Winterbandentest SUV 2019
Grip op grote hoogte
- AutoBild
- Bandentest
Ditmaal voelen we tien winterbanden aan de tand in de maat 215/60R17, die we vaak terugzien bij compacte SUV’s. We hebben ook een zomerband meegenomen in onze tests om te illustreren hoe enorm de onderlinge verschillen zijn.
Hoewel Koning Winter zich in ons land over het algemeen ook van zijn milde kant laat zien, zijn winterbanden nog altijd interessant wanneer je in de koude maanden geen enkel risico wilt nemen. Dan is de volgende vraag natuurlijk welke band je moet hebben. Vanwege de grote populariteit van compacte SUV’s hebben we ons op een band voor dit segment gericht. We hebben tien sets onder twee Mercedes-Benz GLA’s geschroefd. Of eigenlijk elf, want we hebben ter vergelijking ook een set zomerbanden getest. Niet als serieuze optie voor een winterband, maar ter afschrikking: de matige prestaties brengen mensen die per definitie weigeren om winterbanden te aan te schaffen, wellicht op andere gedachten. Er zijn voorbeelden genoeg daarvan; de noodstop vanaf 50 km/h betekent voor de slechtst presterende winterband een remweg van 37,9 meter. Dat is al een teleurstellende prestatie, maar de geteste zomerband heeft voor dezelfde oefening maar liefst 79,8 meter nodig!
De tien door ons geteste winterbanden worden voor heel uiteenlopende prijzen verkocht. Zo kost een set WinterContact van de Duitse fabrikant Continental in de geteste maat € 600, terwijl je al voor € 275 een set koopt van het Chinese Tracmax, onderdeel van het bandenconcern Crowntyre. Dat klinkt heel deftig, maar zo vorstelijk zijn de prestaties van deze band niet te noemen. Nog een voorbeeld: de GLA staat met de zomerband op een nat wegdek vanaf 100 km/h in exact 40 meter stil en met de winterband van Continental na 44 meter. De Tracmax staat pas na 52,1 meter stil. Om dat in perspectief te plaatsen: op het punt waar de GLA met de Continental-banden al stilstaat, tikt de snelheidsmeter met de Chinese banden nog bijna de 40 km/h aan. Als we daarbij in ogenschouw nemen dat de Tracmax sowieso erg matig presteert op sneeuw, maar op droog wegdek acceptabele prestaties laat noteren, lijkt het erop dat zijn rubbermix meer gemeen heeft met die van zomerbanden dan van winterbanden.
Bij een andere lowbudgetband, ditmaal uit Taiwan, is het een heel ander verhaal. De Kenda Wintergen 2 KR501 levert topprestaties op met sneeuw bedekt asfalt en hij weet de duurste winterband probleemloos bij te benen. Op nat wegdek komt de band zichtbaar en meetbaar in de problemen. Zo schiet de zijdelingse grip in bochten ernstig tekort en ook bij de remproef op nat wegdek laat hij steken vallen. Dat bewijst maar weer eens dat de fabrikanten van met name winterbanden voor heel verschillende constructies kiezen. Het samenspel van bandenstructuur, de rubbermix en de profielvorm is nu eenmaal heel complex, wat ervoor zorgt dat niet elke fabrikant deze zaken op overtuigende wijze op elkaar weet af te stemmen, waardoor niet op alle testonderdelen even goed wordt gepresteerd. Bij deze bandentest is dat ook van toepassing op de banden van drie gerenommeerde fabrikanten. De banden van zowel Continental als Bridgestone en Dunlop scoren op sommige testonderdelen niet meer dan een krappe voldoende.
De enige winterband die dit jaar uitsluitend goede cijfers laat noteren, is de Apollo Aspire XP Winter. Apollo bestaat weliswaar al sinds 1972, maar het wachtte tientallen jaren met de oversteek naar de Europese markt. Inmiddels beschikt het concern echter over de nodige knowhow, niet in de laatste plaats door de overname van Vredestein. De Apollo mag zich qua prijs in de onderste helft van de ranglijst begeven, qua prestaties behoort de geteste Aspire XP Winter tot de kopgroep. De band presteert verbluffend goed op sneeuw, zorgt voor veiligheid op nat wegdek en ook op droog wegdek doet de band het goed. En er zijn geen minpunten, zelfs niet op het vlak van geluidsproductie of rolweerstand. Ook kost een set van deze banden gemiddeld zo’n € 400, waarmee hij zo’n 50 procent goedkoper is dan de Continental WinterContact. Als het marktaandeel van Apollo met zulke goede prestaties nu niet gaat stijgen, ligt dat aan de Europese verkoopafdeling, zeker niet aan de ontwikkelingsafdeling. De gerenommeerde merken moeten zich dan ook eens achter de oren krabben. Weliswaar gaan ook bij deze test de banden van bekende merken als Bridgestone, Continental, Goodyear en Dunlop weer op kop, maar we kunnen niet meer met dezelfde vanzelfsprekendheid als vroeger zeggen dat een goede winterband automatisch duur is. Je kunt nu ook voor een aanzienlijk lager bedrag een goede winterband kopen, kijk maar naar de genoemde Apollo-band uit India. Dat gaat niet over een procent of tien verschil, deze band kost slechts de helft van wat de dure banden van de usual suspects moeten opbrengen.
De volledige AutoWeek SUV-Winterbandentest 2019 met alle kandidaten en alle meetresultaten, lees je deze week in AutoWeek 48 (27 november-4 december), of is onderaan dit artikel te downloaden.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op winterbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van twintig verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.
Zie ook:
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.