Test: Volvo XC40 P8 Recharge

Volgende sprong

67 reacties

Video
AutoWeek 42 2020
AutoWeek 42 2020

Je leest het in AutoWeek 42 2020

Een aantal jaar geleden kwam Volvo als één van de eerste met een plug in hybridetechnologie op de markt en dat werkte in Nederland geweldig. Nu is het tijd voor de volgende sprong: volledig elektrisch. De XC40 P8 Recharge is de eerste Volvo zonder verbrandingsmotor.

Wat je ook van Volvo vindt, je moet het de Zweden nageven dat ze de daad bij het woord durven te voegen. Bij de komst van de V60 D6 Plug-in Hybrid voorspelde het merk een grote toekomst voor auto’s met een stekker en nu is er van elke Volvo minstens één plug-in hybride-variant op de markt. Het merk kijkt echter verder en ziet de PHEV als een noodzakelijke tussenstap op weg naar volledig elektrisch. Rond 2025 mikt het merk erop om geen plug-in hybrides meer nodig te hebben en alleen nog mild hybrids op benzine en BEV’s te verkopen. Dat is tamelijk voortvarend, aangezien we nu pas kunnen rijden met de eerste volledig elektrische Volvo ooit: de XC40 P8 Recharge.

Toch is de directie in Gotenburg achter de schermen al een lange tijd bezig met de komst van elektrische auto’s. Het CMA-platform van de kleinste XC is van het begin af aan ontwikkeld om zowel modellen mét als zonder verbrandingsmotor te kunnen faciliteren. Een voorbeeld daarvan is de ‘frunk’ in de neus van de XC40 P8 Recharge. Een elektrische aandrijflijn neemt minder ruimte in beslag dan een conventionele en in plaats van loze ruimte maakt de P8 gebruik van dat gegeven door een kleine extra ruimte in de neus aan te bieden. Een ideale plek voor de laadkabel, zodat die niet door de bagageruimte achterin gaat zwerven. Daarover gesproken: je levert wel een beetje laadruimte in de achtersteven in, door een kleinere ruimte onder de laadvloer. In plaats van 460 liter slikt de P8 414 liter. In het inzittendencompartiment verandert er niets. Dat betekent vooral veel hoofdruimte voor de achterste passagiers, terwijl de beenruimte heel redelijk is.

Google

Voorin ziet alles er hetzelfde uit als in bestaande varianten van de cross-over, tot de digitale schermen tot leven komen. De XC40 heeft namelijk samen met concerngenoot Polestar 2 de eer om de eerste auto te zijn met het nieuwe Android Automotive OS van Google. Applicaties zoals Google Maps en Spotify zijn daarmee in de auto geïntegreerd, wat voor de snelheid en de gebruikerservaring natuurlijk voordelen heeft. Ook kan het systeem ‘over the air-updates’ ontvangen. Die gelden trouwens alleen voor het infotainmentsysteem. Het is bij Volvo (nog) niet zo dat je er op afstand 20 kilometer actieradius bij kunt krijgen door een geoptimaliseerde software voor de batterij. En het betekent natuurlijk dat je er, wanneer je bijvoorbeeld Google Maps gebruikt, impliciet mee akkoord gaat dat je (geanonimiseerde) data deelt met het bedrijf. Je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen, maar dan heb je niet de volledige functionaliteit van het systeem. Behalve met Google deelt de auto natuurlijk ook data met Volvo, maar die data is voor de Amerikaanse gigant niet inzichtelijk. Het voordeel is dat het bedrijf een schat aan ervaring heeft in het ontwerpen van user interfaces en dat alles daarom ontzettend eenvoudig werkt. Voor wie aanhanger is van de Apple-kerk: de CarPlay-functionaliteit blijft gewoon beschikbaar. Eveneens nieuw is het digitale instrumentarium, dat veel meer mogelijkheden kent en er ook mooier uitziet dan voorheen.

Krachtsexplosie

Genoeg gezeten nu, het is tijd om te gaan rijden.De traditionele startknop is er niet meer; wie met de sleutel (of binnenkort zelfs een gekoppelde smartphone) op zak instapt, kan de auto in D zetten en meteen wegrijden. Zoals de 8 in de typenaam al doet vermoeden, gaat het hier om een versie met tamelijk veel overmacht. Op zowel de voor- als de achteras zit een elektromotor met 204 pk en 330 Nm, waarmee het totaal op 408 pk en 660 Nm komt. Beide motoren werken altijd, zodat de XC40 niet naar keuze als voor- of achterwielaandrijver kan functioneren. Het gevolg is te raden: kickdown betekent niet zo zozeer dat de XC40 naar voren gaat, als wel dat de wereld opeens schijnbaar heel snel achterwaarts beweegt. Binnen vijf seconden staat de 100 op de teller en pas bij de Nederlandse limiet begint de krachtsexplosie wat af te zwakken.

Zoals elke Volvo is ook de XC40 P8 wel gewoon begrensd op 180 km/h, iets waar de elektrische cross-over verbazingwekkend snel naartoe loopt. Nu is die overmacht de eerste paar keer leuk, nadien ga je vooral genieten van de andere voordelen van elektrisch rijden: de souplesse en de stilte. Overigens zijn de elektromotoren onder de 50 km/h wel vrij nadrukkelijk hoorbaar voor het type krachtbron. Daarboven worden die geluiden overstemd door een klein beetje windgeruis, vooral rond de spiegels. Zoals wel vaker bewijst de elektrische versie zich in de praktijk meteen als de fijnste om mee te rijden, in elk geval waar het de aandrijflijn betreft. Ook fijn is dat de P8 zich volledig met één pedaal laat rijden. De elektromotoren kunnen elk met een kracht van 250 Nm afremmen, om zo kinetische energie om te zetten in elektrische. Met een beetje vooruitdenken laat de cross-over zich heel gemakkelijk zonder gebruik van het rempedaal door het verkeer loodsen.

11 kW AC, 150 kW DC

Het in de bodem van de auto verstopte accupakket heeft een bruto capaciteit van 78 kWh, waarmee de XC40 volgens de WLTP-cyclus 418 kilometer ver zou moeten kunnen komen. Ga er maar van uit dat dit in de praktijk ongeveer 350 kilometer zal zijn. Daarmee verzet de P8 weliswaar geen bakens, maar anno 2020 kan het er prima mee door. Hetzelfde geldt voor de laadmogelijkheden. Op wisselstroom kan met 16 ampère en drie fasen worden geladen tot 11 kW, waarbij de auto in ongeveer 8 uur volledig vol te laden is. Bij een snellader kan met een vermogen tot 150 kW worden geladen, wat betekent dat een lege P8 in ongeveer 40 minuten tot 80 procent op te laden is. Nette cijfers, maar niets spectaculairs.

Uiteraard heeft de toevoeging van de batterij wel een negatieve uitwerking op het gewicht: 2.188 kilo legt de XC40 P8 in de schaal en dat is zelfs voor een elektrische auto tamelijk veel. Volvo verdedigt dat gegeven door te stellen dat de veiligheidscel nu eenmaal stevig moet zijn en dat het in verband met de milieubelasting het liefst zo min mogelijk aluminium toepast. Hoe dan ook: zijn forsere massa maakt de P8 minder comfortabel dan zijn conventioneel gemotoriseerde broertjes. Op een slecht wegdek wordt de beweging van het wiel snel en daadkrachtig afgeremd door de dempers, waardoor oneffenheden wat nadrukkelijker worden gevoeld. Tegelijkertijd is de grip op een nat wegdek door de EcoContact-banden allerminst overdadig. Slecht is het allemaal niet, want er blijft voldoende comfort over en van overdreven dynamiek kan de XC40 toch al niet worden beschuldigd. Maar van meer massa gaat een auto nu eenmaal niet prettiger rijden, zelfs niet wanneer het laag in de auto wordt geplaatst.

Gunstig fiscaal klimaat

Uiteraard heeft de XC40 P8 al langere tijd de aandacht van de zakelijke rijder in ons land, in verband met het gunstige fiscale klimaat. Hoewel de auto op een haar na € 60.000 moet gaan kosten, betekent 8 of 12 procent bijtelling nog steeds een hoop auto voor het gevraagde maandbedrag. Zeker omdat elke P8 is voorzien van elke vorm van luxe die je als moderne automobilist mag verwachten, inclusief een uitgebreide smartphone-app om het interieur alvast voor te conditioneren voor vertrek. Ook is er een omvangrijke veiligheidsuitrusting, op welk vlak de P8 bovendien een heuse primeur heeft: de elektrische variant heeft als eerste het Advanced Driver Assist System, oftewel ADAS, dat andere XC40’s op termijn ook zullen krijgen. Dat systeem moet er in de toekomst toe gaan leiden dat de XC40 op niveau 3 autonoom kan rijden. Dat betekent in de praktijk dat de auto op wegen met gescheiden rijbanen tot een snelheid van 60 km/h zonder tussenkomst van een menselijke bestuurder kan functioneren. Dat is een forse stap ten opzichte van het Pilot Assist-systeem zoals we dat nu kennen uit Volvo’s, waarbij de auto doorlopend in de gaten moet worden gehouden en daar ook actief om vraagt. Overigens is de hardware die de P8 nu krijgt nog niet voor 100 procent hetzelfde als de niveau 3-hardware. Het is helaas dus ook niet zo dat de functionaliteit achteraf op de auto kan worden gezet. Zie het een beetje als een voorproefje van wat gaat komen. En wie zich de V60 D6 met zijn 20 kilometer elektrische range nog kan
herinneren, snapt hoe snel de toekomst op dit gebied werkelijkheid kan worden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Test: Volvo XC40 P8 Recharge
Volvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 RechargeVolvo XC40 P8 Recharge

  • +Bizar snel
  • +Prima met één pedaal te rijden
  • -Zelfs voor een ev zwaar
  • -Elektromotoren niet geruisloos op lage snelheid

Signalement

Merk Volvo
Model XC40 Recharge P8 AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 54.370

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 300 kW / 408 pk
Maximaal koppel 660 Nm
Accu capaciteit (bruto) 78 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.873 mm / 1.652 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 2.088 kg
Laadvermogen 562 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor235/50R19Prijzen
Banden achter255/45R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 23,8 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 418 km

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum