Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De autobeurs

39
De autobeurs
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
22 februari 2016 om 16:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Kijk, daar wordt een Golfje aangeboden voor bijna 28 mille. Geen nieuwe, geen tweedehands R32 in concoursstaat, geen Prominente Eerste Eigenaar om de bittere pil te vergulden. Een late GTI II, 1991, met 34.000 kilometer op de teller, 107 pk en een schuifdak. Absurd.

De enorme prijsstijgingen in het topsegment van de youngtimermarkt – drie ton voor een BMW Z8 en niet veel minder voor een 993 turbo – werken blijkbaar sterk besmettelijk. De goudkoorts daalt hard af naar prijsklassen waar je niet zo lang geleden voor een habbekrats iets leuks kon kopen. BMW 3-series van de E30-generatie heb ik in luttele jaren van tien naar twintig mille zien schieten, een M3 Cecotto van die lichting gaat over de ton. Het hoeft niet eens hard te gaan – de oude VW-busjes knallen door het plafond, hoe meer ramen hoe beter. De best geconserveerde, ooit met de nek aangekeken 944's en 968's zijn allang geen hobby-Porsches voor de kleine beurs meer. Je gelooft je ogen niet als je ziet wat ze tegenwoordig voor een mooie 928 vragen. Zelfs de 924 zit in de lift. Mijn SL trouwens ook, wat natuurlijk geen vervelend gevoel is.

Maar dit Golfje, vrienden van de handel, hoort op grond van zijn looks en prestaties redelijkerwijs niet meer dan tien te kosten. En ik weet precies wat de handel antwoordt. Luister, Zondagsrijder, de markt bepaalt. Als er één betaalt, springt het volgende schaap misschien voor dertig en meer over de dam. Zaken zijn zaken, groei is groei.

Waar. En mag je het de handel alleen verwijten? Als jij een goeie 993 voor een nog schappelijk bedrag hebt staan en de concurrent vraagt een halve ton meer, dan geloven de dikke beurzen niet dat ze bij jou even goed af zijn. De prijs is het bewijs. Hoe hoger het bedrag, des te begerenswaardiger het object. Je graaft je eigen graf als je niet meedoet. En de markt kan het hebben. Die lijkt onverzadigbaar.

Toch zie ik het schreeuwend fout gaan. Los van de irrationele verzamelwaarde moet de prijs-kwaliteitsverhouding ergens kloppen. Een Golf II van 28 mille, een auto die door elke kleine middenklasser aan flarden wordt gereden, is op nuchtere criteria beoordeeld niets bijzonders. Een nieuwe 911 Turbo S is voor minder geld een duizend keer betere en snellere auto dan een 993 Turbo anno 2016. Ik verwacht dat de markt binnenkort met een gigantische dreun in elkaar klapt. Maar voor de kladderadatsch toeslaat zijn een aantal jongens – die ik het verder van harte gun - wel stinkend rijk geworden.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
39 Bekijk reacties

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden