Winterbandentest 2021 225/45-245/40 R 18
12 keer gemengde winterbanden op sneeuw en ijs
Gemengde banden in de duurtest: voor 225/45, achter 245/40 R 18 op de as - welke winterband biedt de beste reserves?
Wie het vandaag de dag aandurft om met zomerbanden op sneeuw en ijs te rijden, zal merken dat er niet veel beweging in de auto komt, behalve dan dat de wielen wild ronddraaien. Zomerbanden hebben zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot extreme asfaltbijters, met remwegen die enkele jaren geleden nog als technisch onhaalbaar werden beschouwd. Het probleem: ze kleven alleen aan de weg bij zomerse temperaturen. Als de thermometer onder de plus 5 graden komt, begint de rubbersamenstelling te verharden en kunnen de banden geen grip meer opbouwen.
Bij winterbanden is het net andersom. Hun rubbermengsels werken het best bij lage temperaturen, en op sneeuw en ijs zijn ze echt in hun element. Het is verbazend hoeveel kracht ze kunnen overbrengen op vier contactplaatjes ter grootte van een ansichtkaart. Op de besneeuwde testbanen van Finland, zo’n 250 kilometer ten noorden van de poolcirkel, kunnen onze twaalf kandidaten laten zien wat ze in huis hebben onder een Mercedes C-klasse.
We hebben ook één van de steeds populairder wordende vierseizoenenbanden en een zomerband bij ons ter vergelijking bij al onze tests. Hoe veilig zijn ze – niet alleen op sneeuw, maar ook op nat wegdek en op droog wegdek – en wat zijn de zwakke punten?
Hankook en Michelin zijn testwinnaars
De winterbanden van Hankook (Winter i*cept evo3) en Michelin (Pilot Alpin 5) delen de eerste plaats. Beiden kregen het testresultaat "uitstekend". De Hankook-band scoort met uitstekende prestaties op besneeuwde en natte hellingen, goede veiligheidsreserves voor aquaplaning, heeft een dynamisch rijgedrag en korte remafstanden op besneeuwde en natte hellingen en biedt een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. De Michelin-band maakt indruk met zijn voorbeeldige rijeigenschappen in alle weersomstandigheden, nauwkeurig stuurgedrag en korte remafstanden. De enige zwakte van de Pilot Alpin 5 is het hoge prijsniveau - met een prijs van ongeveer 700 euro per set ligt hij ongeveer 200 euro boven de Hankook-band (ongeveer 495 euro / set).
De Wintrac Pro van Vredestein volgt op de derde plaats (aangezien de eerste plaats tweemaal werd toegekend, werd de tweede plaats niet ingenomen). Ook hij kreeg het testresultaat "uitstekend". De Vredestein-band maakt indruk als allroundtalent met zeer goede winter- en natte eigenschappen, een stabiel rijgedrag op nat en droog wegdek en zijn lage prijsniveau. Het enige zwakke punt: het rijcomfort is slechts gemiddeld. De banden van Bridgestone (Blizzak LM005), Dunlop (Winter Sport 5), Goodyear (UltraGrip Performance +) en Continental (WinterContact TS 850P) werden als "goed" beoordeeld. We raden de Nankang Snow SV-2-band af, die in de test slechts beperkte grip op ijs en sneeuw en gevaarlijk lange remafstanden in natte omstandigheden liet zien.
Conclusie
Winterbanden zijn nog nooit zo goed en veilig geweest als vandaag de dag het geval is. De drie banden van Hankook, Michelin en Vredestein die van ons het predicaat ‘uitstekend’ hebben gekregen, bieden evenwichtige prestaties en riante veiligheidsreserves in alle weersomstandigheden.
De volledige uitslag van alle 12 winterbanden en alle testresultaten inclusief staatjes en grafieken zijn deze week te lezen in AutoWeek nr. 46 (17-24 november), of onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.