Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Cream yellow rulezzzzzz

47
cream yellow rulezzzzz
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
3 juni 2007 om 11:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Ofschoon ik De Volkskrant en dus stercolumnist Martin Bril bijna nooit lees - ik haat die krant nog meer dan de PvdA - vernam ik onlangs via de tamtam dat Martins column in het Volkskrant-magazine hard nieuws bracht. Zijn Volvo is aangereden.

Lach niet, dit is een serieuze zaak. Bril bezit een gele T5R en hij houdt van de auto, wat in hoge mate voor hem pleit. De T5R, dat is het echte werk; de oer-R, limited edition. Zelfs de kleur is uniek. Dat geel - officieel: cream yellow - is voor de echte Volvoman wat voor Ferraririjders rood en voor Bugattimannen blauw is.

Helaas: die van Bril is kapot. En Martin vraagt zich hardop af of de tijd van afscheid nemen is gekomen, al zou hij hem het liefst voor veel geld laten opknappen en voor zijn deur zetten om naar te kijken. Maar de tank mankeert teveel. Wat nu?

Als 850-oudgediende acht ik me gerechtigd Bril bescheiden maar daadkrachtig van advies te dienen.

Ik zeg: Martin, red de tank. Je hebt het geld om je morele verplichtingen na te komen. Behoed hem voor de Sjonnificatie die de minder exclusieve oldtimers in spe nogal eens treft, als ze in handen komen van vandalen die het onderhoud niet kunnen betalen. Laat hem uitdeuken bij een gekwalificeerde schadehersteller. Zet hem weg. Houd hem in topstaat. Het is geen auto maar cultuurgoed; een collector's item, een toekomstige klassieker. Koop voor het dagelijks vervoer desnoods een Espace. En schrijf één keer per jaar iets liefs over je auto.

Dat is voor iedereen het beste.

Voor Bril, omdat hij zijn geliefde gele niet hoeft op te geven. Voor de 850-gemeenschap, omdat een columnist van naam een zinvolle ambassadeursrol gaat vervullen voor de mooiste Volvo aller tijden. Voor mij, omdat ik het als T5R-consultant allemaal bekokstoofd heb.

Zo, ik heb gezegd.

Overigens ben ik van mening dat Volvo onmiddellijk een nieuwe R moet gaan ontwikkelen. Dan wel een echte: vierkant, trots en nuchter. Het is geen wonder dat de R-gemeente de 850 trouw blijft. De oude en de nieuwe V70's met R-logo halen het niet bij het origineel. Het zijn vast betere auto's, maar geen R's. Ze zijn te rond, te mooi, teveel gewone snelle stationcars. Dat is trouwens meteen het verhaal bij de foto hierboven. Met vriend L. - eigenaar van de gele - maakte ik een proefrit in de groene. We vonden het een geweldige auto. Toch horen we liever onze oude bakken rammelen. "Ze zijn gek geworden daar in Zweden", zei L. toen we de groene weer parkeerden bij de dealer, "het lijkt verdomme wel een Mercedes." Cream yellow rulezzzzzz.
Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
47 Bekijk reacties

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden