Volvo S60 D5 – 2002 – 838.286 km - Klokje rond
Eigenaar doet zoveel mogelijk zelf aan zijn Volvo
98 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Klokje rond
Eerste startmotor, eerste versnellingsbak, eerste motor, eerste turbo en eerste uitlaat. Vandaag is Jeroen Kleefman op bezoek met zijn Volvo S60 D5 uit 2002 met bijna 840.000 op de teller. Zit er nog muziek in de Zweedse sedan?
Met de muziek mee
Jeroen Kleefman is sergeant-majoor bij de Koninklijke Luchtmacht. Zijn gereedschap is echter geen boordmitrailleur maar … een hobo. En in plaats van een F-16 gebruikt hij een Volvo S60 voor zijn mobiliteit. Jeroen is beroepsmusicus en speelt in het professionele orkest van de Koninklijke Luchtmacht met optredens in Nederland, Duitsland en België en Canada. “Elke vijf jaar gaan we naar Canada om onze bevrijders – denk aan de Tweede Wereldoorlog – te eren met een concert”, aldus Jeroen. In Nederland en buurlanden gaat Jeroen op tournee met zijn blauwe Zweedse vierdeurs. Hobo op de achterbank, en gaan.
“Mijn vorige auto, een Peugeot 206, begon mankementen te vertonen dus moest ik op zoek. Een collega kende een autohandelaar en die had deze Volvo staan, keurig, uit 2002. Ik heb hem meteen gekocht, want ik vond het een mooie, stevige reisauto. Die wilde ik wel. Dat was in 2007 en er stond 173.000 op de klok.” Daar heeft Jeroen er eventjes 665.000 bijgereden.
Plezierig verbaasd
Nog iets bijzonders: Jeroen doet zoveel mogelijk zelf aan zijn Volvo. “In het begin liet ik het onderhoud doen door een garage, maar bij de Luchtmacht is er een autohobbyclub. Tegen een bescheiden jaarcontributie mag je gebruik maken van bruggen, gereedschap en knowhow van collega’s. Ik werd lid en ben toen met hulp van collega’s en internet de Volvo zelf gaan bijhouden. Vandaag ligt dus ook mijn hoofd op het hakblok. Benieuwd wat Joep van mijn geknutsel vindt.”
Keurmeester Joep Schuurman heeft vaak zo zijn bedenkingen bij zelfsleutelaars, maar als hij terugkomt van de proefrit met de S60 is hij zowaar plezierig verbaasd. “Ik moet zeggen dat ik ze met zo’n gigantische kilometerstand weleens slechter heb aangetroffen. Het is niet per se goed, maar ik ben heel benieuwd of de auto de vrij goede indruk ook op de brug kan bevestigen.”
De eigenaar begint al een beetje te glunderen, maar blijft evengoed realistisch. “Joep gaat zeker dingen vinden, dat kan niet anders bij deze kilometerstand en leeftijd, maar dat mag ook. Als het maar niet uit de hand loopt.”
De bescheiden Jeroen doet er in de categorie sterke verhalen nog een schepje bovenop. “Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten gedurende de afgelopen achttien jaar en zes ton. Alleen één keer een lekke band, maar het thuiskomertje gemonteerd en ik kon rustig verder.” Potverdrie, dat is ook best bijzonder. We krijgen steeds meer de indruk dat Jeroen serieus en secuur zijn wielen in de gaten houdt en ervoor zorgt dat zijn wagentje goed in conditie blijft. Wat Joep onder de brug allemaal ziet maar vooral niet ziet, versterkt die indruk.
“Dat oogt helemaal niet verkeerd. Een beetje speling op de voorwielen, maar dat mag zeker na zo’n ritje van twintig keer de wereld rond”, aldus Joep. Ons vermoeden klopt wel. Jeroen, docerend: “Elke 20.000 km ververs ik de olie en het oliefilter en als er dan dingetjes zijn, dan los ik die op. Het worden steeds meer dingetjes bij een auto van deze leeftijd, maar het is zaak om de lijst niet lang te laten worden en er kort op te blijven zitten. Dan houd je het in de hand, ook op financieel vlak.”
Verstuiver gaar
Even lijkt het toch nog allemaal niet zo florissant af te lopen. Jeroen waarschuwde vooraf al voor een zwetend kleppendeksel en Joep ontdekt onder aan de auto bij het carter daadwerkelijk druppels olie. Dat is geen zweten meer, eerder het niveau ‘klotsende oksels’.
“Het lijkt vanaf de carterplug te komen”, zegt Joep. “Hoe is het dan met het olieverbruik?” vraag ik Jeroen. “Dat stelt helemaal niks voor”, luidt het antwoord. We staan hier voor een raadsel, maar het wordt opgelost. Op het allerlaatste moment.
Eerder heeft Joep al geconstateerd dat er één verstuiver gaar is. Die dingen zijn kostbaar maar ja, het houdt een keer op. “Met die ene mindere verstuiver krijg je dat kloppende geluid, maar dat is bij drieduizend toeren vervolgens weer verdwenen. Ik denk niet dat de eigenaar zich er erg aan stoort, anders had hij er wel wat mee gedaan”, aldus Joep. Hij voegt daar nog aan toe dat die verstuiver ook de oorzaak is van de mindere start van de beroemde vijfcilinder voorin de S60. Jeroen: “Als ik eenmaal aan het cruisen ben, dan is het geluid weg en ik weet niet of het nog de moeite is om de verstuivers aan te pakken. Als ik van die kleppendeksellekkage af wil, moet de hele boel los, ook het inspuitgedeelte. Dat is een heel grote klus.”
Komen we terug bij de hamvraag: kun je door met deze auto? Joep: “Nou, als de koppeling morgen stuk zou gaan, zou ik er meteen mee stoppen, maar tot die tijd ...”Jeroen: “Ik was van plan dit jaar over te stappen op een jong gebruikte EV. Dankzij de keuring van vandaag kan ik dat in alle rust gaan doen. Er is geen haast zo te zien.”
Slagje vaster
Terug naar de druppels motorolie aan het carter. Jeroen tegen Joep: “Is het een idee om te kijken of de carterplug misschien nog een slagje vaster kan?” De keurmeester pakt een sleutel, roept uit ‘op eigen risico’ en ... krijgt het voor elkaar de plug nog een slagje strakker te krijgen.
“Dat is mijn schuld”, roept Jeroen meteen uit. “Niet vast genoeg gezet.” Als hiermee ook die druppels wegblijven, levert dat nog meer punten op voor de Volvo en zijn eigenaar. Deze auto is nog niet toe aan zijn laatste deuntje.
Eigenaar Volvo S60
Naam Jeroen Kleefman
Bouwjaar 1981
Woonplaats Ulvenhout
Beroep Musicus
Eerste auto Peugeot 206
Vorige auto Diezelfde 206
Wat zou je veranderen aan de auto? “Kwaliteit van het plaatwerk van de portieren, want snel deukjes.”
Langste reis met deze auto? “Italië.”
Onderhoudshistorie
De Volvo S60 krijgt iedere 20.000 kilometer nieuwe olie en (alle) filters worden vervangen. Wanneer nodig nieuwe schijven en blokken (drie keer naar schatting). Daarnaast is in de loop der jaren door eigenaar zelf vervangen:
- Condensor airco
- Intercooler
- Achterste turboslang
- Distributieriem, waterpomp, multiriem, spanners en rollen
- Drukregelaar brandstof
- Wiellagers voorzijde
- Stabilisatorstangen
- Motorsteunen
- Kantelsteunen motorblok
- Subframe rubbers
- Draagarmen voorzijde
- Spoorstangen
- Stuurkogels
- Fuseekogels
- Veerpoten
- Schokdempers achter
- Remklauwen
- Handremschoenen
- Accu
- Zitting bestuurdersstoel
- Aanslagrubber schokdemper achter
- Remvloeistof
- Vervangen door de garage:
- 2x Koppeling (een keer vanwege een defect vliegwiel, een keer vanwege een lekkende koppelingscilinder)
- Dynamo met vrijloop
- Flexstuk uitlaat
- Verstuivers
- Aircopomp
- Remslangen
- Pakking olieretour turbo
Nog origineel:
- Motorblok
- Turbo
- Stuurpomp
- Startmotor
- Uitlaat (behalve het flexstuk)
Wat mankeert er aan de Volvo S60?
- De motor start moeizaam/gaat te langzaam rond met starten en slaat daardoor (te) traag aan
- De motorsteunen zijn versleten/veroorzaken trilling
- De motor nagelt doordat een van de verstuivers niet in orde is
- Alle schokdempers zijn aan de zwakke kant
- De voorruit is versleten
- De raamschakelaar ligt los in de deur rechtsvoor
- Er zit wat speling in de aandrijving (niet gek na 838.000 km),
- De kap op de distributieriem staat open/is niet goed gemonteerd
- De motor lekt wat olie
De mening van Carrec Technocenter
“Voor de Volvo mag één heel dikke duim omhoog, keurige auto voor zijn leeftijd/kilometerstand! Je ziet dat de eigenaar met toewijding tijd en aandacht heeft besteed aan de auto. Dat betaalt zich nu terug door middel van de staat waarin de auto zich na al deze jaren en kilometers presenteert.”
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 2.4 D5 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.960 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.401 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.576 mm / 1.804 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.504 kg |
Laadvermogen | 526 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 171 g/km |
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.