Zo ver komt de Nissan Ariya in de praktijk

Zorgt grote batterij automatisch voor grote actieradius?

Nissan Ariya

De elektrische Ariya doet vermoedelijk niet wat Nissan ervan gedroomd heeft. Met tot nu toe iets meer dan 1.000 Nederlandse exemplaren is de Ariya nog geen vaste waarde in het straatbeeld. En dat terwijl-ie zeker met een 87-kWh batterijpakket wat te bieden heeft. Tenminste, in theorie. In dit artikel kijken we naar zijn actieradius in de praktijk. 

Extra zuur voor Nissan is dat de nieuwe Renault Scenic is gekroond tot Auto van het Jaar 2024. Deze auto gebruikt dezelfde technologie als de Ariya en is, in tegenstelling tot de compactere Megane E-Tech Electric, ook met grote 87-kWh batterij verkrijgbaar. De grootste batterij die je in deze elektrische Megane kunt krijgen, met 63 kWh capaciteit, is de kleinste voor de Ariya. In dit artikel kijken we zowel naar de versie met grote accu als naar de ‘instapper’ met 63 kWh netto capaciteit. Overigens heeft Nissan de prijs van de Ariya zodanig naar beneden bijgesteld dat zelfs het model met het grootste batterijpakket nu onder de SEPP-subsidieregeling valt. Misschien zorgt dat ervoor dat we hem vaker op de weg gaan zien. 

Actieradius Nissan Ariya 87 kWh 

Om een goed beeld te krijgen van de actieradius kijken we zowel naar onze eigen tests als naar praktijkwaarden die gebruikers melden in hun Nissan Ariya-reviews. De (netto) 87 kWh-versie is daar het best vertegenwoordigd. Deze auto scoorde in onze dubbeltest tegen de Hyundai Ioniq 5 een verbruik van 17,9 kWh/100 km, wat staat voor een rijbereik van maximaal 486 kilometer. 

Voegen we dat gemiddelde toe aan de praktijkwaarden van gebruikers, dan staat er een net iets lager getal: 468 km. Daarbij hoort een verbruik van 18,7 kWh/100 km. Wel merken gebruikers op dat het verbruik in de zomer en in de winter behoorlijk verschilt, zoals de volgende berijder aangeeft. “22 kWh/100 km neemt de Ariya in de winter. In de zomer 17 kWh/100 km.” Het gaat hier overigens om een vierwielaangedreven Ariya e-4ORCE 87 kWh Evolve. Nog een weetje: “27,5 kWh/100 km neemt ie met de caravan erachter, die 1300 kilo weegt.” Een snelle rekensom leert dat de koek dan na 316 kilometer helemaal op is. 

Niet iedereen zal de Ariya willen inzetten als caravantrekker, maar de auto is bij uitstek geschikt voor de snelweg. De volgende berijder geeft aan hoe ver je kunt doorrijden voor er gestopt moet worden. “Ik heb regelmatig de cruisecontrol op 130 gehad en dat betekende bij zo'n 23 graden Celsius zo'n 23 kWh/100km. Met een capaciteit van 87 kWh betekent dat dus een krappe 400 km, wat prima is. Na ruim drie uur moet je toch even pauzeren.” 

En zo ver kom je met 63 kWh 

Van de Ariya met 63 kWh-batterij hebben we minder data, toch is het interessant om ook deze basisversie te behandelen. Onder de streep zien we hierbij een iets lager gemiddeld verbruik, 18,1 kWh/100 km, wat zorgt voor een gemiddelde actieradius van 349 kilometer. We sluiten niet uit dat het 141 kg lagere wagengewicht dit verschil voor zijn rekening neemt. 

Een berijder die iets beter dan gemiddeld scoort heeft nog geen ervaring opgedaan in de winter. Hij schrijft: “Na bijna 10.000 km gereden te hebben is het gemiddelde verbruik 17,2 kWh per 100 km. Ik ben benieuwd wat het verbruik in de koudere periode zal zijn.” Een andere berijder helpt hem alvast op weg. “Het winterverbruik stijgt naar 21 kWh/100 km of zelfs iets daarboven. Bij een rustige rijstijl blijft er rond de 300 km rijbereik over, maar onder ongunstige omstandigheden soms 250 km.” Aan de rijstijl van deze bestuurder zal het niet liggen, want hij geeft aan in de zomer regelmatig een verbruik van 15 kWh/100 km te zien. Goed voor een actieradius van 420 kilometer. 

Meer weten over elektrisch rijden in de praktijk? Bekijk hier een overzicht van ruim 25 elektrische auto’s en hun werkelijke actieradius.  

PRIVATE LEASE Nissan Ariya

Nissan
Nissan Ariya 63kWh Advantage Edition
€ 700
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum