De Ring: nog even niet
Iedere keer als we bij de Ring zijn, kriebelt het. Ik heb de baan wel al een paar keer als passagier beleefd (onder meer in de Ring-taxi), maar heb 'm zelf nog nooit gereden. Nu waren de auto's waarmee op we op pad waren niet echt geschikt voor een rondje, maar voor de toekomst staat het absoluut op mijn to-do-lijst. Het probleem is dat ik behoorlijk risico-avers ben. Ik houd altijd wat marge over en zoek nooit zo snel de grens op als ik de boel niet vertrouw. Inmiddels heb redelijk wat circuitervaring (onder meer op het F1-gedeelte van het circuit) en mijn racelicentie zit ook al weer een aantal jaar in de pocket. Maar De Ring, tsja. Er zal er maar net eentje dwars staan aan de andere kant van de heuvel. Je kunt gewoon nergens heen. Laf misschien, maar liever laf dan in de kreukels. Ik laat me sowieso niet zo snel dwingen door 'groepsdruk'. Maar dit keer dacht ik toch: 'ja, ik ben er nu klaar voor. Komende zomer maar eens op zoek naar een goede auto om de Groene Hel mee te bedwingen.' Tot ik later die week zag waarom de baan een uur gesloten was op het moment dat we die zondag aankwamen. Deze OPC-rijder zal nog vaak terugdenken aan dit moment. Knal! De bocht is inderdaad listig. Hij is net wat scherper dan de serie ervoor, waardoor je hem snel fout inschat. Zo'n ongeluk zorgt meestal voor veel sarcastische reacties. De man is 'een sukkel die niet kan rijden', in tegenstelling tot de bewuste reaguurders (wie de schoen past...) die natuurlijk allemaal Schumacher de tweede zijn. Ik heb dat gevoel niet en mijn enthousiasme was meteen verdwenen. Ik beperk me nog wel even tot 'normale' circuits. Maar uitstel is geen afstel, de Nordschleife loopt niet weg. Het komt wel een keer.
Hop! En geraden door P-911. Snel hoor! Het was een Factory Five GTM. Ik zal wat extra foto's toevoegen.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.