AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zo ver komt de ‘nieuwe’ Kia Niro EV in de praktijk

'Zodra het kouder werd liep het verbruik snel op'

Kia Niro Hybrid vs Kia Niro EV

Met de eerste elektrische Kia Niro, toen nog e-Niro genoemd, deed Kia goede zaken. Met voldoende interieurruimte, een relatief groot batterijpakket en een bijbehorende actieradius was er simpelweg weinig op aan te merken. In 2022 stelde Kia de nieuwe Niro EV voor, waarvan het batterijpakket zeer beperkt groeide. Aan de hand van onze eigen reviews en die van gebruikers ontdekken we hoe ver de nieuweling komt. 

Kia greep de vernieuwingsronde aan om het aanbod te vereenvoudigen. Voorheen was er de keuze uit twee batterijpakketten, de nieuwe Niro EV is er alleen met een capaciteit van 64,8 kWh. Dat levert zijn energie aan een 218 pk sterke elektromotor, die de voorwielen aandrijft. Volgens de WLTP-testcyclus moet dat een maximale actieradius van 460 kilometer opleveren. Wat je daarvoor moet doen is niet helemaal duidelijk, want met het opgegeven verbruik van 16,2 kWh/100 km kom je niet meer dan 400 kilometer ver. 

Dit verbruikt de Niro EV echt 

Tijdens onze dubbeltest tegen de Renault Megane E-Tech Electric verraste de Kia Niro EV met een verbruik van 15,4 kWh/100 km, lager dan de fabrieksopgave en goed voor een praktijkbereik van 421 kilometer. Combineren we dit gegeven met dat van de gebruikersreviews, dan pakt het gemiddelde verbruik maar net iets hoger uit. Zo komt de elektrische Niro op 15,6 kWh/100 km en een bijbehorende actieradius van 415 kilometer. Met de oude Kia e-Niro scoorden we een bereik tussen de 360 en 413 kilometer. Het zijn bijna verwaarloosbare verschillen, maar de nieuwe lijkt het nét iets beter te doen. 

Let wel, het gaat hier zoals altijd om gemiddelde waarden. Het verbruik kan per rit flink verschillen, zoals de rijder van een Niro EV Comfortline aangeeft. “De rechtervoet is allesbepalend, maar in sterke mate ook het weer. Zodra het kouder werd liep het verbruik snel op naar 19 tot 20 kWh/100 km voor de rustige ritten (100 km/u op snelweg, geen inhaalacties, 80 km-wegen).”  Met foto’s van de boordcomputer laat deze bestuurder zien hoe het verbruik varieert. 

Maximaal bereik 

Ook een andere berijder geeft inzicht. “Gemiddeld haal ik in de winter 375 km rijbereik (met gebruik van Eco-modus en i-Pedal) en in de zomer haal is 435-445 km, uiteraard met dezelfde instellingen.” De voorlopig zuinigste berijder presteert flink beter. “De range in januari en februari bedroeg 420 km. Het bereik na het laden afgelopen week was 522 km”, schrijft hij in juli 2023. “Mijn verbruik zat tussen de 12,6 en 13,4 kWh per 100 km.” Delen we de batterijcapaciteit door dit verbruik, dan levert dat een actieradius van respectievelijk 514 en 484 kilometer op. We kijken uit naar een update met een ‘jaarrond’ verbruik. 

 

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum