Zo ver komt de BMW i4 in de praktijk
'Actieradius boven de 12 graden Celsius erg goed'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De BMW i4 wordt wel eens de eerste échte concurrent van Tesla’s Model 3 genoemd. De elektrische BMW werd gebouwd op basis van de reguliere 4 Serie Gran Coupé. Wie denkt dat zo’n ombouw tot elektrisch leidt tot een kleine batterij heeft het mis, want de i4 eDrive40 en M50 hebben een capaciteit van maar liefst 80,7 kWh te vergeven. Welke actieradius levert dat deze BMW in de praktijk op?
Om tot een antwoord te komen, combineren we verschillende gegevens. We kijken naar het afgelezen verbruik van i4’s tijdens onze eigen tests en naar het verbruik dat gebruikers melden in hun BMW i4 reviews op AutoWeek.nl. Dat gaat verder dan data. Ze noemen ook regelmatig de omstandigheden waaronder het verbruik en de actieradius tot stand zijn gekomen.
Actieradius BMW i4 eDrive40
De BMW i4 eDrive40 komt in de review-sectie het vaakst voor. Het gaat om een achterwielaangedreven auto met het netto 80,7 kWh grote batterijpakket. Volgens de WLTP-test zou daarmee een bereik tussen de 491 en 589 kilometer mogelijk zijn, waarbij verbruiken van respectievelijk 16,4 kWh/100 km en 13,7 kWh/100 km passen.
De praktijk blijkt weerbarstiger, want ‘onze’ rijders verbruiken flink meer elektriciteit. Onder aan de streep zien we een waarde van precies 18 kWh/100 km verschijnen, wat staat voor een actieradius van 448 kilometer. Uiteraard is het rijgedrag van grote invloed op het verbruik en daarmee op de actieradius. Eén rijder komt in de buurt van de WLTP-waarden. “Het verbruik is tot nu toe 14,4 kWh/100 km”, schrijft een rijder na bijna 4.500 kilometer. “Bij honderd procent vol is het rijbereik rond de 550 km.”
Een andere rijder is al wat langer onderweg en verbruikt aanzienlijk meer. Toch is hij te spreken over zijn elektrische BMW. “De actieradius boven de 12 graden Celsius is erg goed”, schrijft hij. “Als je braaf rijdt, tot ca 115 km/h, blijf je continu onder de 18 kWh/100 km. Over 26.000 km is mijn verbruik gemiddeld 22 kWh/100 km.” Even rekenend komt het erop neer dat deze rijder gemiddeld zo’n 366 kilometer uit een batterijlading perst. Dat lijkt in de praktijk zelfs nog iets meer te zijn. “Binnen Nederland heb ik bijna altijd voldoende range – met lading tot tachtig procent zo'n 320 km – om de dag door te komen.”
Verbruik andere varianten
Naast de eDrive40 levert BMW ook de eDrive35, met 67 kWh netto batterijcapaciteit, en de krachtiger i4 M50 met vierwielaandrijving. Deze versies zijn in onze database aanzienlijk zeldzamer, waardoor we niet zo’n volledig beeld kunnen schetsen als van de eDrive40. Daarom houden we het op een indicatie, om te beginnen met de eDrive35.
Met een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh/100 km lijkt deze instapvariant net iets zuiniger dan de i4 met grotere batterij, maar door de bescheidener capaciteit is de maximale actieradius met 384 kilometer toch kleiner. Ook de i4 M50 doet wat je verwacht: het verbruik ligt iets hoger en daarmee is de actieradius beperkter. We komen op gemiddeld 19,1 kWh/100 km en een maximaal rijbereik van 423 kilometer uit de 80,7 kWh grote batterij.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive40 M-SPORT High Executive 84 kWh LASER LED/HARMAN KARDON/360 CAM/ACC/VERNASCA LEDER/LMV 19''/CARPLAY/NAVI
- 2022
- 53.024 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh / Navigatie / Carplay / LED / Camera
- 2022
- 26.354 km

BMW i4 M50 M-SPORT 84 kWh 544PK ORG.NED / CAMERA / LASER / NAP / BTW / CARBON / HEAD-UP / SFEERVERLICHTING / 20INCH
- 2022
- 65.580 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (518) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.