De Ring: nog even niet

Aston Martin GT4 op de Nordschleife
Onlangs ben ik samen met collega Roland weer eens naar de Nordschleife geweest. Ik had wat fijneF-segment auto's in een test en de tocht is ideaal om wat kilometers te maken: Nederlands verkeer, stukken Autobahn zonder limiet en bochtige wegen in de Eifel. Je vindt alles waarop je zo'n auto wilt beoordelen binnen één route en het is nog een leuke eindbestemming ook. Want als er ergens dikke auto's te spotten zijn, is het wel daar. Zo werden we geconfronteerd met het bijzondere apparaat op de tweede foto. (Wie als eerste merk en modelnaam noemt, wint een GTO Autosport Encyclopedie van Rob Wiedenhoff!)
Iedere keer als we bij de Ring zijn, kriebelt het. Ik heb de baan wel al een paar keer als passagier beleefd (onder meer in de Ring-taxi), maar heb 'm zelf nog nooit gereden. Nu waren de auto's waarmee op we op pad waren niet echt geschikt voor een rondje, maar voor de toekomst staat het absoluut op mijn to-do-lijst. Het probleem is dat ik behoorlijk risico-avers ben. Ik houd altijd wat marge over en zoek nooit zo snel de grens op als ik de boel niet vertrouw. Inmiddels heb redelijk wat circuitervaring (onder meer op het F1-gedeelte van het circuit) en mijn racelicentie zit ook al weer een aantal jaar in de pocket. Maar De Ring, tsja. Er zal er maar net eentje dwars staan aan de andere kant van de heuvel. Je kunt gewoon nergens heen. Laf misschien, maar liever laf dan in de kreukels. Ik laat me sowieso niet zo snel dwingen door 'groepsdruk'. Maar dit keer dacht ik toch: 'ja, ik ben er nu klaar voor. Komende zomer maar eens op zoek naar een goede auto om de Groene Hel mee te bedwingen.' Tot ik later die week zag waarom de baan een uur gesloten was op het moment dat we die zondag aankwamen. Deze OPC-rijder zal nog vaak terugdenken aan dit moment. Knal! De bocht is inderdaad listig. Hij is net wat scherper dan de serie ervoor, waardoor je hem snel fout inschat. Zo'n ongeluk zorgt meestal voor veel sarcastische reacties. De man is 'een sukkel die niet kan rijden', in tegenstelling tot de bewuste reaguurders (wie de schoen past...) die natuurlijk allemaal Schumacher de tweede zijn. Ik heb dat gevoel niet en mijn enthousiasme was meteen verdwenen. Ik beperk me nog wel even tot 'normale' circuits. Maar uitstel is geen afstel, de Nordschleife loopt niet weg. Het komt wel een keer.
**update**

Hop! En geraden door P-911. Snel hoor! Het was een Factory Five GTM. Ik zal wat extra foto's toevoegen.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.