Zo ver komt de Mercedes-Benz EQC in de praktijk
'In de zomer heb ik maximaal 450 km op de teller gezien'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De eerste Mercedes-Benz onder het EQ-label was deze EQC. Ja, het label was nieuw, maar de auto zelf is ‘gewoon’ gebaseerd op de GLC. Elke EQC is een vierwielaangedreven 400 en heeft altijd 80 kWh netto batterijcapaciteit. Hoeveel rijbereik pers je daaruit in de praktijk?
Volgens zijn berijders is de Mercedes EQC vooral een rustgevende auto, al schiet het onderstel daarin soms wat door. In dit artikel focussen we ons op de actieradius onder verschillende omstandigheden. Dat doen we, voor een zo compleet mogelijk beeld, aan de hand van gebruikersreviews en eigen tests.
Gemiddelde actieradius Mercedes-Benz EQC
Als vaandeldrager van het EQ-label werd de EQC met argusogen bekeken. Hoe brengt deze grote fabrikant het er op elektrisch vlak vanaf en hoeveel zorgen moeten andere fabrikanten zich maken? Mede daarom mocht-ie vier jaar geleden opdraven in een heuse actieradiustest. Het resultaat is niet om in te lijsten, want al na 319 kilometer was de koek helemaal op.
Deze waarde blijkt behoorlijk representatief. Combineren we de actieradius tijdens onze eigen tests met die van gebruikers, dan komen we maar net iets hoger uit. Met een Mercedes-Benz EQC 400 4matic kom je gemiddeld 329 kilometer ver op een lading, wat gelijkstaat aan een energieverbruik van 24,3 kWh/100 km.
Groot verschil zomer/winter
Het verschil tussen zomer en winter blijkt bij de EQC groot, net als bij veel andere EV’s. “Na 1 jaar kom ik gemiddeld op 23,3 kWh/100 km, dit komt gemiddeld dus op 345 km per volle lading”, laat deze EQC 400-rijder weten. “In de koudste periode was dit minimaal 240 en in de zomer heb ik maximaal 450 op de teller gezien.” Bij een ander is dat verschil kleiner. “Normaal ligt de actieradius 's winters rond de 300 km en zomers rond de 400 km, dus dat is voor het dagelijks gebruik prima.”
Een derde chauffeur houdt het rijbereik zeer nauwgezet bij. Na drie jaar komt hij tot een andere conclusie. “Alle WLTP-berekeningen ten spijt kan ik alleen maar concluderen dat de auto erg veel elektriciteit verbruikt”, schrijft hij. Dit wordt gestaafd met een berekening. “11.702 kWh gedeeld door 40.186 km is 0,29119 kWh/km.” Rekenen we dat om naar kilometers, dan blijft een bereik van 275 kilometer over. Helemaal eerlijk is dat niet. Het altijd aanwezige laadverlies, doorgaans zo’n 10 tot 15 procent, heeft weliswaar invloed op het totale stroomverbruik, maar doet niet af aan het aantal te rijden kilometers.
Desondanks is de Mercedes-Benz EQC bepaald geen actieradius-koning. Gelukkig blijkt Mercedes-Benz een snelle leerling: met de jongere EQE rijdt men redelijk gemakkelijk 500 kilometer zonder bijladen.
Meer weten over elektrisch rijden in de praktijk? Bekijk hier een overzicht van ruim twintig EV’s en hun werkelijke actieradius.
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.