Allemaal premium

poedel
Je hebt van die automerken die chronisch te duur zijn. Iedereen weet het, iedereen zegt het, en toch worden hun modellen – te duur – verkocht. Knap? Ach, dat heet marketing. De meerprijs van vele duizenden euro's op vergelijkbare concurrenten wordt door die merken vaak goedgepraat met de term premium (spreek uit priemiejum). Het slaat nergens op, smaakt net zoals goed doorbakken lucht, maar het is wél premium. Doet het goed in de kroeg, dat wel. Ook leuk: als je auto een jaar of tien is en een paar keer doorverkocht, groeien er spontaan blacklights onder de dorpels. Premium dus.
Premium merken gaan steigeren wanneer je ze vergelijkt met merken die in hun ogen niet premium zijn. Wij merken dat vaak met vergelijkende tests. Dan pak je zo'n premium-model en je zet hem in een test tegenover een voetjes-op-de-vloer auto. "Dat kan helemaal niet, want onze auto is premium", roept de importeur dan verontwaardigd. Echt waar.
Gelukkig kom ik de bilnaadjeuk-opwekkende term premium de laatste tijd bij steeds meer merken tegen. Als deze trend doorzet, kunnen we over niet al te lange tijd weer zonder gezeur betaalbare auto's vergelijken met overprijsde equivalenten. Allemaal premium.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.