Zo ver komt de Volkswagen ID4 77kWh in de praktijk
'Reken op 300-350 kilometer. De zomer heb ik nog tegoed'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Volkswagen ID4 kun je zien als de elektrische tegenhanger van de Tiguan, al noteert de EV inmiddels flink betere verkoopcijfers dan de conventioneel aangedreven SUV. De ID4 is dus aardig succesvol. In dit artikel ontdekken we hoe ver de inmiddels zo’n 14.000 ID4-rijders kunnen komen op een geladen batterij.
Volkswagen ID4-rijders hebben de keuze uit twee batterijpakketten. De kleinste heeft een netto capaciteit van 52 kWh, de grootste biedt maar liefst 77 kWh bruikbare energieopslag. De variant met kleine batterij is er vermoedelijk een voor het museum, want geen van de gebruikers die een review achterliet op AutoWeek.nl koos voor deze versie. Daarom kijken we ook in dit artikel alleen naar de 77 kWh-variant.
Gemiddeld energieverbruik in tests
Voor het bepalen van het energieverbruik kijken we zowel naar onze eigen testresultaten als naar waarden die gebruikers in hun eerder genoemde reviews noemen. Zo komen we tot een behoorlijk compleet beeld, inclusief uitschieters naar boven en naar beneden.
In eigen tests lieten we de Volkswagen ID4 opdraven tegen een Toyota bZ4x en de Kia e-Niro. Beide tests kwamen tot stand onder zeer verschillende omstandigheden. In het gunstigste geval, bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden Celsius, verbruikte de ID4 gemiddeld 16,8 kWh per 100 kilometer. Dat staat voor een maximaal rijbereik van 458 kilometer. Bij lagere temperaturen en regen deed de Volkswagen het aanzienlijk minder goed. Het verbruik steeg tot gemiddeld 22,3 kWh/100 km, waardoor de range als een pudding inzakte tot maximaal 345 kilometer.
Verbruik en actieradius ID4-rijders
Wanneer we het gemiddelde verbruik van twaalf ID4-rijders nemen, inclusief onze eigen testgegevens, komen we op een gemiddeld energieverbruik van 19,3 kWh/100 kilometer. Inderdaad, maar nipt lager dan het gemiddelde resultaat van onze twee tests.
De verklaring is duidelijk: ook gebruikers melden dat het verschil tussen warmte en koude veel invloed heeft op het rijbereik. “Opvallend is dat je fors moet inleveren wanneer het onder de 10 graden is en met herfstachtig weer”, schrijft een ID4 1st Max-rijder die zijn auto onder dergelijke omstandigheden in ontvangst nam. “Reken op 300-350 kilometer. De zomer heb ik nog tegoed”, schrijft hij.
Een andere gebruiker, die 150.000 kilometer ervaring opdeed met zijn ID4, laat weten hoe het verbruik er in de zomermaanden uit kan zien. “Op het moment haal ik 20,5 kWh/100 km, met winterbanden en bij lage temperaturen. In de zomer regelmatig 16 kWh/100 km op ritten van ongeveer 150 km, waarvan 90% snelweg.” Dat staat voor een maximale actieradius van 376 kilometer in de winter tegen 481 in de zomer. Gemiddeld halen ID4-rijders een actieradius van 398 kilometer uit hun 77 kWh grote batterij.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.4 First 77 kWh Trekhaak, Camera, 20'Lmv
- 2020
- 139.263 km

Volkswagen ID.4 MAX 77kWh 204PK Trekhaak Warmtepomp Adap.Cruise Apple Carplay/Android Auto Navi Ecc Pdc Head-Up Display DAB Keyless Matrix Led Koplampen Lmv 20" Wifi Stoelverwarming Rijstrooksensor Geluidsisolerend glas Connected services Draadloze telefoonlader Verkeersbord detectie 3 fase laden (11kw thuis) Origineel Nederlandse Auto €48.913,- Nieuwprijs
- 2021
- 136.739 km

Volkswagen ID.4 Pro Business 77 kWh | Trekhaak | 360 camera | Head-up display | Keyless | Dodehoek detectie | Stoelverwarming | 3-zone airco | LED matrix verlichting |
- 2023
- 30.289 km
Lees ook
Zo ver komt de Volkswagen ID.3 58 kWh in de praktijk
Zo ver komt de Tesla Model Y in de praktijk
Zo ver komen elektrische auto’s in de praktijk
Nog een ‘Limited Edition’ voor Volkswagen ID4: ‘€7.500 voordeel’
Volkswagen ID3, ID4 en ID7 duizenden euro's goedkoper
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (306) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.