Zo ver komt de Volvo C40 in de praktijk
'Verbruik varieert tussen 19 en 23 kWh/100 km'
Het is een bijzonder model, de Volvo C40 die inmiddels door het leven gaat als EC40. Daarmee doelen we niet alleen op het uiterlijk, de technische basis is minstens zo speciaal. Volvo bouwde hem namelijk op een modulair platform en gebruikte daarvan volop de mogelijkheden. Zo kreeg het model in 2023 een technische update waarbij behoorlijk veel veranderde. Hoe ver komt-ie daarna in de praktijk, en hoe was dat daarvoor?
Een facelift is in autoland zelden opzienbarend, software-updates zijn zelfs aan de orde van de dag. Maar een auto tussentijds zo aanpassen dat hij in plaats van voor- nu achterwielaandrijving heeft, dat is zeldzaam. Volvo deed het met de XC40 en C40, en met de Polestar 2. Al is dat natuurlijk ab-so-luut geen Volvo.
Bij deze update, geleverd vanaf mei 2023, veranderde er nog meer. De motor werd niet alleen verplaatst, maar vervangen door een exemplaar met permanente magneet. Dat moet zich uitbetalen met een lager verbruik. Ook steeg de grootste batterij in capaciteit van netto 75 kWh naar netto 79 kWh.
Zo ver komt ‘het origineel’
Vooropgesteld, in dit artikel putten we niet uit een gigantische database. Wel zetten we een aantal praktijkervaringen van gebruikers achter elkaar die een review achterlieten op deze site. We kijken eerst naar exemplaren uit 2021 en 2022, allemaal Twin-uitvoeringen met – de naam zegt het al - twee motoren.
“Het verbruik valt bij de huidige temperaturen (-2 tot +4 graden) zeker niet tegen”, aldus de rijder van een Intro Edition. “Ik rij 3 dagen per week zo'n kleine 260 km per dag, waarvan 230 km op de snelweg. Ik hou me aan alle maximumsnelheden + 5 km/u. Het gemiddelde verbruik vanaf het begin staat nu op 21,8 kWh per 100 km.” Dat staat met de 75 kWh batterijcapaciteit voor een actieradius van rond de 340 kilometer. De eigenaar van een vergelijkbare auto laat een aardig gelijkend beeld zien. “Verbruik varieert tussen 19 en 23 kWh/100 km”, meldt hij na zo’n anderhalve maand sturen. Dat staat voor een range van 325 tot 395 kilometer.
Is de nieuwe zuiniger?
De eigenaar van een C40 geleverd in mei 2023 laat betere waarden zien. “Mij verbaast nog steeds hoe zuinig die is”, zegt deze bestuurder zelfs. “Rij buiten inhaalacties nooit harder dan 100 km/u weliswaar, het gemiddelde gebruik ligt rond de 18,3 kWh/100 km. Ook met regelmatige ritten naar de Ardennen en Zuid-Engeland is het verbruik nooit hoger gegaan.” Deze rijder perst dus zomaar 431 kilometer uit het 79 kWh grote batterijpakket.
Ook de rijder van een daadwerkelijk achterwielaangedreven C40 Extended Range Plus, met netto 79 kWh grote batterij, geeft aan tevreden te zijn met zijn verbruik van 20 kWh/100 km. De totstandkoming daarvan: “Ik rijd consequent boven de 100 km/u, soms als ik genoeg 'prik' heb in Duitsland 150-170 om vlot bij het hotel of thuis aan te komen. In Nederland rij ik 's avonds ook gewoon 130, dus een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km vind ik keurig.” Het kan ook makkelijk beter: “Als ik een keer een rit in Nederland maak met max. 100 km/u kom ik rond de 15-16 kWh/100 km uit.” Deze rijder komt dus gemiddeld zo’n 395 en maximaal rond de 500 kilometer ver.
We zetten ze naast elkaar
Wie AutoWeek regelmatig leest weet dat de Volvo C40 eens deel uitmaakte van de duurtestvloot. Het ging om een 252 pk sterke, achterwielaangedreven C40 met netto 79 kWh grote batterij. Benieuwd naar het verschil zetten we er een ‘oude’ tegenover. We maten daadwerkelijk verschil: 18,7 kWh/100 km voor de achterwielaandrijver tegen 19,8 kWh/100 km voor de voorwielaangedreven variant. Daarmee vinden we de C40 nog steeds niet heel zuinig, maar het gaat de goede kant op en een rijbereik van 422 kilometer is in de praktijk zeker niet onaardig.
De belangrijkste winst zit hem in het gemak waarmee de vernieuwde C40 zich zuiniger laat rijden. “Met de nieuwere techniek is het makkelijker om de onder de 20 kWh per 100 kilometer uit te komen”, concluderen we dan ook aan het eind van deze duurtest. De nieuwe aandrijflijnen maken van de C40 nog altijd geen uitblinker, maar hij nestelt zich wel steviger in de middenmoot.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EC40 Ultra Extended Range 252pk/82kWh | 20'' | Blond-interieur
- 2025
- 1 km

Volvo EC40 Twin Motor Peformance Ultra Black Edition 442pk/82kWh | Climate
- 2025
- 1 km

Volvo EC40 Single Motor Extended Range 82 kWh Plus **DIRECT LEVERBAAR** Denim Blue metallic, Connect Microtech/Nubuck (textiel) Charcoal/Charcoal, Driver Assist Pack, Power Seats Pack, 19" Lichtmetalen velgen, Dak in contrasterend Black Stone Solid
- 2025
- 3 km
Lees ook
Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk
Praktijkervaring Volvo XC40: dit vinden eigenaren van hun auto
Downsizewissel in de duurtestgarage: Volvo C40 eruit, Volvo EX30 erin
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Ford Mustang Mach-E vs. Volvo C40 – Vergelijkende Test
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.