AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De beste wintertip?
Is de mens een intelligent, lerend dier (Darwin?)? Het spreekwoord over de ezel zegt genoeg. Groepen en organisaties hebben nog minder geheugen. Je hoeft geen Pieter van Vollenhoven te zijn om te stellen dat veel rampen juist te wijten zijn aan de onwil om te leren van eerdere fouten. Achteraf gezien blijken de meeste rampen vermijdbaar geweest te zijn, zoals de vuurwerkramp in Enschede (ontbrekende expertise bij - en falend toezicht door de overheid) en de Turkse Boeing bij Schiphol (falende apparatuur en piloten). Seveso, Bhopal, Los Alfaques, Tsjernobyl: milieurampen waar de techniek faalde dankzij menselijk falen en financiële controllers die investeren in meer veiligheid "niet rendabel" vinden.
De winter is de tijd voor wintertips, zoals wat te doen als je in een slip raakt. De prijs voor de opvallendste wintertip van dit jaar gaat naar NS en Prorail (dat betekent: "vóór het spoor"!) met hun tip: NEEM NIET DE TREIN !!!!!!!!!!! Hun "Blijf thuis" is geen praktisch advies als je weg moet; dus nam ik de auto. De verkleumde autobranche had eindejaar geen leukere wintertip kunnen wensen, gratis autoreclame en effectiever dan de slooppremie. Dodelijker voor het OV kon niet, nu zelfs high speed treinen als de Eurostar tot stilstand komen zodra het vriest [en warme (tunnel)lucht op ijskoude elektronica condenseert]. Als de winter ergens een kans voor is, dan wel voor de trein als betrouwbaar en veilig alternatief voor de vastgereden auto, dacht ik in navolging van recente NS-reclames. Deze week reed ik probleemloos met de auto over glibberige woonstraten en goed berijdbare snelwegen. Alleen enkele gassende jongemannen met doorspinnende wielen wekten meelij, en fietsers. Fietsen was bijna onmogelijk dankzij gemeentelijke bezuinigingen op lokaal schuiven en strooien. Wedden dat deze week duizenden mensen besloten hebben een (tweede) auto aan te schaffen en om NS en al die fancy klinkende OV-bedrijven (Connexxion, Arriva - niet dus!) voorgoed de rug toe te keren, alleen al uit boosheid over de beroerde informatie na uren wachten. De officiële NS-uitvlucht luidde dat de duizenden wissels met zoveel sneeuw vastvriezen. Alsof dat iets nieuws is! Terecht stellen gewone mensen én politici nu de vraag waarom landen met echte winters, zoals Zwitserland, daar geen last van hebben. Ik heb daar vaak met de trein in zomer en winter gereisd. Het antwoord is: de Zwitserse spoorwegen hebben hun zaken gewoon goed georganiseerd, overal mannetjes voor (conducteurs, stationsbaasjes, olie-mannetjes), alles in één hand, het loopt als een Zwitsers horloge, ongeacht meters sneeuw. Bij ons is dat bijna allemaal wegbezuinigd en uitbesteed aan computers en bedrijven zonder echte spoorervaring, -kennis of -mensen. Dat heet privatisering (met dank aan VVD, CDA, PvdA, D'66!) en marktwerking (m.a.w. zoveel mogelijk op publieke voorzieningen bezuinigen om met een uitgeklede public service zo veel mogelijk private winst te kunnen maken). Dat gaat dus fout waar het kan (Murphy's Law). De overheid (eigenaar van Prorail) en NS zijn niet-lerende organisaties, gebukt onder de dictatuur van boekhouders en kortzichtige politici, die niet meer letten op maatschappelijk nut maar alleen op (pro)centen. Als hijgerige kamerleden als de Limburgse CDA-wegenlobbyist Ger Koopmans nu hierover gaan klagen, dan is dat tamelijk hypocriet, gezien hun verantwoordelijkheid voor de privatisering van het OV en de dikke winsten van NS, die nota bene geen vergoeding voor die ellende wil geven. Ik denk dat we volgende winter weer een tip van NS krijgen……..of gratis sneeuwkettingen?
Tot slot 3 'vergeten' wintertips, waarmee 7 miljoen autobezitters miljoenen liters brandstof en euro's kunnen besparen als het vriest of sneeuwt. Dát zou Van A naar Beter, samen met ANWB, RAI en BOVAG, via media, matrixborden en garages moeten communiceren, voor milieu én verkeersveiligheid. Allemaal 'kleine beetjes' voor 20%-30% CO2-reductie in 2020:
1) EERST KRABBEN, DAN STARTEN! Goed voor de motor, goed voor het milieu en je gezondheid (een koude motor verbruikt 300% brandstof en vervuilt maximaal).
2) GEBRUIK EEN DAKHOES OF RUITENFOLIE! Voor wie niet elke ochtend wil krabben. Scheelt ook tijd, krassen, koude handen en brandstof. Voorruit: blowen moet!
3) WEINIG GAS GEVEN + HET NIEUWE RIJDEN, JUIST NU! Soms is wit groen.
De winter is de tijd voor wintertips, zoals wat te doen als je in een slip raakt. De prijs voor de opvallendste wintertip van dit jaar gaat naar NS en Prorail (dat betekent: "vóór het spoor"!) met hun tip: NEEM NIET DE TREIN !!!!!!!!!!! Hun "Blijf thuis" is geen praktisch advies als je weg moet; dus nam ik de auto. De verkleumde autobranche had eindejaar geen leukere wintertip kunnen wensen, gratis autoreclame en effectiever dan de slooppremie. Dodelijker voor het OV kon niet, nu zelfs high speed treinen als de Eurostar tot stilstand komen zodra het vriest [en warme (tunnel)lucht op ijskoude elektronica condenseert]. Als de winter ergens een kans voor is, dan wel voor de trein als betrouwbaar en veilig alternatief voor de vastgereden auto, dacht ik in navolging van recente NS-reclames. Deze week reed ik probleemloos met de auto over glibberige woonstraten en goed berijdbare snelwegen. Alleen enkele gassende jongemannen met doorspinnende wielen wekten meelij, en fietsers. Fietsen was bijna onmogelijk dankzij gemeentelijke bezuinigingen op lokaal schuiven en strooien. Wedden dat deze week duizenden mensen besloten hebben een (tweede) auto aan te schaffen en om NS en al die fancy klinkende OV-bedrijven (Connexxion, Arriva - niet dus!) voorgoed de rug toe te keren, alleen al uit boosheid over de beroerde informatie na uren wachten. De officiële NS-uitvlucht luidde dat de duizenden wissels met zoveel sneeuw vastvriezen. Alsof dat iets nieuws is! Terecht stellen gewone mensen én politici nu de vraag waarom landen met echte winters, zoals Zwitserland, daar geen last van hebben. Ik heb daar vaak met de trein in zomer en winter gereisd. Het antwoord is: de Zwitserse spoorwegen hebben hun zaken gewoon goed georganiseerd, overal mannetjes voor (conducteurs, stationsbaasjes, olie-mannetjes), alles in één hand, het loopt als een Zwitsers horloge, ongeacht meters sneeuw. Bij ons is dat bijna allemaal wegbezuinigd en uitbesteed aan computers en bedrijven zonder echte spoorervaring, -kennis of -mensen. Dat heet privatisering (met dank aan VVD, CDA, PvdA, D'66!) en marktwerking (m.a.w. zoveel mogelijk op publieke voorzieningen bezuinigen om met een uitgeklede public service zo veel mogelijk private winst te kunnen maken). Dat gaat dus fout waar het kan (Murphy's Law). De overheid (eigenaar van Prorail) en NS zijn niet-lerende organisaties, gebukt onder de dictatuur van boekhouders en kortzichtige politici, die niet meer letten op maatschappelijk nut maar alleen op (pro)centen. Als hijgerige kamerleden als de Limburgse CDA-wegenlobbyist Ger Koopmans nu hierover gaan klagen, dan is dat tamelijk hypocriet, gezien hun verantwoordelijkheid voor de privatisering van het OV en de dikke winsten van NS, die nota bene geen vergoeding voor die ellende wil geven. Ik denk dat we volgende winter weer een tip van NS krijgen……..of gratis sneeuwkettingen?
Tot slot 3 'vergeten' wintertips, waarmee 7 miljoen autobezitters miljoenen liters brandstof en euro's kunnen besparen als het vriest of sneeuwt. Dát zou Van A naar Beter, samen met ANWB, RAI en BOVAG, via media, matrixborden en garages moeten communiceren, voor milieu én verkeersveiligheid. Allemaal 'kleine beetjes' voor 20%-30% CO2-reductie in 2020:
1) EERST KRABBEN, DAN STARTEN! Goed voor de motor, goed voor het milieu en je gezondheid (een koude motor verbruikt 300% brandstof en vervuilt maximaal).
2) GEBRUIK EEN DAKHOES OF RUITENFOLIE! Voor wie niet elke ochtend wil krabben. Scheelt ook tijd, krassen, koude handen en brandstof. Voorruit: blowen moet!
3) WEINIG GAS GEVEN + HET NIEUWE RIJDEN, JUIST NU! Soms is wit groen.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs