Zo ver komt de Tesla Model 3 ‘Highland’ in de praktijk

Tesla Model 3

In het najaar van 2023 kreeg de Tesla Model 3, geen onbelangrijke speler in ons land, een flinke facelift. Niet alleen de neus veranderde, ook de kont en het interieur werden nog eens goed tegen het licht gehouden. Aan de aandrijflijnen sleutelde Tesla niet, maar de auto werd wel iets gestroomlijnder. Maar hoe ver komt-ie in de praktijk? 

Om precies te zijn werd de Cw-waarde verlaagd van 0,225 naar 0,219. Een marginaal verschil, maar soms helpen zelfs de kleinste beetjes. Wat niet veranderde is de batterijcapaciteit, die voor de standaard RWD-uitvoering netto 57,5 kWh is en bij de Long Range en Performance tot 75 kWh reikt. De bijbehorende actieradii zijn best indrukwekkend: tot 513 km voor de RWD en 629 km voor de vierwielaangedreven Long Range. 

Actieradius Tesla Model 3 Highland RWD 

De vernieuwde Tesla Model 3 is pas sinds september 2023 op de markt, toch hebben al heel wat rijders hun ervaringen opgetekend, waarvan de meesten kozen voor de voordeligere RWD-versie. Om maar met het slechte nieuws te beginnen: het opgegeven rijbereik van 513 kilometer haalt nog niemand. We zeggen bewust ‘nog niet’, omdat de qua verbruik gunstigere zomer nog moet komen.  

De waarden die we tot nu toe kunnen verzamelen laten een gemiddelde actieradius van 403 kilometer zien, met een bijbehorend verbruik van 14,25 kWh per 100 kilometer. Eén kWh meer dan Tesla zelf als WLTP-verbruik vermeldt. Daarbij zit een addertje onder het gras: in de meeste WLTP-gemiddelden die je tegenkomt is het laadverlies meegerekend, doorgaans zo’n 15 procent. Kortom, om de opgegeven 513 kilometer te halen moet je het verbruik drukken tot 11,2 kWh per 100 kilometer. Dat lijkt daadwerkelijk in het vat te zitten, want een Belgische berijder schrijft tijdens zijn eerste bevindingen: “Positief ervaar ik de zuinigheid van de wagen, momenteel over 1.500 km een gemiddeld verbruik van 12 kWh/100 km.” 

Ook in een AutoWeek dubbeltest, waarin de Model 3 het opneemt tegen de Volkswagen ID7, zijn we tevreden met het verbruik van 14,7 kWh/100 km en een actieradius van 391 kilometer. “Bij nat, koud weer komt de Tesla Model 3 nog altijd onder de 15 kWh per 100 km en dat is echt een heel nette waarde”, luidde de conclusie. 

Zo ver komt de Model 3 Highland Long Range 

Van de Long Range hebben we aanzienlijk minder data tot onze beschikking, maar we kunnen wel een indicatie geven van de te verwachten actieradius. Vier rijders komen gezamenlijk op een gemiddelde van 478 kilometer en een verbruik van 15,7 kWh/100 km. De winter werkt niet in het voordeel van deze Tesla, maar ook de bestuurders doen een flinke duit in het zakje. “Het verbruik ligt over de laatste 12.244 kilometer op 18,3 kWh/100 km”, schrijft de gebruiker die daarmee gemiddeld 410 kilometer kan rijden. “Hiervan is ongeveer 6.500 km op winterbanden afgelegd, voornamelijk op de snelweg. En ik moet zeggen dat ik mijn rijgedrag niet heb gefinetuned om zo zuinig mogelijk te rijden.” 

Ook een winterse vakantie doet het te verwachten rijbereik geen goed, laat een andere bestuurder zien. “Het verbruik voor de vakanties zat in de winter op 16,3 kWh/100 km. Na de vakanties zit het totale verbruik op 17,7 kWh/km, waarbij er grote stukken met 130 tot 150 km/h zijn afgelegd, zwaarbeladen en op winterbanden.” In dat licht bezien vinden we een actieradius van 423 kilometer nog altijd zeer netjes. Dat het ook anders kan laat een derde berijder zien. “Met een gemiddelde snelheid van rond de 108 tot 110 km/h op autopilot haal ik een gemiddeld verbruik van 12-13 kWh per 100 kilometer, met een buitentemperatuur van rond de 10 graden. Dit is echt superzuinig!” Zo komt ook de beloofde actieradius van een Model 3 Long Range wel heel dichtbij. 

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (282) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum