Zo ver komt de Mercedes-Benz EQB in de praktijk
'Prima mee te leven wat mij betreft'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De Mercedes-Benz EQB is best een bijzondere auto. Dat komt vooral doordat je hem kunt bestellen met zeven zitplaatsen, waar de concurrentie bij vijf blijft steken. Het maakt de EQB niet meteen tot een verkoopknaller, maar toch doet hij het op dat gebied niet onaardig. Je bent hier alleen niet voor een update van de verkoopcijfers, maar voor iets heel anders. Namelijk: hoe ver komt de Mercedes-Benz elektrische EQB in de praktijk?
Mercedes-Benz geeft de EQB niet alleen een riant aantal zitplaatsen mee, ook qua batterijcapaciteit doet het model aardig mee. De EQB 250 en EQB 300 beschikken over een 69,7 kWh grote batterij, waarvan je 66,5 kWh tot je beschikking hebt. De EQB 250+ en EQB 350 hebben een iets groter pakket met netto 70,5, bruto 73,9 kWh capaciteit. Spaarversie 250+ heeft, net als de standaard EQB 250, een 190 pk sterke elektromotor die alleen de vooras aandrijft. De EQB 300 en 350 beschikken over respectievelijk 228 en 292 pk, losgelaten op alle vier de wielen.
Indicatie actieradius EQB
Het aantal verbruiksgegevens dat we van de Mercedes-Benz EQB hebben verzameld is beperkt, vandaar dat we in dit artikel inzoomen op de praktijk van een aantal gebruikers. Dat doen we op basis van hun gebruikersreviews, waarin zij zowel het verbruik als het gebruik van hun auto delen.
We beginnen met de zuinigste rijder, die met een EQB 250+ gemiddeld 15,2 kWh/100 km haalt. Hij legt uit onder welke omstandigheden dat is bereikt. “Ik heb er nu 7.000 km mee gereden sinds begin mei en heb er vooral op autosnelweg mee gereden, overdag en af en toe ‘s avonds. Ik reed zowel bij normaal weer als bij regen en harde wind. Qua buitentemperatuur schommelde dit van 5 tot 23 graden, Desondanks haal je de WLTP-waarde net niet. Normaliter is het bereik tussen 475 en 490 km (bij 100 procent lading), wat net iets minder is dan de WLTP.” Die laatste bewering klopt ten dele. De WLTP-opgave van een EQB varieert van 463 km voor de minst zuinige specificatie tot 536 km voor de zuinigste.
De sportiever uitgevoerde EQB AMG Line met 19 inch grote wielen kwalificeert als minder zuinige uitvoering, zo blijkt ook uit de praktijk van zijn eigenaar. “Op de Nederlandse snelwegen (cruisecontrol op 110) bij 5-13 graden, met stoelverwarming en airco aan, is het verbruik rond 16-20 kWh/100 km (16 kWh/100 km bij meewind en 13 graden). Dat geeft een reëele range van 350-425 km. Prima mee te leven wat mij betreft.”
Minder gunstige omstandigheden
De Belgische eigenaar van een EQB 250 Luxury Line laat na zo’n 24.000 kilometer vergelijkbare waarden zien. “Momenteel heb ik een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km. Aangezien ik steeds zeer rustig en economisch rijd, denk ik niet dat dit veel lager kan”, concludeert hij. Het levert een gemiddelde actieradius op van 369 kilometers, maar het zijn de uitschieters naar beneden die deze eigenaar een minder fijne ervaring geven. “Ik doe vrij veel kilometers op één dag. Dat blijft me wel telkens stress bezorgen, omdat het rijbereik van deze wagen enorm schommelt door de weersomstandigheden.”
We sluiten af met voor de 300 een eigen test bij lagere temperaturen. Met de vierwielaangedreven EQB 300 rijden we met het kwik rond de 7 graden Celsius. “De lange neus en de relatief rechtopstaande voorruit doen het ergste vermoeden voor de efficiëntie, maar met 21,1 kWh per 100 kilometer valt het alleszins mee”, luidde de conclusie. “Bij een bruikbare accucapaciteit van 66,5 kWh komt de EQB 300 4Matic bij 7 graden 315 kilometer ver op een acculading.” In de praktijk komt het erop neer dat je van een EQB waarden tussen de 315 en 475 kilometer mag verwachten, afhankelijk van de gekozen uitvoering en weersomstandigheden.
Met een EQB 250+ haalden we in april van dit jaar iets gunstiger waardes. Aan de laadpaal hebben we 19,1 kWh/100 km afgemeten, waarbij de boordcomputer 17,2 kWh/100 km aangaf. Dat leverde in de praktijk een actieradius op van 409 kilometer.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lees ook
Praktijkervaring Mercedes-Benz GLB en EQB
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest
Mercedes-Benz EQB 250 heeft aanzienlijk groter rijbereik
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.