De laatste rebel
Pas op, ik ga verkleinwoorden gebruiken voor een nietig onderwerp: het motortje. We maakten kennis in een Mercedesje, de A180 CDI. Wat een fijn motortje, riepen mijn bijrijdster en ik verrukt uit. Stil en heerlijk pittig, precies goed voor de polder. Dat had Mercedes-Benz mooi voor elkaar. Wisten wij veel. Dat blokje kwam dus van Renault, de 1.5 dCI: 1.461 cc, 110 pk, 260 Nm. Door er A- en B-klasses mee uit te rusten, zeggen die Duitsers eigenlijk: dat doen we de Fransoos niet na.
Daar zijn meer fabrikanten achter. Nissan bijvoorbeeld, partner van Renault. Ik reed net de Qashqai: weer dat motortje en wederom die tedere verrukking. Zachtmoedig, sterk maar niet brutaal, helemaal metro.
Half Nederland heeft momenteel dit dieseltje onder de kap, soms met een beetje steun van de belastingdienst. Dit is het wondertje dat Clio's en Méganes, Dacia's, Nissans en Mercedesjes zo zuinig en gerieflijk maakt. Wat we daarvan kunnen leren, behalve dat Renault het kunstje in de vingers heeft, is dat de Nederlandse consument het heeft gehad met machtsvertoon.
Het nieuwe NAP is 110 pk, het gulden midden dat de Hollandse beroepsspaarder verwelkomde in het handvol aandrijflijnen, diesel of benzine, die als een goedaardige epidemie de markt veroverden. De 1.2 TSI en 1.6 TDI van Volkswagen, de 1.6 turbodiesels van Focussen en Volvo's. Geen motoren; motortjes.
Ik reed met mijn Passat, 115 pk, naar Zuid-Limburg en zag ze voorbijschieten op de linkerbaan. Kolonnes V40's D2, Méganes, A- en B-klasses, de TSI-parade van Polo's, Golfs en Octavia's. Iedereen blij.
Hallo Nederland!
Tuurlijk, de fiscus gaf het beslissende zetje. Maar nu we overstag zijn, zien we dat het echt genoeg is. Powerplay, we talen er niet meer naar, wij zijn verguld met onze nieuwe matigheid. We hebben allemaal het ideale gewicht, allemaal een iPad en een iPhone 5, allemaal een dCI of TSI. Het gelijkheidsideaal is eindelijk verwezenlijkt. We wisten niet wat we zagen toen bij Venlo een man naar mijn hart in een dik aangeklede BMW 135i langsflitste. De laatste rebel!

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.