Volvo V50 1.6D Edition I (2006)

autoreview

Volvo V50 1.6D Edition I (2006)

Signalement

UitvoeringV50 1.6D Edition I
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf130.242 km
KM-stand laatst521.345 km
Lezerswaardering: 37%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de 500.000 kilometer

  • 500.000 km

In 2009 moest ik voor m'n werk veel meer kilometers gaan maken en zag deze V50 bij een handelaar staan.
Vond m sowieso mooi maar hij had ook veel opties en de proefrit was echt zaligmakend.
Maar.... de handelaar verkocht m alleen zonder garantie en dat vond ik toch best eng.
Nog even verder gekeken naar vergelijkbare modellen maar die waren echt een paar duizend euro duurder en ook veel minder in opties en geluidskwaliteit van de stereo muziek installatie.
Dus toch maar deze zonder garantie gekocht met 131.000 km op de teller en wel volledig dealeronderhouden.
Het rijden met cruisecontrol beviel me echt ontzettend goed tijdens woonwerkverkeer en het verbruik was ook erg laag, ik reed toen gemiddeld 1:25 en vond het echt prima.
Twee maanden later de kleine kinderen ingeladen en zonder een krimpje of zuchtje naar Zuid-Frankrijk gereden en daar niet echt vermoeid aangekomen.
Ik voelde me echt een geluksvogel in die auto.
Wegligging was prima, optrekken en hard rijden was ook meer dan genoeg en het verbruik vond ik perfect.

De eerste jaren bracht ik m dan ook naar de dealer want ik vond dat zo een fijne auto ook goede verzorging nodig had.
De beurten waren wel flink aan de prijzige kant en dat viel wel flink tegen.

Na een tweetal jaar kwamen de eerste problemen, vervelende meldingen op het scherm en ik had er weinig ervaring mee.

Op een gegeven moment had ik meer dan 10000 kilometer gereden zonder dat de turbo gewerkt had want hij ging maar niet aan.
Van alles was er vervangen EGR, sensoren, turbo zelf maar toch werkte het niet naar behoren.
Ik kwam wel op m'n werk maar inhalen op de snelweg kon ik vergeten.
Uiteindelijk hadden ze gevonden wat het was .... het apparaatje wat de turbo moest inschakelen van nog geen 50 euro 🤔🤔
Ook bij de vervanging van een dynamo werd er best stom en niet klantvriendelijk gehandeld en toen heb ik de dealer niet veel meer gezien.

Maar ik bleef wel al die jaren best veel kilometers maken en ook m'n vakanties reed ik best veel met m'n V50

Wat is er allemaal vervangen?
Remschijven en blokken bij 220.000
Distributieriem bij 238.000
Dynamo bij 260.000
Banden gingen toch vaak 80.000 kilometer mee omdat ik een overwegend rustige rijstijl heb en goed op de bandenspanning lette.
Vanaf 350.000 kilometer nauwelijks onderhoud aan laten plegen en alleen wanneer er iets kapot was, meestal kleine dingetjes laten repareren
Olie verversen deed ik zelf om de 25.000 kilometer en oliefilter om de 50.000
Wel heb ik bij 360.000 kilometer de stoelen vervangen door bijna nieuwe van Volvo Rima want die waren echt niet mooi meer en ook ietsje slap.

Laatste jaar ging hij een beetje ruiken en laatst bleek dat er wat lekte bij 1 of 2 verstuivers maar hij bleef in mijn ogen wel prima rijden en ook nog zuinig.
Ben in de loop van de jaren steeds zuiniger gaan rijden door rustig optrekken, de eerste 5 kilometer weinig toeren laten maken en ook altijd afremmen op de motor en ook de laatste kilometer echt rustig om de turbo af te laten koelen.
De boordcomputer staat op gemiddeld 1:28 en dat is maar een klein beetje anders dan de realiteit.

Ben laatst met de V50 naar Klokje Rond geweest en daar werd mij wel verteld dat deze motor toch niet lang meer goed zou blijven draaien dus ik zal binnenkort een dieselspecialist eens laten kijken naar de verstuivers want dat is steeds meer nodig

Ik ga er mee door

  • 511.000 km

Na het bezoek aan de klokje rond keuring heb ik omdat dat weer nodig was, zelf de olie en oliefilter vervangen en ben op en neer naar Zuid-Frankrijk gereden. Weliswaar zonder werkende airco maar de temperatuur was ook niet zo hoog dat die echt nodig was.
Door de rijwind had ik op de doorgaande wegen geen last van de stank van de verstuiver(s) maar bij een rood verkeerslicht merkte ik dat toch wel flink.
Onlangs heb ik die ene 😀 verstuiver laten reinigen en goed laten vastzetten en ook het brandstoffilter laten vervangen want dat was verstopt en ook de reden dat ie af en toe zelfs uitviel wanneer er om echt vermogen gevraagd werd.
Daarna reed ie weer als vanouds en dus ga ik nu proberen het volgende probleem(pje🤔) op te lossen.
De ventilatorkleppenmotor werkt niet goed en ook 1 ruitenwisser (de rechter 😄) werkt plotseling niet.
A.s. maandag naar een Volvospecialist

Wat rijdt ie toch heerlijk 😀

  • 521.345 km

Vóór de winter kwam ik erachter dat de verwarming het weer niet deed en toen heb ik hem naar de Volvo dealer gebracht en daar hebben ze de verwarming gekalibreerd en toen werd het wel warm in de auto maar ook werkte de ventilatiekleppen motor niet of nauwelijks dus die heb ik de hele winter op ontwasemen laten staan en dat ging vrij goed.
De ruitenwisser die het niet deed pas vrij makkelijk gerepareerd
Opgezocht hoe ik daarbij moest komen en toen ik alles gedemonteerd had kon ik zien dat de aandrijfstang van de rechter ruitenwisser losgeschoten was van de aandrijfmotor.
Ik heb die stang een beetje verbogen zodat hij wat strakker zat en ook met een tiewrap ervoor gezorgd dat hij niet meer zo makkelijk los zou kunnen gaan.
Ondertussen was de turbo er ook mee opgehouden en heb ik bij de dealer onder andere de aanjager laten vervangen en daarna reed hij weer als een nieuwe snelle Volvo.
De ruitensproeier motor hield er vorige week ook mee op en toen ik een nieuwe heb gekocht voor €14 en die gemonteerd heb kon ik mijn voorruit ook weer rijkelijk besproeien.
Binnenkort als het weer lekker weer wordt ga ik naar die kleppen motor van de ventilatie en verwarming kijken maar dan moet ik het hele dashboard demonteren en ik heb op YouTube al een filmpje gezien hoe dat moet en dat lijkt me wel een leuke klus.
Wordt vervolgd

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens