Zomerbandentest SUV 2020
255/55R18
- AutoBild
- Bandentest
Tien zomerbanden voor 4x4’s en SUV’s willen ons de juiste weg wijzen. De vraag is of alle banden de hellingen weten te bedwingen, vooral die uit het Verre Oosten. We testen deze banden in de maat 255/55R18.
Bij deze test hebben we tien banden in de maat 255/55R18 aan de tand gevoeld. Deze maat wordt gemonteerd onder zware en uit de kluiten gewassen SUV’s als de BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q7 en Volkswagen Touareg. De tien geteste banden zijn geproduceerd door bekende en minder bekende merken. Merknamen als Michelin, Goodyear, Dunlop, Pirelli en Vredestein (alweer tien jaar in Indiase handen) hoeven we niet nader toe te lichten. Het Finse merk Nokian is vooral in Scandinavië bekend en produceert zijn banden in het thuisland, maar ook via een joint venture in Rusland en binnenkort in de Verenigde Staten. Het merk Barum is in elk geval in West-Europa minder bekend. De Tsjechische bandenfabrikant werd in 1993 overgenomen door het Duitse Continental-concern. Cooper is daarentegen een rasechte Amerikaanse fabrikant. De naam Maxxis, een merknaam van de Taiwanese bandenreus Cheng Chin, zal ook niet bij iedereen een belletje laten rinkelen. De merknaam Lexani was in eerste instantie gekoppeld aan opvallende tuningwielen en verscheen later ook op ‘gewone’ autobanden, hoewel het daarbij gaat om banden die door de Zuid-Koreaanse fabrikant Nexen zijn gefabriceerd. De zomerbanden van Lexani zijn met een aanschafprijs die zo’n 50 procent lager ligt dan die van de Michelins – die overigens ook flink aan de prijs zijn – de goedkoopste banden in deze test. Maar het zijn ook met afstand de slechtst presterende banden van het hele rijtje. Dat ligt dan met name aan de remprestaties, die volledig tekortschieten op nat wegdek. Met de dure Michelin-banden staat de testauto bij een aanvangssnelheid van 100 km/h al na 46,4 meter stil, terwijl hij met de lowbudgetband van Lexani maar liefst 68,3 meter nodig heeft om tot stilstand te komen, oftewel een remweg die bijna 22 meter langer is! Dat zorgt voor een uiterst mager puntenaantal en dus luidt onze conclusie dat deze banden geen aanrader zijn. Geen enkele andere band laat op een testonderdeel zulke steken vallen, de banden van de minder bekende merken ook niet. Die banden scoren in elk geval nog een voldoende. De bekende merken doen het nog een stuk beter.
Conclusie
Met overtuigende prestaties laat de Michelin Pilot Sport 4 SUV zien dat het de moeite waard kan zijn om wat meer uit te geven. Ook de Dunlop Sport Maxx RT2 en de Vredestein Ultrac Satin zijn met een uitstekende beoordeling het overwegen waard. De volledige uitslag van de SUV Zomerbandentest met alle testresultaten zijn deze week te lezen in AutoWeek nr. 17 (22-29 april), of onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 19 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.
Zie ook:
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.