De mijne is 300 pk lang

Saab 900c
Deze week in Autoweek de Opel Astra OPC met 300 pk, de nieuwe norm voor de hoogste GT-ierectieklasse. Hoewel, er is al een Focus RS500 die 350 pk rubber op het asfalt smeert. En dat moeten we dus leuk vinden…. Wanneer en waar eindigt deze waanzinnige toys for boys race wie de grootste/langste heeft?! Nou, nooit dus! Zolang overheden en de EU, die wel snelheidslimieten stellen en verkeersveiligheid resp. klimaatbeleid zeggen na te streven, deze zinloze competitie tussen autofabrikanten laten doorgaan, zitten we over tien jaar op 400 pk als nieuwe Viagra-norm….. tenzij de volgende oliecrisis dan een feit is.
Noodgedwongen - anders verkopen ze niet - of welbewust doen alle autobladen, ook consumentenblad Autoweek - met 99% lezers die wél in een gewone auto en niet in een bommetje rijden - mee aan de promotion van de idee dat zulke auto's normaal en meest begerenswaardig zijn. En zo zitten duizenden mannen wekelijks te geilen op lachwekkende hoeveelheden pk's die in normaal verkeer nooit allemaal tegelijk losgelaten kunnen worden en die nooit bij hen voor de deur komen te staan, auto-porno dus.
Ook in dit nummer: de nieuwe dikke Astra Sports Tourer, gelikte opvolger van de nuchtere Kadett stationcar. Mooi ding, zeker, maar wat weegt'ie eigenlijk?! Alle pk-variantjes staan vermeld, van 85 tot 180, en de lengte, bijna 4 meter 70, langer dan de eerste Vectra, net zo lang als een Rekord station! Da's andere koek dan een Kadettje met 60 pk. Even verderop lees ik dat de Astra 1,4 Turbo met 140 pk niet vooruit te branden is, nogal wiedes met zo'n lijf van dik 1300 kilo. Zal die station wel 1400 kilo zijn, maar dat vermeldt het stuk niet. Kan Autoweek voortaan bij al die pk-riedels ook standaard de gewichten noemen die ermee voortgesleurd moeten worden?!
Over sleuren gesproken, de legale 235 pk's van de Gulietta 1750 TBI QV worden op blz. 8 in kleverig extatische bewoordingen de autohemel in geprezen. Daar zullen de meeste Alfa's met die potentie ook voortijdig eindigen. Wat blijkt namelijk uit alle ongevalstatistieken uit alle beschaafde landen die dat per autotype bijhouden? Hoe meer vermogen, hoe vaker een auto bij dodelijke ongevallen betrokken is. Dat is de 'actieve onveiligheid' die de passieve veiligheid aftroeft. Het ongevalsrisico loopt meer dan exponentieel op met het vermogen. Zo bleek in Amerika de SAAB 900 MK1 turbo driemaal zo dodelijk als de 900 zonder turbo – nog afgezien van slachtoffers bij de tegenpartij. Maar Saab maakte wél jarenlang reclame als 'veiligste auto ter wereld' met de cijfers van de turboloze 900-versie, die vooral door moeders met kinderen bereden werd. Statistisch liegen noem ik dat.
Al die juichverhalen over meer pk's doen mij dus meteen denken aan degenen die uiteindelijk onder de rubberen hoefjes verpletterd zullen worden. Met de stoere 'sportieve' rijders die hun suïcidaal genot tegen een boom beëindigen heb ik geen meelij, wel met hun moeders, die dan al jaren in angst gezeten hebben.
De column van Bas van Putten over DIK spreekt mij dus helemaal aan. De auto-industrie lijdt dankzij de structurele overcapaciteit aan structurele auto-obesitas en is sinds de oliecrisis vervaagde bezig ons op te zadelen met steeds dikkere auto's voor steeds meer geld: de Golf VI kost het dubbele van de Golf II, dat is per kilo 40% meer. En we trappen er nog in ook!
Ik niet dus, want ik zal nooit meer een nieuwe auto kopen, tenzij er een high tech reïncarnatie van de 2CV opstaat – die van mij best 800 kg mag wegen, als ie maar niet meer dan 60 pk heeft. Met blue motion technieken haal ik dan 1 op 40. Vergeleken met de 600 kg/ 30 pk/ 1 op 19 van de Eend zou dat pas echt vooruitgang zijn.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.