Volvo XC40 Recharge - Polestar 2 - Vergelijkende Test
Ooit broers, nu neven
38 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Polestar 2 en de Volvo XC40 P8 zijn ooit gepresenteerd als Volvo Concept 40.2 en 40.1. Beide hadden samen de 40-serie moeten vormen. Het liep echter anders, want de 40.2 werd een model van Volvo-zustermerk Polestar. Het verklaart wel waarom de auto’s zo ontzettend veel techniek delen.
De aanleiding voor dit artikel begint in mei 2016. Volvo toont tegelijkertijd twee concept-cars, de Concept 40.1 en de 40.2, als voorbode van de nieuwe 40-serie. De kleinste modellijn van Volvo staat al in de startblokken om een vervolg te geven aan de succesvolle V40 en dat moet met twee modellen gaan gebeuren.
De 40.1 is een SUV, de 40.2 is een hoge, liftback-achtige auto, duidelijk herkenbaar als broer van de SUV. Ze staan allebei op het CMA-platform, een nieuwe basis die plek biedt aan conventionele aandrijflijnen en plug-in hybride varianten, maar het is dan de bedoeling dat er ook elektrische versies komen. De 40.1 is voor een groot deel al herkenbaar als XC40. Denk de camera’s die dienen als buitenspiegels en de wat anders gevormde afdekklep van de tankvulopening c.q. laadaansluiting even weg en je ziet gewoon de XC40 staan zoals die in 2017 op de markt kwam. De Concept 40.2 is ook al heel erg de auto die we nu anderhalf jaar als Polestar 2 kennen, maar in de neus staat het Volvo-logo. Op dat moment denken we nog dat hij Volvo V40 of misschien wel S40 gaat heten, maar het is allemaal even anders gelopen.
Polestar zou het elektrische merk van Geely worden, het Chinese concern waartoe ook Volvo behoort. Om snel de markt met nieuwe modellen te kunnen betreden, gebruikte het voor de Polestar 1 en 2 studiemodellen die ooit waren gepresenteerd als Volvo. Die kwamen dus op de markt als Polestar.
IN DE FRUNK
De Polestar 1 is de Volvo Concept Coupé uit 2013 en heeft overigens een plug-in hybride aandrijflijn, de 2 is de Volvo Concept 40.2 en is er uitsluitend als elektrische variant. Hij is er als Dual Motor – dan heeft hij hetzelfde 78 kWh-accupakket als onze XC40 P8-duurtester en twee elektromotoren die gezamenlijk 300 kW leveren – en als Single Motor. Die versie is uitgerust met één elektromotor, net als de XC40 Pure Electric die over enige tijd leverbaar wordt.
Dat de auto’s vanbuiten op elkaar lijken, ook al prijkt er op de 2 het Polestar-logo, behoeft geen betoog. Open de frunk en je ziet heel goed dat de basis van de Volvo en de Polestar gelijk is. Het gat onder de neus in de klep is iets anders ingedeeld, maar de hele opbouw en de vorm van de klep waar hij aansluit op de voorruit en de A-stijl is gelijk. Bij het openen van de achterklep krijg je van de bagageruimte van de Polestar een 100 procent Volvo-gevoel.
Het extra plankje dat je overeind kunt zetten en waarbij je met elastieken banden je boodschappen kunt vastsnoeren, is identiek aan de constructie die we kennen van de Volvo-stationwagons. De vloer van de bagageruimte kan in zowel de XC40 als de Polestar 2 op dezelfde manier omhoog, het ‘stokje’ om de vloer omhoog te houden is identiek en ook de uitsparing waarin je de laadkabel handig kwijt kunt (die kan ook in de frunk natuurlijk) heeft precies dezelfde vorm. Mocht je geen weet hebben van de Volvo Concept 40.1 of 40.2 of niets weten over het feit dat een Polestar tot nu toe altijd onderhuids een Volvo is, dan snap je het nu wel van een dergelijke bestudering van de twee auto’s naast elkaar!
Vanbinnen heeft de Polestar 2 wel een iets meer eigen vormgeving. Als de 40.2 een Volvo was geworden, dan had hij vast en zeker hetzelfde dashboard gekregen als de XC40, maar in de Polestar 2 zien we het centrale beeldscherm, de grote commandounit van de auto, los van het dashboard staan, terwijl dit scherm in de Volvo juist is geïntegreerd in het dashboard. Ook de vorm van de keuzehendel van de rijstanden is anders. De stoffen op de portieren en op het dashboard kennen we ook niet van Volvo. Wel kijk je tegen het zelfde instrumentarium aan als in de XC40 P8. Verder valt op dat je in de Polestar echt heel diep zit, terwijl je toch op dezelfde accubak zit. Door de lage ruiten van de 2 waan je je in een soort coupé, die overigens wel genoeg hoofdruimte achterin biedt. Een vierdeurs coupé kun je deze liftback niet noemen.
De 20-inch wielen met Continental Sport Contact-banden produceren in vergelijking met de Volvo XC40 opmerkelijk veel rolgeluiden. De duurtest-XC40 staat op 19 inch en had, totdat we deze vergelijking gingen maken, Continental EcoContact-banden. Maar hij staat nu op allseason banden van Pirelli die speciaal zijn gemaakt voor de Volvo Recharge-modellen. Maar ook op dat zachtere rubber is het aan boord van de XC40 stiller dan in de Polestar 2, die op behoorlijk sportief schoeisel staat. De Polestar voelt dan ook dynamischer aan, hij heeft duidelijk een lager zwaartepunt en de combinatie van auto en vermogen voelt logischer aan.
STUURGEVOELFUNCTIE
De Polestar is net zo bloedsnel als de XC40, maar de prestaties passen beter bij het type auto. De Polestar 2 heeft functionaliteiten die we ook graag in de Volvo zouden zien. Zo is er een extra regeneratiestand die bij pedaal liften voor lichte vertraging zorgt in plaats van de zwaarste stand, waarbij het lijkt alsof er een anker wordt uitgeworpen. In de Volvo is het alles of niets. Je kunt de regeneratiestand bovendien moeilijker bedienen, want je moet dieper het menu in. Daarbij heeft de Polestar ook een extra stuurgevoelfunctie: drie standen, in plaats van twee voor de Volvo. En dat alles is sneller toegankelijk, want bij de XC40 moet je voor aanpassingen die je tijdens het rijden snel wilt doen dieper het schermmenu in. Eén ding heeft de XC40 bij een update gelukkig wel van zijn neef overgenomen en dat is de actieradiusassistent, zodat je altijd kunt zien hoeveel kilometers je kunt rijden op de acculading. Tot de update kon je alleen een accupercentage aflezen en verscheen er pas een resterende actieradius als die onder de 100 kilometer kwam.
Is de Polestar 2 door zijn lagere daklijn zuiniger dan de XC40? Het scheelt in de week dat we ze naast elkaar rijden zo’n 2 tot 2,5 kWh per 100 kilometer, maar zuinig kun je ook de Polestar 2 niet noemen. Daarmee gaat het elektriciteitsverbruik in de winter ook al gauw richting de 25 kWh per 100 kilometer en dat is fors. Toch kom je met de Polestar 2 in deze tijd van het jaar nog gemakkelijk boven de 300 kilometer ver op een lading en dat lukt je dan met de XC40 P8 niet.
SINDS 1959
De grappigste Volvo-verwijzing in de Polestar 2 vinden we bij nadere bestudering van de gordelhaak: ‘Since 1959’ staat daar als verwijzing naar Volvo’s eerste toepassing van autogordels. De uitvoering van de Volvo XC40 die wij rijden, heeft dat niet! Alles bij elkaar opgeteld heeft de Polestar 2 een zeer hoog Volvo-gehalte, maar op punten als rijgevoel en betrokkenheid bij het rijden vervult de Polestar minder de functie van comfortabele cocon die de XC40 zo’n echte Volvo maakt. En je ziet aan functionaliteiten zoals de gemakkelijke aanpassingen van stuurgevoel en regeneratie dat hij voorloopt op de Volvo. Wellicht durven ze met Polestar als nieuw merk wat meer te pionieren en vinden dergelijke toepassingen later hun weg naar neefje XC40.
Ze werden samen in de wieg gelegd, maar beide modellen hebben zich ieder op hun eigen manier ontwikkeld, al bleef de familieband duidelijk zichtbaar. Bij toekomstige modellen, de Polestar 3, 4 en 5, is de verwachting dat die uiterlijke gelijkenissen tussen Polestars en Volvo’s overigens steeds minder duidelijk zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 Recharge P8 Aut. AWD R-Design | Panoramadak | 360° camera | Harman Kardon
- 2021
- 70.043 km

Volvo XC40 Recharge Pro - Panorama/schuifdak - IntelliSafe Assist & Surround - 360º Camera - Harman/Kardon audio - Verwarmde voorstoelen & stuur - Parkeersensoren voor & achter - Elektr. bedienb. voorstoelen met geheugen links - Draadloze tel. lader - Extra getint glas - 20' LMV
- 2022
- 113.472 km

Volvo XC40 Recharge Twin Plus, trekhaak, navi, leder, 420KM Accu, BTW
- 2021
- 74.991 km
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.