AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bedrijfsautoterreur
Het lijkt wel of ze steeds meer oprukken: de kleine vrachtwagens, bedrijfsauto's en bestellers. Tenminste, ik begin er persoonlijk steeds meer last van te krijgen. Rijd je 's morgens in de spits dan lijkt het wel of de weg vergeven is van de bedrijfsauto's. Het zou zo erg nog niet zijn, als die vermaledijde busjes gewoon, net als alle andere vrachtauto's, op de rechterstrook zouden rijden. En als ze alleen voor het inhalen de tweede strook kiezen. Maar nee, ze rijden allemaal pontificaal op de middelstrook of – in het ergste geval – de linkerstrook. Hoog en droog - en zonder enig zicht van wat er achter hen gebeurt - laten zij zich niets gelegen liggen aan het overige wegverkeer. Onder het mom van: we zien toch niet wie er achter ons zit en het kan ons eigenlijk ook geen moer schelen, bevolken ze met z'n allen de linkerstrook. Hup, daar schiet vlak voor me weer zo'n bus naar links. En wedden dat die m'n hele route daar blijft rijden? Snappen die gasten nou niet dat het ontzettend irritant is om achter zo'n dichte auto te rijden? Normaal gesproken kun je door de ruiten van je voorganger heenkijkend goed anticiperen op wat er daarvoor op de weg gebeurt. En op een weg als deze, waar het in de spits steeds een beetje hollen en dan abrupt stilstaan is, is dat natuurlijk wel meegenomen. Maar met zo'n dichte bus voor je koker kun je dat gevoegelijk wel vergeten! Ook zo fijn voor de veiligheid. Nee, wat dat betreft is het wel jammer dat die bussen en bestellers in de loop der jaren meer vermogen en snelheid hebben gekregen. Dat gaf de heren chauffeurs – je ziet bijna nooit een vrouw in zo'n kar – een soort vrijbrief om de rechterbaan te laten voor wat het is en met z'n allen de linkerbaan te confisqueren. Je zou er bijna een actiecomité voor oprichten. Weg met de bestellers, koeriersdiensten en andere dichte hokken, ruim baan voor de échte auto's.
Of schop ik nu tegen zere benen...?
Plaats een reactie