Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volvo XC40

Volvo anders

56
Volvo XC40
Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40Volvo XC40
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
29 december 2017 om 13:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2017
AutoWeek 49 2017

Je leest het in AutoWeek 49 2017

Met de XC40 heeft Volvo voor het eerst een compacte SUV in het gamma. Gezien het belang van dat segment is Volvo er veel aan gelegen het nieuwe model als een dijk neer te zetten. Dat het merk daarin is geslaagd, weten we na een dag rijden in de bergen rond Barcelona.

Vandaag maken we kennis met veel meer dan 'zomaar' een nieuw model. De XC40 is namelijk de eerste compacte SUV van Volvo, het begin van een nieuwe designlijn én de eerste Volvo op het nieuwe CMA-platform. Je kunt dan ook rustig stellen dat de XC40 een nieuw hoofdstuk is voor Volvo. Om te beginnen met de designlijn: de XC40 is weliswaar meteen herkenbaar als Volvo, dankzij onder meer de kenmerkende diagonaal-verticale achterlichten en de Thor hammer-koplampen, maar tegelijkertijd verschilt hij ook veel van zijn grotere broers XC60 en XC90. Dat is een bewuste keuze; waar de grotere SUV's vooral gedistingeerd ogen, moet de XC40 stoerder en tegelijkertijd toch aaibaar overkomen, vertelde ontwerper Robin Page ons eerder, tijdens de statische onthulling in Milaan.

Maar goed, mede dankzij de two-tonekleurstelling van het exemplaar dat wij vandaag rijden, ziet de XC40 er voor een Volvo opvallend jeugdig uit. Deze combinatie heet Amazon, genoemd naar de kleurstelling die ooit veel voorkwam op de illustere voorganger van die naam. Uit de kier tussen de motorkap en het linkervoorspatbord steekt een rubberen labeltje met de Zweedse vlag, alsof het een merkschoen is. Dat doet niets af aan het feit dat de XC40 in het Belgische Gent wordt gebouwd, maar het Zweedse sfeertje is er natuurlijk niet minder om.


DIGITALE KLOKKEN

Dat geldt met name voor het interieur, waar rust en overzichtelijkheid zijn gecombineerd aan de hand van erg mooie, vaak lichte materialen en een uitstekend afwerkingsniveau. Het staande scherm in het midden en de volledig digitale klokken zijn overgenomen uit de grotere Volvo's en zijn vanaf de eenvoudigste versie standaard. Bij het ontwerpen van het interieur hebben de ontwikkelaars met 120 gezinnen gesproken over hun behoeftes in een auto en daaruit is een aantal opmerkelijke dingen naar voren gekomen. Zo zit er in het dashboardkastje een uitklapbaar haakje waaraan je een tas kunt hangen. Onder de middenarmsteun schuilt een vak dat groot genoeg is om een doos tissues in weg te bergen. Ervoor vind je een uitneembare prullenmand en het vakje voor de pook bevat niet alleen een inductielader, maar is zodanig gevormd dat je er ook twee smartphones schuin in kunt zetten, waarbij die afleesbaar blijven zonder ze te hoeven oppakken.

De lagetonenspeakers zijn uit de deurpanelen verdwenen en vervangen door een enkel exemplaar in het schutbord. Daardoor is er veel meer opbergruimte in de portieren ontstaan. Alles moet een eigen, vaste opbergplek krijgen, dat was het idee erachter. Dat vind je ook in de kofferbak terug. De bodem kan verticaal worden gevouwen tot een schot, de hoedenplank past precies onder de bodem en tegen de zijwand zit een elastieken band om losse spullen vast te zetten. We maken ons rondje interieur af met een blik op de achterbank. Die is lekker ruim, voor zowel de knieën als het hoofd.

COMPROMIS

We rijden het grootste deel van onze kennismaking met de D4 met AWD en achttraps Geartronic. De volgende ochtend spoeden we ons met de T5 naar het vliegveld. Dat zijn niet de motoren waarmee Volvo in ons land grote aantallen gaat doen – dat wordt de driecilinder-T3 – maar op dit moment zijn alleen deze twee beschikbaar. De diesel is een Momentum-uitvoering, de benzine een R-Design en die heeft meteen ook een sportonderstel. We spreken daarover met Egbert Bakker, de Nederlander die al 33 jaar bij Volvo aan de onderstellen werkt en verantwoordelijk is voor de chassistechniek en -afstelling van de XC40. "Het onderstel van een SUV ontwikkelen is altijd weer een compromis zoeken. Het is het geijkte antwoord, ik weet het. Maar voor echt sportieve auto's hebben we het Polestar-label. De XC40 moet aanvoelen als een echte SUV, maar mag best wat dynamischer zijn dan de XC60 en XC90. Het feit dat hij minder zwaar en groot is, draagt daar al heel veel aan bij." De R-Design heeft dan wel een sportonderstel, maar ligt niet lager op de weg. "Dat doen we nooit met SUV's", verklaart Bakker. "Het sportieve karakter zit hem in andere veren, stabilisatoren en monotubedempers achter. Die reageren sneller dan de gebruikelijke twintubes." Die techniek is alleen mogelijk op de achteras, legt hij uit. "Maar daar is het ook het belangrijkst. Dat gewicht moet goed worden gedempt."

Goed nieuws voor Nederland: de T3 belooft weliswaar niet de spannendst gemotoriseerde
XC40 te worden, maar Bakker heeft hem wel hoog in het vaandel staan vanwege de rijdynamiek. "Toegegeven, mijn favoriet is de T5 R-Design, maar de voorwielaangedreven T3 heeft dankzij het lagere gewicht op de neus een bijzonder fijne balans." De jarenlange ervaring van Bakker is te voelen. De XC40 is een verrassend fijne auto om te rijden. Zelfs op slecht wegdek voelt het onderstel zijdezacht aan, bijna alsof je op luchtvering rijdt. De besturing is scherp en vrij direct, maar geenszins zwaar. De auto blijft steeds keurig neutraal en helt weinig over. Het is nog de vraag in hoeverre dat karakter overeind zal blijven met voorwielaandrijving, maar zoals Bakker al zei, heb je een lichtere motor en dus minder gewicht op de vooras.

Op de T4 met zijn 190 pk en 400 Nm hebben we ook weinig aan te merken. Hij is krachtig en soepel. Wel vinden we een minpuntje in de achttraps Geartronic-automaat. De schakelmomenten duren door de conventionele koppelomvormer vrij lang, waardoor ze nadrukkelijker aanwezig zijn dan bij de meeste concurrenten die met een dubbele koppeling werken. Opmerkelijk genoeg is dat trouwens minder te voelen in de T5, waarmee we de volgende dag kort rijden. Met de programmatuur valt het gat blijkbaar nog wel wat te verkleinen. De T5 die wij rijden, heeft overigens het eerdergenoemde R-Design-sportonderstel. Dat is enigszins communicatiever dan het standaard onderstel, maar nog steeds eerder comfortabel dan sportief. De motor zorgt met zijn 247 pk voor een dik feest. Hij maakt deze SUV echt razendsnel en voelt erg verfijnd aan, wat hem op de snelweg het karakter van een grotere SUV geeft.

VEILIGHEID

Volvo zou Volvo niet zijn als het niet zou uitpakken met veiligheidssystemen. Standaard zijn alle uitvoeringen voorzien van het City Safety-pakket met botswaarschuwing in combinatie met automatisch remmen, detectie van voetgangers, fietsers en grote dieren, rijbaanhulp en Cross Trafic Alert, dat bij het verlaten van onoverzichtelijke situaties verkeer detecteert dat van opzij nadert en ingrijpt wanneer je zelf niet remt. Optioneel zijn zaken leverbaar als Pilot Assist (semi-autonoom rijden door rijbaanhulp en adaptieve cruisecontrol) en een 360-gradencamera. Onze testauto heeft het allemaal. We hebben het allemaal geprobeerd en het werkt goed en gemakkelijk. Dat is des te belangrijker omdat Volvo nog steeds vasthoudt aan zijn eerdere, boude belofte dat in 2020 niemand meer gewond zal raken of overlijden in een Volvo. Verder zijn in alle XC40's zaken standaard als ledkoplampen en lichtmetalen 17-inchwielen. Die standaardversie is overigens niet weggelegd voor de early adopters. Het XC40-feest begint voor ons land in de laatste week van februari 2018 met de D4 en T5 die we vandaag reden, maar dan in speciale 'Intro-Editions', gebaseerd op de Momentum. De andere motoriseringen (D3 met 150 pk en T4 Geartronic met 190 pk) volgen spoedig daarna, maar de instapper T3 (net onder de veertig mille) met 156 pk laat tot halverwege volgend jaar op zich wachten.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC40
Volvo Volvo XC40

PRIVATE LEASE Volvo XC40

INFO
Volvo
Volvo
Volvo XC40 T2 Essential (5D/6H)
€ 509
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core (5D/CVT)
€ 619
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core (5D/CVT)
€ 759
Stel samen ▸
Volvo XC40 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volvo XC40 2.0 T4 Inscription LED / Navi / AUT / Cam / Lane assist

    Volvo XC40 2.0 T4 Inscription LED / Navi / AUT / Cam / Lane assist

    • 2019
    • 20.713 km

    € 41.800

    Volvo XC40 2.0 T5 AWD Inscription Opendak / Leder / LED / ACC / Carplay / Cam

    Volvo XC40 2.0 T5 AWD Inscription Opendak / Leder / LED / ACC / Carplay / Cam

    • 2018
    • 51.053 km

    € 40.900

    Volvo XC40 T2 Aut.8 R-Design, Audio & Park Assist, Driver Assist, Climate

    Volvo XC40 T2 Aut.8 R-Design, Audio & Park Assist, Driver Assist, Climate

    • 2021
    • 22.500 km

    € 41.900

Meer Volvo XC40 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo XC40 | Nieuw: facelift 2022

    76
    • 4 maart 2022

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo XC40 specificaties
  • Volvo XC40 occasions
  • Volvo XC40 video's
Advies en informatie
  • Volvo XC40 tests
  • Volvo XC40 gebruikersreviews
  • Volvo XC40 index
PREMIUM
DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

DS spreek je in het Frans uit als Déesse. Dat betekent godin en die wordt in dit geval bespied...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    2
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

    Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

    • 12 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric Plus (2021)

    Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric...

    22
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

    Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

    6
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2021)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2021)

    9
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business Pro (2021)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business...

    2
    • 29 september 2021
meer reviews
Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

11

Loeiheet was het toen we de Volvo XC40 met plug-in hybride aandrijflijn in ontvangst namen,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden in de plus

    Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden...

    249
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Volvo XC40 - Facelift Friday

    Volvo XC40 - Facelift Friday

    14
    • 18 maart 2022
  • Nieuws
    Officieel: Volvo XC40-facelift

    Officieel: Volvo XC40-facelift

    22
    • 4 maart 2022
  • Nieuws
    Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

    Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

    54
    • 3 maart 2022
  • Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

    Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

    57
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk

    Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in...

    123
    • 30 januari 2022
  • Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is - Reportage Volvo XC40-Polestar 2

    Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is...

    • 28 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    35
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    44
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden