Forza 3 is los. Is 't wat?

Roy Kleijwegt test Forza 3
Alexander meldde woensdag al dat ik, Stéphan en hij eens gingen zitten om de te kijken wat Forza 3 en Need for Speed Shift met autorijden te maken hebben. Geloof het of niet, maar door toeval (nou ja, het feit dat het spel deze week uitkomt speelt mee, maar dat het dezelfde dag was, was toeval) werd ik door Audi uitgenodigd om bij Microsoft Nederland het Forza 3 te proberen. Audi heeft met de R8 V10 als coverauto een fijne deal met Microsoft (zo is de R10 TDI ook de 'snelste' auto in het spel).
En het spelen ging niet met controller, maar in een playseat met drie gigantische schermen om me heen. Weer eens wat anders. En dat geldt ook voor de versie van het spel die ze erop draaien. "Ik heb wel de indruk dat ze de R8 V10 iets braver hebben gemaakt dan de echte", zeg ik nog tegen Audi PR-man Mark tijdens het spelen van het definitieve spel met normale controller. "Hij heeft nauwelijks overstuur, de echte is toch wel wat wilder." Vervolgens stap ik in de playseat. "Dit is niet de definitieve versie, dus hij speelt misschien wat anders", waarschuwt de begeleider als ik eis dat net als daarnet alle hulpmiddelen (ESP, ABS, remhulp, etc.) uit worden gezet. Jaja, het zal wel, racen met die hap. Wat is de recordtijd tot op heden? Zo langzaam? Met alle hulpmiddelen aan? Een eitje. Vervolgens knal ik in de tweede bocht over een hobbel waarbij het stuur bij het neerkomen nét niet helemaal recht staat. De eerste slip heb ik nog net, maar de contraslip is niet te houden. Wham! In de muur. He?!? Nog eens. Deze keer ga ik iets te heftig van mijn gas in een bocht heuvel-af. Lift-off overstuur bij de vleet en een zetje van een tegenstander doet de rest. Klabam! *(@&$*&!! M'n eer te na ga ik net zolang door tot ik nu hééél geconcentreerd rijdend toch de recordtijd haal. Helaas pak ik per ongeluk een stuk gras mee zodat ik er inclusief strafseconden toch boven zit. (Die strafseconden zijn bij het definitieve spel trouwens ook verdwenen: nu geldt dat iedereen die een foutloze ronde rijdt automatisch boven iemand staat die ergens een stukje gras heeft meegepakt.)
Maar goed, terug naar het spel. Zoals ik in eerder al aangaf ken ik GT5 Prologue niet, dus ik kan niet zeggen die serie zich verhoudt tot Forza. Maar Forza3 is ieder geval top, zo kon collega Stéphan, die nooit games speelt, goed uit de voeten met Forza3 met alle hulp uit omdat het zo op echt autorijden lijkt. Wel is de game ietsje gemakkelijker qua wagenbeheersing dan deel twee. Een tip voor mensen die het toch vooral om het realisme doen: zet alle systemen uit en schakel altijd zelf. Heel moeilijk in het begin, maar je leert snel. Gewoon niet meteen in 400 pk+ auto's beginnen en het niveau van de tegenstanders laag houden. En uiteindelijk is het op deze manier echt het leukste. Je snapt ineens wat lift-off overstuur is en waarom een sper wat toevoegt. Denk echter niet dat je beter gaat autorijden. Games zijn erg goed om circuits te verkennen, maar niet om te leren racen. G-krachten kun je niet simuleren. Andersom werkt het wel. Mijn rondetijden gingen op de Xbox met bakken omlaag toen ik mijn racecursus had gedaan.
Voor iedereen die online een keer de strijd aan wil gaan met Forza3: zet in de comments je Xboxlive naam, misschien voeg ik je toe. Wees gewaarschuwd: ik race online alleen met en tegen factoryspec auto's. Wie het best in menuutjes kan rommelen met de specs van de auto vind ik namelijk niet relevant.
Oh en Need for Speed Shift: zeer leuke racegame die duidelijk nog mooier is dan Forza en meer snelheidssensatie biedt. Maar het echte realisme qua rijden ontbreekt, voor mij daarom geen optie. Kwestie van smaak.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.