Volvo V60 T4 Nordic vs. Kia Optima GT
Luisteren en opnieuw proberen
De rol van Kia en Hyundai in Europa heeft de laatste tien jaar een enorme vlucht genomen. De groei van de automerken is stabiel en blijvend. De Koreanen leunen niet op één succesvol model of op een kortstondig succes dankzij lage bijtelling. Ze hebben een langetermijnstrategie. Het belangrijkste wat ze nu al jarenlang doen, is luisteren. Wat willen Europeanen? Wat vinden ze van onze auto's? Wat moet anders? Wat moet beter? En nadat ze antwoorden op deze vragen hebben, maken ze een nieuwe auto en begint het verhaal opnieuw. Bij een bezoek aan het Kia-hoofdkantoor vlakbij Seoul, in gesprek met het hoogste echelon van de Koreaanse autofabrikant, was het verzoek aan de aanwezige journalisten simpel: "U was hier twee jaar geleden ook, u reed onze auto's en had wat suggesties. Die hebben we doorgevoerd. We zijn opnieuw erg benieuwd naar uw mening." De oprechte nieuwsgierigheid droop er vanaf, dit was geen gevlei. Het resulteerde onder meer in de huidige Hyundai i10 en Kia Picanto, auto's die tot de beste in hun segment behoren. Het is niet zo dat ze slechts goed meekomen, ze leiden. En Korea doet meer: er zijn nu Europese designcentra, Europese ontwikkelingscentra en er is een testcentrum bij de Nordschleife om de onderstellen op Europees niveau te krijgen. Men haalde in 2006 de Europese topdesigner Peter Schreyer naar Korea en gaf hem de vrije hand om het uiterlijk van hun merken op niveau te brengen. Inmiddels hebben Kia en Hyundai een aantrekkelijk familiegezicht en is Schreyer een van de topmannen. Het binnenhalen van externe kennis heeft dus succes gehad. Volgende stap? Het rijden. In 2015 vertrok Albert Biermann naar Korea. De Duitse onderstelspecialist heeft 30 jaar bij BMW gewerkt, waarvan lange tijd als belangrijkste man bij de M-divisie. Hij was verantwoordelijk voor de dynamische kwaliteiten van auto's als de BMW M3, de 1M coupé en de M5. Deze man gaat de Koreanen de fijne kneepjes van het vak leren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.