Biobrandstof, schadelijk of niet?

Jatropha Heg
Vandaag wordt biobrandstof E85 goedkoper. Waarom? Omdat de accijns die op een liter E85 geheven wordt, verminderd wordt. Wanneer je op E85 rijdt, heb je namelijk een 27 procent hoger verbruik dan wanneer je op gewone benzine rijdt. Hierdoor betaalde je tot en met gisteren (toen er op een liter E85 nog net zo veel accijns geheven werd als op reguliere benzine) per kilometer dus meer accijns. De overheid zet dit nu recht door de accijns met 27 procent te verlagen waardoor je nu per kilometer op E85 net zo veel accijns betaalt als wanneer je op gewone benzine rijdt. Vandaar.
Maar wil ik überhaupt nog wel op biobrandstof rijden? Stichting Natuur en Milieu presenteerde vorige week een rapport waaruit blijkt dat rijden op biobrandstoffen geen klap helpt, sterker nog: het zou averechts werken. Tamoil daarentegen claimt dat het rijden op biobrandstof bijdraagt aan een verminderde CO2-uitstoot van 70 procent. Wat is waar?
Wel of niet schadelijk voor klimaat of milieu, het rijden op biobrandstof heeft in elk geval één groot voordeel: het vergoot de onafhankelijkheid van aardolie. En zolang die grotendeels afkomstig is uit landen met een dubieuze reputatie lijkt me de accijnsverlaging van vandaag zo verkeerd nog niet.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.