Volvo V70 2.4 140 pk – 2001 – 649.628 km – Klokje Rond
Goed werk van de thuissleutelaar
60 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Deze bijna 23 jaar oude V70 gaat jaarlijks naar de Volvo-dealer. Nee, niet voor beurten of reparaties, maar alleen voor de apk. Al het onderhoud doet eigenaar en autodidact Wim Beudeker zelf, tot aan het vervangen van het dubbelmassavliegwiel en het controleren van de klepspeling toe. En voor keurmeester Joep Schuurman heeft de ict’er een leuke verrassing geprogrammeerd!
Dat Wim Beudeker een uiterst bedachtzaam type is, blijkt wel uit de manier waarop hij zich voorbereidt op het uitvoeren van een grote klus. Zo maakte de ict’er een compleet draaiboek met foto’s en afbeeldingen voor het vervangen van het dubbelmassavliegwiel. Pas na een gedegen studie gaat de gereedschapskist open en wordt de klus gestart. Het gaat zelfs verder. Zo is het kleppen stellen een lastig klusje bij deze vijfcilinder. Het zou handig zijn om dat eerst eens op je gemak te kunnen oefenen. Hoe? Door een complete motor op de sloop te kopen. Echt! “Zo’n motor kost niet veel, aangezien er vrijwel geen vraag naar is, want ze gaan nooit stuk. Voor mij de ideale manier om wat ervaring op te doen. Daarna was het een fluitje van een cent om het bij mijn eigen auto te doen. Dat wil zeggen: het controleren. Stellen is vakwerk, maar ook dat is gelukt. Er zat eerst nog een klepsmeersysteem op in verband met de gasinstallatie, maar dat heb ik verwijderd. Sindsdien heb ik ook geen problemen meer met het gasklephuis, waardoor de motor in de noodloop ging. Alle onderdelen koop ik bij de Volvo-dealer, waar ik inmiddels een innige relatie met de magazijnman heb. Alleen voor de bougies wijk ik uit naar de automaterialengroothandel, omdat ik een type gebruik dat speciaal geschikt is voor een motor die op lpg loopt.”
Tien V70’s met deze lettercombinatie
Een V70 als deze vormt een goede basis voor een langdurige relatie, zo weten ook wij uit ervaring. Was dat voor Wim de belangrijkste reden om voor een Volvo te kiezen? “Na zestien jaar leaseauto’s had ik eindelijk de kans om iets leuks uit te kiezen en dit heb ik altijd al een mooie auto gevonden. Er stond al meer dan 350.000 kilometer op de klok bij aanschaf en de gasinstallatie is bij tellerstand 100.000 ingebouwd. Een leuk weetje over dit kenteken is dat er destijds tien stuks met deze lettercombinatie en oplopende cijfers zijn afgeleverd, waarschijnlijk aan een leasemaatschappij. Acht daarvan rijden er nog altijd. De verkoper waar ik hem kocht, zei dat het een sterke auto is en daarin heeft hij absoluut gelijk gekregen. Ten tijde van de aanschaf werkte ik nog veel in Utrecht en Delft en reed ik soms wel 80.000 kilometer per jaar, maar nu is dat veel minder. Buiten het reguliere onderhoud en de reparaties om heb ik de nodige upgrades gedaan, zoals een leren interieur, inclusief elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en stoelverwarming. Dat werkt ook allemaal. Ik plaats veel van mijn ervaringen op het Volvo-forum en heb daar zelf ook veel zinvolle informatie gevonden. Wat ik eerlijk toegeef, is dat er veel tijd in het sleutelen gaat zitten. Toch geeft het ook enorm veel voldoening en gelukkig staat er altijd nog een Lancia Ypsilon voor de deur, dus we zijn altijd mobiel.”
Bekend V70-euvel: lekkage kachelradiateur
Een bekend euveltje bij de V70 (en veel meer oudere auto’s) is lekkage bij de kachelradiateur. Die zit vaak onder het dashboard en dat moet er in dit geval helemaal uit voor die ingreep. “Ik rook de koelvloeistof in de auto en wist vrijwel meteen wat er aan de hand was. Nadat ik mij een beetje had ingelezen en wist wat de oorzaak van de lekkage kon zijn, ben ik aan de slag gegaan. Passagiersstoel eruit, zodat ik languit kon liggen met mijn hoofd onder het dashboard. Na het vervangen van een paar ringetjes was de lekkage verholpen en tot nu toe gaat het goed.”
Wim is handig met uitleesapparatuur
Zoals gezegd is Wim is nogal handig met computers en kan hij met de uitleesapparatuur van zijn V70 niet alleen in alle systemen, maar kan hij zelf ook aanpassingen doen. “Vergeet niet in het linker display te kijken”, zegt hij met een brede grijns tegen Joep voordat de proefrit begint. We lopen mee naar buiten en nadat Joep het contact heeft ingeschakeld, verschijnt de tekst ‘Goedemiddag Joep en Tim’ en later bij het uitschakelen ‘649.000 km, nou jij nog ...’ Hier scoort Wim punten mee bij Joep. En ook met zijn verhaal en de goede staat van de Volvo, al valt er hier en daar best iets op aan te merken. “Dat vervangen van de versnellingsbaklagers lijkt mij nog een hele uitdaging”, zegt Wim. “Daar denk ik nog over. De minimale eis is 750.000 kilometer, dan zien we wel verder. Ik heb nog geen idee wat ik hierna zou moeten rijden. Voorlopig blijf ik genieten van deze.”
Wat mankeert er aan de Volvo V70?
- De auto trilt op de snelweg en tijden accelereren
- De auto stuurt/voelt vaag vanuit de middenstand
- De schokdempers voelen slap aan
- Op constante snelheid lijkt de motor soms een beetje in te houden
- Het lcd-scherm van de radio is deels defect
- De handremwerking is matig
- Het wissermechaniek en de wissermotor voor en achter maken herrie
- De binnenste stuurkogels hebben beide speling
- Er zit veel roest op de voorveren
De mening van Carrec Technocenter
“Toen ik hoorde dat dit een auto van een thuissleutelaar is, werd ik in eerste instantie sceptisch. Nu ik ermee heb gereden en op de brug heb bekeken, moet ik mijn mening bijstellen. Hier is goed voor gezorgd en met een paar kleine ingrepen zou hij zelfs nog beter kunnen rijden. In elk geval mijn respect.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V70 2.4 140pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.035 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.710 mm / 1.804 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.755 mm |
Massa leeg | 1.537 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 217 g/km |
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.