de Fabia in zoveel verschillende combinaties kunt krijgen. Want je eigen stijl is het toverwoord! Maar wat vinden jullie van die 'onzin'?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs