De lekkerste diesels van de laatste 10 jaar
Tien jaar geleden is het alweer dat de diesel middenin een enorme opleving zat. Nu gaat het alleen nog om lagere bijtelling, toen draaide het ook nog om plezier.
De ene nieuwe zelfontbrander was nog krachtiger dan de ander en wist zelfs de meest verstokte benzinerijder in vervoering te brengen. Neem de D5 van Volvo.
Laatst reed ik een vroege S60 met die motor, in het kader van tien jaar D5. De eigenaar van de keurige vierdeurs coupé in de kenmerkende goudgele lak kroop achter het stuur van onze S60 D5-duurtester. Het viel me op dat de oude vijfpitter, met slechts 210.000 kilometer op de teller, nog karakteristieker klinkt dan de huidige, met twee turbo's, piëzo-injectoren en de laatste stand der techniek. Machtig, die eerste D5 en hij staat dan ook hoog in mijn top tien van erg fijne diesels van de afgelopen tien jaar:
BMW twinturbozescilinder
Wat een kanon, al bij zijn aantreden in 2004 in de bloedsnelle 535d. Inmiddels is de twinturboversie alweer vervangen door de Twin Power-techniek, waarbij een turbo gebruikt wordt.
D5
De D5 is sinds kort 215 pk en 420 Nm sterk, maar de eerste met 163 pk en 340 Nm was al een puik blok. Lekkerste dieselrit ooit was met een S60 D5 185 pk, handgeschakeld, door het Duitse Taunus-gebergte.
1.9 TDI 130 pk
Heerlijk explosieve diesel, die pompverstuiver met 130 pk. Vond 'm qua karakter fijner dan de 1.9 TDI 150 pk, die een groter turbogat had.
2.0 HDI/2.0 TDCI
Door PSA, Ford en Volvo ingezet, fantastische motor. Loopt een stuk verfijnder dan TDI's en biedt ontzettend veel trekkracht. Maar ook de 1.6 diesel van PSA en Ford is al heel prettig.
2.4 JTD
Lekker warmbloedig dieselblok. De laatste keer dat ik 'm reed was in een Alfa 159. Die was zo snel dat de Mercedes C 250 CDI met 100 Nm meer trekkracht de handen vol had aan de Italiaan.
4.2 TDI
De V8 TDI van Audi maakte de V10 TDI van de VW Touareg en Phaeton algauw overbodig. Deed nauwelijks onder qua power voor de enorme tiencilinder. En is nog steeds een machtig blok.
1.5 dCi
Ook hele kleine diesels kunnen erg fijn zijn. De 1.5 van Renault bijvoorbeeld, heerlijk stil (behalve in een Dacia) en krachtig genoeg voor een middenklasser.
2.2 i-CTDI
De enige Japanse diesel in deze lijst. Wat een verfijnde motor. Voelt in een Civic krachtiger aan dan hij is. Op de Type R na de prettigste motorversie van de compacte middenklasser.
3.0 V6 diesel Jaguar/Land Rover
Heerlijk blok dat in diverse vermogensvarianten leverbaar is. Met 275 pk in een XF heb je echt een supergave zakensedan.
1.3 JTD (en CDTI)
De kleinste diesel van specialist Fiat is altijd al een prettig machientje geweest, ook door Opel vaak gebruikt en heette dan CDTI.

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.