De banaan geeft de toon aan

Mercedes-Benz CLS
Bij ons thuis wordt 'ie de banaan genoemd. Of die naam liefkozend of juist cynisch is bedoeld weet ik nog niet. Ik ben er namelijk nog steeds niet uit of ik de Mercedes CLS met zijn kromme figuur nou heel mooi vind of juist geweldig lelijk – het duurt bij mij met nieuwe auto's wel vaker lang voordat ik op dat gebied mijn besluit maak. Ik denk wel dat over een paar jaar, de CLS een trendsetter is gebleken.
Binnen de industrie zijn veel mensen gecharmeerd van de 'vierdeurs coupé' van Mercedes. Wat mij betreft is het gewoon een sedan met een lage daklijn. 'Vierdeurs coupé' is een contradictie, net als bijvoorbeeld vegetarische hamburger. Het woord coupé, sluit een vierdeurs auto uit. Maar goed, de marketingafdeling moet ook aan het werk blijven nietwaar...
De vorm van de CLS gaat in de autowereld navolging vinden. Zo wordt de opvolger van de Alfa 166, die in 2007 wordt verwacht, geen traditionele vierdeurs meer. De Italianen willen de CLS achterna. Ontwerper Callum van Jaguar onthulde onlangs dat hij met de opvolger van de S-type een nieuwe weg wil inslaan. Het huidige model had veel kritiek gehad om zijn hoge bouw. Ik denk dat ik al weet welke weg Callum inslaat, want in alle kritieken over de CLS heb ik over een hoge daklijn nog niemand gehoord.
Als de CLS een écht succes blijkt, zullen ook de aartsrivalen volgen: BMW en Audi laten zich heus niet de kaas van hun brood eten. En dan zijn er nog de sportwagenmerken die altijd al heimelijk een vierdeurs auto willen hebben, maar bang zijn voor hun imago. Kijk straks maar naar de Porsche Panamera, de productieversie van de Aston Martin Rapide en Ferrari kan zijn vierdeurs droom met dit nieuwe concept ook realiseren. Allemaal met dank aan Mercedes.
Ik weet dat de CLS niet de eerste vierdeurs coupé is. Die eer komt – zover ik kan nagaan, maar corrigeer me als het niet klopt – de Mazda RX-8 te beurt. Dat is echter veel meer een compacte sportauto en geen fullsize sedan als de CLS.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.