Zo rijd je voor weinig geld Porsche – Aankoopadvies Porsche 924
Gewaardeerde klassieker
Achterwielaandrijving en een luchtgekoelde boxermotor stonden ooit synoniem voor Porsche. In de jaren zeventig kwam daar verandering in met de 924 met zijn vloeistofgekoelde, voorin geplaatste viercilinder in lijn. Een revolutie voor Porsche. Bijna vijftig jaar na zijn geboorte verovert de 924 een plekje in de klassiekerwereld, waarbij vroege exemplaren of speciale versies het meest geliefd zijn.
Een auto die eigenlijk een Volkswagen had moeten zijn, met een motor en een versnellingsbak van Audi, kun je dat een échte Porsche noemen? Die vraag kun je alleen maar met ja beantwoorden. Tenzij je een echte Porsche binnen zeer nauwe kaders gaat definiëren, met als belangrijkste criterium een luchtgekoelde zespits boxer, want dan wordt het een ander verhaal. In dat geval stopt de jaartelling na de 911 van generatie 993. Ander punt van kritiek op de 924 is het motorvermogen van slechts 125 pk. Dat is nog altijd 35 pk meer dan de 912 (een ‘911’ met 1.600 cc-viercilinder boxer). In 1975, het introductiejaar van de 924, was er allerminst reden om je te schamen voor die hoeveelheid pk’s. In die tijd had een BMW 520 niet meer dan 115 pk en de V8 van een Mercedes-Benz 350 SL Roadster bracht 200 pk op de been. Vanuit dat licht bezien is de iets meer dan duizend kilo wegende Porsche 924 niet eens zo slecht bedeeld. Misschien is die merknaam ook wel zijn grootste handicap, doordat het verwachtingspatroon van een Porsche zo hoog is. Zou de 924 toch als Volkswagen door het leven zijn gegaan, dan zagen de criticasters hem wellicht als een leuke, sportieve auto.
Onder grote broer 928
Uiteraard liep de ontwikkeling van de 924 nagenoeg parallel aan die van zijn grotere broer, de 928. Technisch gezien zijn er dan ook enkele overeenkomsten, zoals de voorin geplaatste vloeistofgekoelde motor en de achterin gemonteerde versnellingsbak (transaxle) om een optimale gewichtsverdeling te krijgen. Want laten we wel wezen: bij de 911, met zijn áchter de achteras geplaatste motor, is die verre van ideaal. Aan de tekentafel stond onder meer de Nederlander Harm Lagaaij. Waarom deze auto toch geen Volkswagen werd? In Wolfsburg zagen ze er uiteindelijk geen brood in en voor Porsche was er geen weg meer terug. Bovendien was er een betaalbaar ‘volumemodel’ nodig om de financiële basis van Porsche gezond te houden. Van de 911 alleen kon de schoorsteen namelijk niet meer roken in Stuttgart-Zuffenhausen en dat is anno 2014 niet anders. Kortom, de 924 vormde een welkome aanvulling op het gamma en kon zich verheugen in een gretig koperspubliek.
De Porsche 924 heeft de versnellingsbak bij de achteras.
Scheurtjes in dashboard
Het is 2024 en we zitten achter het stuur van een veertig jaar oude 924: lekker dicht bij het asfalt, flink wat klokjes in het vizier en natuurlijk de bijna onvermijdelijke scheurtjes in het dashboard. Er is door de jaren heen wat opknapwerk aan deze auto verricht, maar hij is in grote lijnen nog origineel. In die staat zijn ze steeds moeilijker te vinden. De tweeliter motor produceert een mooie, donkere grom en biedt over een groot toerenbereik voldoende koppel. Zeker, EV’s hebben geen moeite om deze Porsche bij te houden of voorbij te snellen, maar de lol is er niet minder om. De stoelen – dezelfde als in een 911 – zitten goed, hoewel de zitpositie lang niet voor iedereen ideaal zal zijn. De pedalen zitten ver weg en het stuur zou wel wat verder naar binnen mogen. Opvallend is het lichtvoetige karakter van de 924. Dat goede weggedrag dankt hij deels aan zijn goede gewichtsverdeling. Bovendien is hij niet zo zwaar. De vijfbak laat zich gemakkelijk bedienen, ondanks het lange stangenstelsel naar de achterin geplaatste transmissie. Hij schakelt lekker ‘zwaar’ en dankzij de lange eindoverbrenging leent deze Porsche zich ook goed voor ritten met een straf tempo over de Duitse snelweg.
Het eerste dashboard van de Porsche 924. Later kwam er een nieuwe cockpit met modernere vormgeving in.
Gestegen in prijs ten opzichte van tien jaar geleden
Een vlugge blik op occasion-portals leert dat je tegenwoordig voor bedragen tussen de 4.500 en 15.000 euro een 924 op de oprit kunt hebben. Dat was tien jaar geleden nog slechts 1.000 euro, maar nog altijd is en blijft dit de goedkoopste manier om in een Porsche te kunnen rijden, op de voet gevolgd door de 944. Verwacht voor die paar centen geen auto in goede conditie, ook al zit er misschien nog een geldige apk op. Vaak ging het tien jaar geleden om een 924 met behoorlijk wat achterstand in het onderhoud, de nodige mankementen en waarschijnlijk roestschade. Wil je zo’n auto weer een beetje netjes hebben, dan ben je snel enkele duizenden euro’s verder. En voor die totaalsom hengel je wél een redelijk nette 924 binnen. Duurder kan ook, want de prijzen schieten al door de tien mille voor een Turbo en voor de zeldzame Carrera GTS Club Sport mag je een hypotheek afsluiten, mocht je er al eentje vinden. De Carrera GT is een stuk goedkoper, reken op 40.000 euro. Of je kiest voor de 924 S (vanaf 1985), die het zonder Volkswagen/Audi-krachtbron doet en de 150 pk sterke motor van de 944 uit Porsches eigen keuken heeft. Dit is feitelijk de fijnste 924, mede door de vele verbeteringen die er door de jaren heen zijn doorgevoerd. Een sterke waardevermeerdering valt niet te verwachten, maar een goede 924 zal zeker niet meer in waarde dalen.
Let hierop als je een Porsche 924 gaat bekijken
- Roest: bij voorruit, dorpels, onderkant portieren
- Scheuren in dashboard
- Koplampmechanisme defect
- Kapotte bekleding
- Expansievat koelvloeistof lek
- Nokkenas versleten
- Remslangen poreus
- Roest aan rem- en brandstofleidingen
- Defecten aan injectiesysteem (K-Jetronic van Bosch)
- Scheurtjes in rubberslangen motorruimte
- Lek in uitlaatspruitstuk
- Versleten differentieel
Hoogtepunten 924
1975 Marktintroductie, productiestart (november) in Neckarsulm
1977 Drietraps automaat leverbaar
1978 Vijfbak tegen meerprijs
1979 Introductie 924 Turbo
1980 Wijzigingen interieur, onderstel, carrosserie verzinkt
1985 De 924 S lost de 924 af
1988 Productie 924 stopt
Motoren
2.0 92 kW/125 pk 1976-1985
2.5 110 kW/150 pk 1985 (924 S)
2.5 115 kW/160 pk vanaf modeljaar 1987 (924 S)
2.0 125 kW/170 pk 1979 (Turbo)
2.0 130 kW/177 pk Turbo, vanaf modeljaar 1981
2.0 154 kW/210 pk Carrera GT
Porsche 924 Turbo
Porsche 924 Carrera GT
Leuk om te weten dat...
...de 924 als project EA425 werd geboren om een Volkswagen te worden.
...de voorste McPherson-veerpoten van de Volkswagen 1302 komen
...een deel van de voorwielophanging van de Golf stamt
...de achterwielophanging ook op die van een Volkswagen 1302 is gebaseerd
...de 2,0-litermotor ook in de Volkswagen LT-bedrijfsauto te vinden is
...de stoelen uit de 911 komen
...een Porsche 924 in 1976 drie keer zo duur was als een Volkswagen Golf
...de eerste exemplaren al in 1975 zijn gebouwd
...de 924 in zijn introductiejaar (1976) 37.900 gulden (€ 17.198) kostte
...een Porsche 911 in 1976 16.000 gulden duurder was dan een 924
...de motor van de 924 S een halve V8 uit de 928 is
...de 968 de laatste variatie op dit thema is (met 3.0-viercilinder)
- +Betaalbaar in aanschaf
- +Goedkoop in onderhoud
- +Goede rijeigenschappen
- -Goede exemplaren worden zeldzaam
- -Vaak achterstallig onderhoud
- -Versie met vierbak erg luidruchtig
Oordeel
De 924. Het is de enige manier om voor weinig geld in een Porsche te kunnen rijden, mocht dat het hoofddoel zijn. Bijkomende pluspunten zijn dan de puike rijeigenschappen en de lage vaste en variabele lasten. De goede exemplaren beginnen iets in waarde te stijgen, zoals dat ook met de 914 het geval is. Ook zo’n Porsche waar ooit iedereen zijn neus voor ophaalde. Een vroege, originele 924 is leuk, een exemplaar vanaf 1981 is in alle opzichten net even beter en een S komt nog dichter in de buurt bij een moderne auto. Voor bedragen tussen de tien- en vijftienduizend euro moet het lukken om een eerlijke en goede 924 op de kop te tikken.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 924 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.635 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.210 mm / 1.685 mm / 1.275 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.