CO2-normen gebaseerd op verdraaide gegevens?

Banden in grote droogte | Foto: ANP
Eerder deze week was ik te gast bij Opel, om precies te zijn op het ontwikkelingscentrum voor alternatieve aandrijving in Mainz-Kastel. In dit hermetisch beveiligde complex wordt hard gewerkt aan brandstofcellen en aan de accu's voor de Ampera. Gevraagd naar de reden voor het onderzoek naar en de ontwikkeling van elektrotractie was het antwoord zonder aarzeling (en zonder tussenkomst van marketeers) de eindigheid van betaalbare fossiele brandstof. De CO2-uitstoot en de eventueel daaruit voortkomende opwarming van de aarde is volgens de ingenieurs geen item.
De motivatie van de GM-ingenieurs staat dus haaks op de bedoelingen van de klimaatwetenschappers van de University of East Anglia. Deze klimaatwetenschappers lijken overigens wél beter te weten, maar maken dat in elk geval niet publiek. Althans niet vrijwillig, dat kunnen we opmaken uit de duizenden e-mails van deze klimaatwetenschappers dat door een clubje hackers is onderschept én gepubliceerd. Uit deze mails zou blijken dat feiten over het klimaat (en de invloed van de mens daar op) bewust worden verdraaid of vervalst. Dit alles met als doel om ons maar te doen geloven dat het slecht met ons afloopt als we Al Gore niet serieus nemen. In hoeverre de hackers een beerput hebben opengetrokken of dat het slechts om een storm in een glas water gaat, dat zal de tijd leren. Maar het gaat wel om de getallen die aan de basis staan van de CO2-uitstootnormen waar de auto-industrie vanaf 2015 aan moet voldoen. Kan daar zo makkelijk mee omgesprongen worden?

Lezersreacties (104)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.