Volvo V70 2.4D – 2003 – 643.313 km - Klokje rond
Eigenaar reed er zelf 3,5 ton mee maar het is nu over en uit
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2015 kocht Rienk Bakker voor een prikkie een toen twaalf jaar oude Volvo V70 2.4D met bijna drie ton levenservaring. Voor de Zweedse vijfcilinder diesel zou het dubbele mogelijk moeten zijn en dat is inmiddels ruimschoots bewezen. Maar nu lijken de donkere wolken zich samen te pakken boven auto en eigenaar. Wat is wijsheid?
Als professioneel musicus reist Rienk regelmatig naar alle uithoeken van het land om te dirigeren of om te spelen. Samen met de vakantiekilometers en familiebezoeken komt er jaarlijks een kleine 40.000 kilometer bij en dat doet de Volvo tot nu toe zonder tegensputteren. Hoewel … in het begin bleek er toch wel sprake van enig achterstallig onderhoud, zo horen we. “In de jaren voor mij heeft hij veel verschillende eigenaren gehad en blijkbaar nam niet iedereen het zo nauw met onderhoud. Dat krijg je, met een goedkope auto met veel kilometers. Voor mij was de insteek heel anders, ik was van plan er lang mee te gaan rijden. In het eerste jaar kreeg ik te maken met een lekke rembekrachtiger. Dat is een kostbare ingreep, dus ik heb zelf een andere op de sloop gehaald. Maar je raad het al: die bleek ook lek. Uiteindelijk is de reparatie alsnog door de garage gedaan.”
Het volgende issue was de intercooler, ook die was lek. Vervolgens liep er nog een remklauw vast als gevolg van achterstallig of matig onderhoud. Maar daarna was de ellende voor Rienk voorbij en vlogen de kilometers erop. “Ik ben echt helemaal weg van die vijfcilinder diesel, die klinkt mij als muziek in de oren en ik kan nu al opzien tegen de tijd dat ik het zonder zal moeten doen. Het verbruik weet ik niet precies, maar je haalt met gemak meer dan duizend kilometer op een tank.”
Veel slijtage in het interieur
De vijfcilinder in de Volvo van Rienk is door het Zweedse merk zelf ontwikkeld. In het eerste jaar dat deze generatie werd geleverd, lag er nog een 2,5-liter vijfpitter van Audi in. Daarna kwam de D5 met 163 pk, een jaar later de 2.4D. Dat is dezelfde motor, maar dan met iets minder vermogen en een lager koppel. Maar het is nog altijd geen stumper. Maar de benzinemotoren van Volvo uit die periode zijn ook beresterk. We hebben ze regelmatig in deze rubriek, ook op lpg, met astronomische tellerstanden.
Het interieur blijkt echter wat minder slijtvast dan dat van bijvoorbeeld de 240 en 940. “Ik heb al diverse delen vervangen, zoals het stuur, de pook, de hoes over de handremhendel en zelfs al de complete bestuurdersstoel", vertelt Rienk. “Voordeel van zo’n Volvo is dat goede tweedehands onderdelen ruimschoots beschikbaar zijn en geen vermogen kosten. Het is mij een keer overkomen dat ik niet weg kon omdat de motor niet startte. Oorzaak bleek een kapotte sensor op de nokkenas. Die hoort een signaal naar de computer te geven. Maar verder is het altijd starten en lopen en heerlijk rijden. Van min 14 tot plus 42 graden; geen centje pijn. Gezien de vele kilometers die ik rijd, kom ik twee keer per jaar bij de garage voor een onderhoudsbeurt. Dat beperkt zich meestal tot de slijtagedelen en een paar keer een nieuwe distributieriem, gelukkig nooit onaangename verrassingen.”
Tijd voor afscheid
We staan in de werkplaats, de blauwe V70 staat op de bekende ‘Klokje rond-brug’ en we horen dat de stationair draaiende diesel allerlei vreemde bijgeluiden heeft. Rienk is gewend aan dit mechanische ensemble en lijkt er niet van onder de indruk. Wat ook opvalt, is dat de koplampwissers ontbreken. “Die heb ik er maar afgehaald om vernieling te voorkomen. Het is al een paar keer voorgekomen dat ze allebei omhoog stonden als ik ’s ochtends bij de auto kwam.”
Wat keurmeester Joep Schuurman betreft zit er niet zo veel muziek meer in de Volvo, zo weet hij al na de proefrit. “Met deze koppeling moet je niet al te lang meer doorrijden, je sloopt de versnellingsbak ermee. Ik denk dat repareren geen zin meer heeft, gezien alle andere mankementen. Bovendien is het een enorme ingreep bij deze auto, die veel geld gaat kosten. En geheid dat je nog meer tegenkomt als je boel eenmaal lostrekt.” Het lijkt erop dat na negen jaar en bijna 350.000 kilometer de Volvo van Rienk een toontje lager moet gaan zingen. “Bij de garage kreeg ik de laatste keer al te horen dat de koppeling eraan zat te komen. En ik heb echt al een paar keer op het punt gestaan dat ik dacht: nu moet hij weg. Eigenlijk gaat dat al jaren zo. Op de snelweg rijdt hij nog altijd heerlijk comfortabel, maar misschien is nu wel het moment om de knoop door te hakken en afscheid te nemen.”
Dat is inmiddels gebeurd, zo horen we later en sinds kort rijdt Rienk met een ster op de motorkap.
Eigenaar Volvo V70
Naam Rienk Bakker
Bouwjaar 1986
Woonplaats Giethoorn
Beroep Musicus
Eerste auto VW Polo 1.4
Vorige auto Nissan Primera
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Het schakelen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Roadtrip door Europa.”
Onderhoudshistorie
“In de eerste jaren van mijn bezit: nieuwe rembekrachtiger, remklauw en intercooler. Daarna in principe alleen regulier onderhoud, slijtageonderdelen. Twee keer een nieuwe distributieriem. Niet lang geleden nieuwe schokdempers en veren achter. Een keer blijven staan met pech: een kapotte positiesensor van de nokkenas.”
Wat mankeert eraan?
- Koppeling gaat zeer zwaar en komt niet vrij, schakelen gaat hierdoor ook bijna niet
- Bijzonder veel motortrillingen in de auto, dit lijkt op versleten motorsteunen
- De vermogensafgifte is onregelmatig, vooral merkbaar bij rustig rijden
- De auto trekt naar rechts
- Het stuur staat scheef met rechtuit rijden
- Er komt soms een harde ‘kloenk’ uit de aandrijving, oorzaak onbekend
- De voorwielen lopen aan in de wielkasten
- De aircopomp maakt veel herrie
- De motor loopt onregelmatig stationair en tikt dan te pas en te onpas
- Er lekt een pakking van de EGR
- De remleiding linksachter is niet netjes gemaakt/vastgezet
De mening van Carrec Technocenter
‘Ruim 640.000 op de klok, dat is respectabel en ook merkbaar. Je voelt de slijtage tijdens het rijden en de koppeling is echt aan zijn einde, waardoor het schakelen erg moeizaam gaat. Eigenlijk sloop je op deze manier de versnellingsbak. Je zou echt flink moeten investeren om er weer een enigszins prettig rijdende auto van te maken. In mijn ogen is hij dat niet meer waard. Verder alsnog petje af voor deze V70.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V70 2.4 D |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.515 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.401 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.710 mm / 1.804 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.755 mm |
Massa leeg | 1.596 kg |
Laadvermogen | 564 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.