Volvo V50 T5 Elan (2004)

Snelle, strakke bak

Volvo V50 T5 Elan
Je hebt het gemaakt en je zoekt een blitse, snelle stationwagen. Zeg je 'snelle station', dan zeg je 'Volvo' en zo kom je uit bij de fantastische V50 T5. Een van de mooiste stations, die de concurrentie met de beste aankan.

De V50 is een typische lifestylecombi,zo'n stationwagen die nauwelijks praktischer is dan een sedan maar er wel gelikt uitziet. Door de uitstulpende grille oogt het front erg stoer. Mooi zijn die gespierde heupen, maar de fraaiste details vinden we de enorme achterlichtunits en de achterbumper. Dat er een hitsige vijfcilinderturbo onder de gedrongen snoet ligt, zie je nergens aan, behalve aan de twee schuin naarbeneden wijzende uitlaatpijpen. Deze auto geeft zijn vermogen op brute wijze via de voorwielen aan het wegdek door. De voorbanden kermen het uit. De V50 heeft zes versnellingen en wie bij de les blijft, wordt getrakteerd op fantastische sprints.

De zesbak van de Volvo schakelt met korte slagen en exacte bediening. Hoe
lastig het is om zo veel vermogen op de voorwielen los te laten, bewijst de Volvo. Hij moet in slechts 6,9 seconden naar de 100 km/h kunnen sprinten, maar het lukt ons niet in minder dan 7,7 tellen. Nog altijd vreselijk snel natuurlijk. De versnellingen hebben lange overbrengingen, in twee zit je in de toerenbegrenzer al ver boven de 100 km/h. Overigens kan de T5 zijn krachten prima kwijt. Maar aan emotie ontbreekt het een beetje: de vijfcilinder klinkt super, maar hij is slechts in de verte hoorbaar.
Vering, demping en wielophanging doen hun werk zo goed dat je nauwelijks hoort wat er allemaal onder de auto door gaat. Toch voelt de auto communicatief aan. De besturing is zeer direct, hoewel het systeem wat licht aanvoelt. Overhellen
doet 'ie nauwelijks, zodat de Volvobestuurder ontzettend veel zelfvertrouwen
krijgt. Het DSTC-stabiliteits- en tractieregelingssysteem van de T5 grijpt erg laatin, want de Volvo heeft zo'n hulp eigenlijk niet nodig. Bij doorspinnende wielen grijpt de tractiecontrolefunctie van het systeem wel snel in.

Hightech interieur
Snelle jongens zullen gecharmeerd zijnvan het hightech interieur. Achter die strakke middenconsole, die als een waterval uit het dashboard 'stroomt', is plek voor klein grut. Origineel en een lust voor het oog. In het midden loopt een dunne strook met bedieningsknopjes voor audio,airco en ventilatie. Handiger zijn de vier draaiknoppen. De bovenste twee bedienen het volume en de frequentie, de onderste twee dienen voor de ventilatiestanden en de temperatuurinstelling. Ze springen er duidelijk uit, zoals het hoort. We hebben zelden zo'n fijne zitpositie kunnen instellen als in de V50, je trekt de V50 aan als een handschoen. We moesten wel wennen aan de plaats van de contactsleutel, hoog op het dashboard. Da's namelijk veiliger dan op kniehoogte.
Volvo bedacht voor de laadruimte een nuttig systeem om tassen vast te zetten.
Je zet een klep omhoog met daaronder een riem en zo voorkom je dat de boodschappen door de bagageruimte vliegen. Een keurig afdekscherm onttrekt de
inhoud aan het oog van anderen. We gaan bij de uitrusting uit van de Elan, die voor € 36.915 in de prijslijst staat.
De testauto heeft echter de Exclusiveaankleding (€ 41.865). Zes airbags zijn
standaard, twee airbags voorin, zij-airbags voorin en gordijnairbags. De T5 Elan heeft 16-inch lichtmetaal, maar onder zo'n blitse station moet natuurlijk minstens
17 inch. Elke T5 heeft standaard automatische temperatuurregeling en het
Dynamic-chassis, een aangepast onderstel.

Signalement

Merk Volvo
Model V50 T5 Elan
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.915

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.521 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.514 mm / 1.770 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.389 kg
Laadvermogen 611 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 8,5 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km