De angst voor de knop

Naast het bugje een tweede schaduwkant

Volkswagen Golf 8

De nieuwe Golf wordt teruggeroepen wegens problemen met de software van de e-Call noodoproepassistent. Niets van gemerkt, want toevallig heb ik hem net gereden en ik vond hem puur als auto een voortreffelijke worp. De nieuwe Golf is ruim en goed afgewerkt, de 1.5 liter eTSI met 48 volt-accu een economisch meesterstuk; razendsnel, stil en ongelooflijk zuinig. Maar hij heeft naast zijn bugje nog een tweede schaduwkant die het gebruiksgenot stevig vergalt. Zijn multimediasysteem is een logistieke ramp.

Het nieuwe touchscreen doet dingen die je niet wilt – ongevraagd functies als de sfeerverlichting of de mevrouw van de spraakbediening activeren - en verstopt dingen die je direct bij de hand wil hebben, zoals een simpele aan-/uitknop voor de airco. Tweede bron van ergernis is de touch-regelbalk voor volume en interieurtemperatuur, die je bedient door er met je vinger overheen te schuiven, wat al totaal onpraktisch is. Bovendien zit je zo dicht op het scherm dat je zwevende rechterwijsvinger met regelmaat op de verkeerde plek landt. De gebarensturing is een grap. Hoe zijn deze missers bij zo’n oerdegelijk bedrijf in godsnaam door de clinics en de tests gekomen? De nostalgie naar de oldskool volumeknop grenst na vijf minuten klooien aan hondsdolheid.

Onderweg door het infotainmentmenu doe je trouwens ontdekkingen waar privacywatchers erg onrustig van worden. Het aanvinken van het icoontje met de raadselachtige kop ‘juridisch’ levert de volgende disclaimer op; “Helaas is de functie momenteel niet beschikbaar. Wijzigt u tijdelijk uw privésfeerinstellingen naar ‘Positie delen’, alstublieft, zodat de juridische teksten kunnen worden geladen.” Wat zijn dit voor krankjorume toestanden? Juridische teksten? In een Golf? Heeft ook VW de jacht op consumentendata ingezet? Op sociale media leidt mijn post over dit incidentje tot enige ophef onder deskundigen.

Draaiknop

Ach, kan het mij schelen. Tachtig procent van de menuvoorzieningen zal ik toch nooit gebruiken. Wat me wel kan schelen is de zwaarwegende digitale aanslag op een verder haast perfect vervoermiddel. Dit gekluns is een evolutionaire stap terug ten opzichte van de bestaande bedieningsarchitectuur tot en met de Golf 7, met zijn voor de grootste stommeling direct begrijpelijke druk- en draaiknoppen. Weer is bij het VW-concern een poging tot vooruitgang achteruitgang, zoals de schitterende tiptoetsvelden van de jongste generatie Audi’s al eerder stukken minder omgangsvriendelijk bleken dan de controller van het afgezworen MMI-systeem.

Over de Tesla-schermen hoor ik je niet, zegt u nu, deugen die soms wel? Zeker. Voor mij liever middeleeuwse schakelaars, daarover geen misverstand, maar Tesla zit in Silicon Valley, broedplaats van briljante IT’ers die in de geest van Steve Jobs meteen het perfecte touchscreensysteem ontwikkelden. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met de menuvoering van Tesla-touchscreens heb geworsteld – tenzij ze uitvielen natuurlijk, want van betrouwbaarheid hebben ze in Californië weer minder kaas gegeten.

Tech-reuzen

VW surft opgejut door de angst voor de knop, symbool van achterlijkheid, maar wat graag op dat hightechgolfje mee. Het resultaat getuigt van de pijnlijke frictie tussen de Duitse werktuigbouwmentaliteit en de digitale nerdcultuur van de Amerikaanse tech-reuzen die het spel wèl in de vingers hebben. Dit concern is een ten diepste analoog bedrijf dat heel goed is in Golfs en Passats bouwen, maar struikelde over de ambitie om de Tesla- en de Apple-wizards naar de kroon te steken. Die Golf-Spielerei is geen bijdrage aan de vooruitgang maar een krampachtige poging bij de tijd te blijven. Ik had de firma de moed toegewenst zich niet door modes op te laten jagen en de Golf uit te rusten met fysieke bedieningselementen voor tenminste ventilatie en koeling. Ik kwam ze laatst nog tegen in de vernieuwde Passat 8 en de klantentevredenheid in Drenthe was totaal. Dan maar niet modern, dan maar ouderwets gewoon de beste. Benieuwd of ze dit recht gaan zetten. Ik vrees dat ze genoeg aan hun hoofd hebben met, alweer, de software van de ID.3.

Lezersreacties (102)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.