Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De dood van het dieselgevoel

34
De dood van het dieselgevoel
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
4 augustus 2007 om 15:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Twee weken lang zat ik in Frankrijk op de fiets, als de klassieke milieuhypocriet die eerst duizend kilometer CO2 de lucht inblaast om op z'n vakantiebestemming Roomser dan de paus de ozonlaag te gaan sparen op zijn Giant. Het was afzien. Elke dag vertrapte ik veertig kilometer heftig heuvelland waar de spuitende & slikkende coureursgemeenschap de hand niet voor omdraait, maar waar mijn vijfennegentig kilo's puur natuur het niet gemakkelijk mee hadden. Dat de exercitie me in plaats van lichter vier kilo zwaarder maakte beschouw ik maar als een bedrijfsongeval, zolang niemand me blij wil maken met de mededeling dat ook extra spierweefsel best stevig aan kan tikken. Hoe dan ook: onderweg op mijn mountainbike viel me iets op, namelijk dat diesels ook van buitenaf niet meer als diesels klinken. Het gebeurde toen ik op een dag werd gepasseerd door een splinternieuwe Renault Espace 2.0 DCi. Het typeplaatje liet geen misverstand bestaan: een oliestoker. Maar ik hoorde iets dat klonk als een benzinemotor. Ik zag geen dieselwalm, en ik rook niks. Voor de prestatie neem ik mijn hoed af. Toch deed het me pijn. Ik besefte dat het dieseltijdperk eigenlijk voorgoed voorbij is. De diesel leeft als nooit tevoren. Maar de dieselromantiek is dood.

De ongeblazen oerdiesel had iets. Hij was een werkpaard en zo klonk hij ook; met de rauwheid die je toen verafschuwde en nu romantisch vindt. Hij rookte, stonk, hij ratelde en trilde, maar deed het met de ruige, boerse onverzettelijkheid die je bij mensen soms ook liever is dan te nadrukkelijk vertoon van goede manieren.

Iedereen weet hoe het afliep. Eerst kwam de turbo. Daarna directe inspuiting. Vervolgens de verfijning, roetfilters, de stilte binnen en de blije bossen buiten. Toen het even pijlsnelle als halfzachte resultaat van die evolutie me in de Franse heuvels als een zachte ruis van DCi-pk's voorbijflitste, verlangde ik opeens hartstochtelijk naar de oude, ongeblazen dieselblokjes van PSA. De nostalgie kreeg me zo te pakken dat ik op mijn fiets alle plaatselijke garagisten afschuimde op jacht naar een bejaarde Peugeot of Citroën, klein gebrek geen bezwaar. Niks te vinden. Vlakbij m'n vakantiehuis bood ik uit pure verveling een boer op straat duizend euro voor zijn aftandse witte Citroën C15D. Voor geen miljoen, zei de man. Die had gesnapt waar het in het bestaan om draait. Een tevreden roker is geen onruststoker.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
34 Bekijk reacties

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (47)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden