Volvo V50 2.0D (2004)

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50 - interieurVolvo V50 - interieurVolvo V50 - interieur

UitvoeringV50 2.0D
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018

Auto gekocht

Ondanks de wat hogere stand toch deze auto gekozen.
Auto staat goed in de lak, reed prima tijdens test rit.
Echter de dag erna op koude motor wat hapering erin tijdens stationair draaiende motor.
Dit bleek later een vervuilde egr te zijn.
Helaas geen onderhoudsboekje of instructieboekje erbij.

Dynamo vervangen

Dynamo was aan vervanging toe.
Auto viel uit met de voirafgaande meldingen
Dat er iets mis was.
Bij uitlezen kwam de melding dat de remlicht schakelaar stuk zou zijn.
Fout gewist.
Hierna 1 dag later kwam.de display melding
"Laadsysteem service spoed"
Hint, als dit er staat ga maar een dynamo doormeten! En daarop volgend een nieuwe monteren (de oude zat bij de eerste melding rond de 12,6volt, de dag erna rond de 11,9volt) ter info een nieuwe levert zo'n 14,4volt.
Als de accu leeg is getrokken valt de auto uit en heb je geen stuur en rembekrachtiger!!

Dynamo nieuw gekocht @ €200,-
Montage door eigen monteur €50,-
Hierna weer veel plezier met de auto rijden (starten en rijden!!).

4 nieuwe bandjes erop (michelin energy saver)

De winterbanden waar we de auto op gekocht hadden zaten ronde 2 / 2,5mm profiel en waren aan vervanging toe.
Zomer velgen set gekocht echter niet de juiste bandenmaat.
Onlangs daar de 205/55/16 energy savers van.michelin op laten.monteren.

Distributie wissel incl waterpomp

Vandaag is de distributie set inclusief waterpomp vervangen.
Preventief (zou pas ergens bij +- 475/480### gedaan moeten.worden).
Heb er geen onderhouds boekjes bij gekregen toen we hem kochten dus maar uit zekerheids halve gekozen dit te laten doen. Van alle onderhoud (exclusief banden) houden we de bonnen/facturen erbij om zo toch wat aantoonbaar te maken!

Gloeibougies vervangen

Ivm kleine rook wolkjes bij koude start de gloeibougies alle 4 laten vervangen.
Starten lijkt verbeterd te zijn.

Update, lijkt ... Was dus niet zo

400.000km beurt +.... Verstuivers

De 400.000 is net gepasseerd.
Helaas waren het niet de gloei bougies wat het slechtere starten veroorzaakt heeft.
De verstuivers waren de boosdoeners, met het testen ervan bij de specialist kwam naar boven dat ze gewoon op waren, dus 4 nieuwe mee naar huis genomen compleet met brandplaatjes etc.
Omdat de service beurt melding net voor de 4ton aan is gesprongen hebben we het maar tegelijkertijd gedaan, dus met de nieuwe verstuivers ook een olie beurt uitgevoerd en een nieuw brandstoffilter geplaatst.
Dan begint alles weer netjes met nieuwe spullen.
Heftig prijs kaartje maar omdat de auto verder goed en roestvrij is (+ alle kosten van vorig jaar was het voor ons nog wel waardt om dit te investeren)
4 verstuivers a €944,-
5l olie + filter a € 65,-
Brandstoffilter. € 25,-
Onderdelen waren dus al €1034,- komt nog wat aan uurloon bij (€60,-) bij de eigen monteur.
Let wel inleren verstuivers zit hier niet bij opgeteld omdat dit via een bekende is geregeld

motorsteunen vervangen

vorige week zijn de motorsteunen vervangen. ik kon een complete set voor een hele mooie prijs verkrijgen. wat een wereld van verschil maakt dit zeg.
zo goed als alle trillingen zijn eruit nu. had ik dit maar eerder gedaan. zeker de baksteun en de steun aan de distributie zijde waren gewoon echt helemaal op.
komende week krijgt de v50 weer een apk opname we zijn benieuwd ;)

Vloeistoffen en v-snaar vervangen

Ivm leeftijd/duur deze vloeistoffen laten vervangen. Was echt nodig, de stuur vloeistof was troebel en begon te stinken.

Tevens op mijn verzoek is de multi-riem set vervangen.

Stabilisatie stangen voor

Auto stuurt weer directer. Had wat weerstand naar 1 kant in het stuur na een gevoelloos stukje. Dit is verdwenen na de slangetjes alle 2 aan de voorzijde te vervangen.