AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autoradio voor het humeur
12
De autoradio. Wie kan er zonder? Ik niet in ieder geval. Ik kan prima functioneren zonder drank, sigaretten, chocola of drugs, maar autorijden zónder radio gaat me toch écht te ver. Ik móet gewoon verbinding hebben met de buitenwereld als ik mijn blikken kluis rondrijd. Telefoneren in de auto haat ik nog meer dan telefoneren in huis, dus dat doe ik niet. Ik moet elke dag gewoon even bijgepraat worden over het nieuws, elke week even de top 40 afluisteren en later op de avond mag ik graag een ouwehoerprogrammaatje over reizen, kunst of sport meepakken. Lekkere borrelpraat. Maar ik ben niet de enige, want al zolang de autoradio bestaat wordt de gebruikers ervan door de wetenschap in de gaten gehouden – zo hoorde ik onlangs in de auto op Radio 1 in Noorderlicht. Een hoogleraar in Maastricht is gespecialiseerd op dit gebied en zij vertelde op de zender dat in de jaren twintig de mensen werden gewaarschuwd voor het gebruik ervan in de stad. Je kon hem beter alleen op het platteland gebruiken. Maar aan de andere kant was de radio ook zeer geschikt om je wakker te houden achter het stuur en in de jaren zestig werd het gebruik zelfs aangemoedigd. Want de radio hield je stemming op peil, zodat je de frustraties van het verkeer goed kon verdragen. Kijk, dat wist u niet. Dus als u weer eens zo'n discotheek op wielen tegenkomt, dan zit daar iemand in die emotioneel zeer gefrustreerd is, en die zo'n enorme bak met herrie nodig heeft om zonder ruzie van A naar B te rijden.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs