Voor een cvt is de Suzuki Swift Automaat leuk maar hij is minder comfortabel dan handbak
Bijna net zo zuinig
De Suzuki Swift is weliswaar altijd voorzien van de 1.2 mild-hybride driecilinder benzinemotor, maar je hebt als koper wel de keuze uit een handbak of een automatische transmissie. We haalden zo'n exemplaar met cvt bij onze handgeschakelde duurtester.
We zijn content met de keuze voor de handgeschakelde Suzuki Swift als duurtester. Ongeacht de uitkomst van deze vergelijking zijn we gelukkig met een manueel schakelende auto in de vloot. Het komt nog maar zelden voor dat we zelf een pook ter hand nemen en een koppeling met de linkervoet bedienen. Noch bij duurtesters, noch bij testauto's voor reguliere tests. De handgeschakelde versnellingsbak sterft uit. Dat komt door de massale elektrificatie, maar ook door de wens vanuit de markt. We genieten met zijn allen van het comfort dat de automatische transmissie ons biedt.
Toch is de automatische variant van de Suzuki Swift niet comfortabeler dan de versie met handbak. De cvt loopt over van gretigheid en past op de vermogenswens van de bestuurder continu het toerental van de driecilinder aan. De benzinemotor zet het dan op een enthousiast brullen en zoals continu variabele transmissies dat doen houden ze lang een bepaald toerental vast. De cvt maakt de Swift beslist nog levendiger. Hij komt zeker niet bedaagd over en we zien zelfs uitstekende acceleratiecijfers. Zijn enthousiasme vertaalt zich niet in een veel hoger benzineverbruik. We realiseren een fraaie 1 op 22,1. Het is voor een mild-hybride aandrijflijn in deze klasse, de Suzuki Swift hangt tussen het A- en B-segment in, een ronduit laag verbruik.
De Swift met cvt rijdt nogal bruusk weg uit stilstand, ook dat is even wennen voor wie nog denkt aan bedaagde automaatjes van vroeger. Verder kun je hem desgewenst bedienen met voorgeprogrammeerde verzetten. Dat doe je met de pook of met flippers bij het stuur. Let bij het wegrijden goed op dat de keuzehendel van de automaat in D staat. Voor je het weet heb je hem al in de manuele modus gezet en dan rijd je heel snel met heel veel toeren, omdat de Swift eigenlijk toe is aan een tweede verzet.
Liever de handbak
Wij geven de voorkeur aan de Suzuki Swift met handgeschakelde vijfbak. Het wisselen van verzet is een aangename bezigheid, en je voelt bij lage toerentallen goed dat de ongeblazen driecilinder een licht zetje in de rug krijgt dankzij de mild-hybride ondersteuning. Je moet wel het koppie erbij houden wanneer je op de adaptieve cruisecontrol rijdt. Dat bepaalt zelf de afstand tot de voorligger en dat betekent dat bij een forse snelheidsverlaging de auto in een te hoge versnelling kan blijven staan. Voor een atmosferische motor kan de Swift best goed omgaan met lage toerentallen, je ervaart in de Suzuki nadrukkelijk het voordeel van een laag wagengewicht. Je hebt niet zo veel pk's nodig om vlot te kunnen rijden!
De cvt-meerprijs van €2.800 is fors te noemen voor een auto die verder scherp is geprijsd. Je levert met de automaat in elk geval niet in op snelheid en zuinigheid. We kunnen helaas niet concluderen dat de cvt meer comfort oplevert. Je hoeft weliswaar niet na te denken over het schakelen, maar de benzinemotor treedt vaker dn ons lief is op de voorgrond en dat doet juist weer afbreuk aan het comfort.
Inmiddels hebben we meer dan 10.000 kilometers met de Swift afgelegd en over de hele periode, inclusief buitenlandse ritten, staat de verbruiksmeting op een gemiddelde van 1 op 21,7. In de week dat we de cvt in Nederlandse winterweer realiseerden we gemiddeld een verbruik van 1 op 22,1 terwijl we in dezelfde periode met de duurtester 1 op 22,5 haalden. De Swift met cvt is dus bijna net zo zuinig. En voor wie het belangrijk vindt: de automaat is tweetienden van een seconde sneller op de 0-100-sprint.
Nu nog een keer een Allgrip ernaast
Desondanks vonden we het na een weekje cvt-rijden en twee vergelijkende tests met de automaat helemaal niet erg om weer in de Swift met handbak te stappen. We mogen nog een kleine drie maanden met de Japanner 'duurtesten’. We willen zeker nog eens kennismaken met de derde aandrijfoptie die Suzuki voor de Swift aanbiedt. Er is immers ook nog een Swift Allgrip, met manuele transmissie en vierwielaandrijving. Die staat eveneens in de Nederlandse prijslijst, maar de reden dat hij in Europa leverbaar is heeft hij te danken aan de grote populariteit van de Suzuki Swift in Zwitserland.
In de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden vind je ook alle metingen die we met de twee Suzuki's Swift verricht hebben.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.2 Smart Hybrid Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.745 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.860 mm / 1.735 mm / 1.495 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 940 kg |
Laadvermogen | 449 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s |
Brandstofverbruik | |
CO2-uitstoot (WLTP) | 106 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Swift 1.2 Select Smart Hybrid, SPECIALE JUBILEUM 17 inch LM-Velgen, Stripingpakket en Shark Fin Antenne
- 2025
- 10 km

Suzuki Swift 1.2 Style Smart Hybrid Nieuw 6 jaar Uit voorraad leverbaar!
- 2025
- 9 km

Suzuki Swift 1.2 Select Smart Hybrid, Automaat, NIEUW met 6 Draadloos Applecarplay, Cruise-Control en Parkeersensoren
- 2025
- 10 km
Lees ook
Zo zuinig is de Suzuki Swift: op één tank tot diep in Zwitserland
Dubbeltest: Citroën C3 vs. Suzuki Swift - een beetje budget maar wel leuk
De duurtest-Suzuki Swift bevalt goed maar aan de kleine tank kunnen we maar niet wennen
Test: Suzuki Swift - zuinige lichtgewicht in zware tijden
Designreview Suzuki Swift: ‘Klap in het gezicht van auto die vroeger ijzersterk getekend was’
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.