Volvo XC40 T5 Twin Engine - Test
Meer motor, minder verbruik
De plug in-hybrides vliegen ons momenteel om de oren en bij Volvo was elk model als Twin Engine te krijgen, behalve de XC40. Met de T5 Twin Engine is de familie compleet.
Hij werd kort na de lancering van de Volvo XC40 al aangekondigd, maar nu is dan eindelijk de productie gestart van de plug-in hybride, door Volvo T5 Twin Engine gedoopt. De auto is onderdeel van het programma om vanaf 2019 een groot deel van de modellen te elektrificeren, maar het is zoals bekend niet de eerste plug-in van het merk. Alle andere typen hebben al een PHEV-variant, alleen de XC40 nog niet. We hadden de kans om een voorserie-exemplaar te bemachtigen voor een eerste indruk.
Aan de buitenkant is er niet veel méér bijzonders te zien dan een klepje in het spatbord linksvoor. De rest van de auto is helemaal gelijk aan elke andere XC40, in dit geval de R-Design-versie. Achter dat kleine deurtje gaat de stekkeraansluiting schuil waarmee het accupakket kan worden opgeladen. De accu staat in lengterichting midden onder de auto. Een scherp oog zal opmerken dat er onder de vloer van de bagageruimte minder ruimte beschikbaar is en de hoedenplank niet meer onder die vloer kan worden opgeborgen (het is wel een prima plek om de laadkabel rammelvrij op te ruimen). En in de middenconsole is de bak ook minder diep, vanwege het batterijpakket.
VOORWIELAANDRIJVING
Het is een Twin Engine, dus twee motoren. De eerste motor is de 1,5-liter driecilinder benzinemotor die we kennen van de T3. Het vrolijk snorrende ding is goed voor 180 pk, wat zelfs nog 17 pk meer is dan in de T3-versie. Die andere krachtbron is natuurlijk een elektromotor en die heeft een vermogen van 82 pk. Afhankelijk van de rijmodus die je kiest, of de staat van de accu, gebruik je één van beide motoren, of beide tegelijk. Alle krachten gaan trouwens sowieso naar de voorwielen, terwijl bij de grotere Twin Engine-broers de elektrokracht naar de achteras gaat.
Als je de rijmodus Pure kiest, rijd je zoveel mogelijk elektrisch. In elk geval tot 125 km/h – en zolang de voorraad prik strekt. Een volgeladen accu gaf tijdens onze testperiode (buitentemperatuur rond 7 graden) steeds een verwachte actieradius van 35 kilometer, maar in de praktijk was hij na 25 kilometer stadsverkeer wel leeg. Opmerkelijk is trouwens dat de elektromotor een behoorlijk opvallend fluit/zoemgeluid voortbrengt, dat goed hoorbaar is in de auto. En over de actieradius trouwens dit: deze lichting Zweedse testauto’s heeft een accu van 9,7 kWh maar de auto’s die naar de consumenten gaan, hebben 11 kWh aan boord. Die komen dus iets verder, maar het lijkt ons sterk dat ze de fabrieksopgave van 50 kilometer elektrisch bereik halen.
In Hybrid-stand kiest het brein van de auto zelf welke motor of motoren aan het werk mogen, waarbij zoveel mogelijk de elektromotor wordt gebruikt op constante snelheid. Over het verbruik is bij plug-ins niet zo veel te zeggen. Wie altijd korte stukjes rijdt en veel kan opladen, hoeft nooit benzine te tanken. Wie steeds stukken van 100 kilometer rijdt, zal zien dat hij de eerste 50 kilometer zo’n twee liter brandstof verbruikt, en daarna als de accu leeg is zo’n 7 liter per honderd kilometer.
Het overschakelen van elektrisch naar benzine is trouwens best voelbaar in de XC40. In de T8-modellen van de grotere broers gaat het vrijwel ongemerkt, maar hier geeft het inschakelen van de driecilinder even een siddering door de auto. En bij afremmen merk je ook dat je een hybride onder je kont hebt, want het pedaalgevoel is heel anders, veel vager. De auto wil namelijk zoveel mogelijk energie regereneren en dus rem je op de elektromotor.
EXTRA GEWICHT
De Twin Engine heeft een fijne zeventrapsautomaat, terwijl bij de andere motoren een achttraps wordt geleverd. Qua rijgedrag merk je dat de auto 300 kg extra meetorst ten opzichte van de T3. Hij is dus iets zwaarder op de hand, maar de focus ligt bij deze auto bovenal op comfort.
De T5 Twin Engine staat vanaf € 46.995 in de prijslijst en is er in drie uitrustingsniveaus. Daarnaast heeft Volvo een haast oneindige lijst van mogelijkheden om hem verder te personaliseren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Comfortabele auto
- +Kan extreem zuinig zijn
- -Elektrisch bereik
- -Zoemgeluid motor
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC40 T5 Twin Engine R-Design |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.375 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.477 cc |
Maximaal vermogen | 193 kW / 262 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 425 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.425 mm / 1.873 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.584 kg |
Laadvermogen | 636 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Brandstofverbruik | 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 41 g/km |
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?
![Volvo XC40 T3 163pk Geartronic Inscription [ TREKHAAK+LED+STOELVERWARMING+ARIANNE+PDC+CRUISE ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57656758/0-c354142a55780b850c7a657d6d35984e.jpg)
Volvo XC40 T3 163pk Geartronic Inscription [ TREKHAAK+LED+STOELVERWARMING+ARIANNE+PDC+CRUISE ]
- 2020
- 114.154 km

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge R-Design | Pano-dak | Camera | Trekhaak |
- 2020
- 48.888 km

Volvo XC40 1.5 T4 Recharge Inscription 211pk Camera / Harmon Kardon / Elektrische Stoelen
- 2022
- 49.622 km