Volvo C30 2.0 Momentum - 2007 - 300.912 km - Klokje Rond
'Nu starten met investeren'
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Volvo’s komen in deze rubriek in alle soorten en maten langs, maar een C30 hebben we nog niet eerder gezien. Bas Polman kocht anderhalf jaar geleden zijn brandweerrode 2.0 op benzine. Inmiddels staat er 300.000 kilometer op de teller van Volvo’s benjamin en is het dus tijd voor een Klokje Rond-keuring.
Bij Klokje Rond-auto’s weet je vaak al bij de eerste blik wat voor vlees je in de kuip hebt. De Volvo C30 van Bas Polman geven we vooraf goede kans van slagen. Hij staat er zeer verzorgd en onbeschadigd bij en het sportpakket geeft hem extra cachet. Zelfs een clubsticker op de achterruit ontbreekt niet.
Behalve wat steenslag op de motorkap verraadt niets de hoge kilometerstand. “Ik heb hem gekocht met 264.000 kilometer op de teller”, vertelt Bas. “Hij stond bij een occasioncentrum en uit de papieren bleek dat hij tot 250.000 km bij de dealer is onderhouden. De auto was verdacht mooi. Daarom wilde ik hem op de brug bekijken. Alles leek in orde en toen heb ik hem gekocht.” Uiteindelijk vindt Bas dat deze C30 toch niet de ideale auto voor hem is. “Achteraf bezien had ik liever de vijfcilinder T5 gehad, helemaal omdat die waarschijnlijk hetzelfde verbruikt als deze 2.0. Nog beter had ik een diesel kunnen kopen, want ik rijd er toch heel wat kilometers mee. Een V40 D2 koop je voor heel weinig geld. Dat was eigenlijk de auto geweest die mij het beste past.”
RAMMELS
Als Joep terugkomt van zijn proefrit heeft hij toch wel wat aanmerkingen op de auto. “Hij heeft nogal wat bijgeluiden”, steekt hij van wal. “Het zou me niet verbazen als we een paar versleten wiellagers tegenkomen, maar vooral valt op dat het onderstel echt knetterhard is. Ik heb wel vaker een C30 gereden en dat valt me altijd op. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze zo uit de fabriek zijn gekomen.”
Nou ja. We laten er in elk geval de sfeer niet door bederven. De motorkap zwaait open en Joep verdwijnt in het vooronder. Dan is de eerste oorzaak van de rammels in de auto al gevonden. “Aan de afdekplaat ontbreken twee rubbers. Die ligt dus bijna los op de motor. Reken maar dat je dat binnenin hoort. Deze auto is er geweest met een 2.0 van Ford en eentje van Mazda. Dit is de Ford-variant en die hebben de naam dat ze olie willen verbruiken”, vertelt Joep. Daar kan Bas niet over meepraten. Hij vult elke 5.000 kilometer een half litertje bij. “Dat is eigenlijk nihil”, vindt Joep. Zo krijgt de positieve sfeer weer de overhand. “Want verder gaan we er vanaf deze kant geen gaten in schieten”, zegt hij als hij weer uit de motorruimte komt.
Als de auto omhoog gaat, valt de compleet versleten aircoradiateur op. Het duurt niet lang meer voordat die lek raakt. Daarvan is Bas op de hoogte. “Ook de aircopomp jankt, merkte ik onderweg”, meldt Joep. “Daar moet je echt op korte termijn aandacht aan besteden, anders is dat onderdeel binnenkort kapot.”
ROESTVRIJ STAAL
Als hij verderop onder de auto kijkt, wordt het weer positief, want van enige roest is geen sprake. “En moet je eens kijken naar de tankbuis: die is van roestvrijstaal. Dat is een teken van kwaliteit. Het is gedaan voor de veiligheid: het roest niet, dus gaat nooit lekken. En ook de uitlaat is origineel. Die is nog zo goed dat die nog gemakkelijk twaalf jaar mee kan. Het verchroomde eindstuk zorgt wel voor een rammel. Die hoor je onderweg.”
Daarna geeft hij een waarschuwing af voor de remleidingen. “Die beginnen hier te bobbelen: gauw afschuren en tectyleren, anders moeten ook die worden vernieuwd.” Verder valt het Joep op dat er slechts aan één kant een stabilisatorstangrubber is vervangen. Een slordigheidje, wat hem betreft. “Dat is een foute besparing, want je kunt er vergif op innemen dat die andere binnenkort ook de geest geeft. Die vervang je eigenlijk altijd per paar”, klinkt het streng. Bas heeft echter een goede verklaring: “Dat rubber ging stuk op een vrijdag voor de vakantie. De dealer was het enige adres waar ik op zaterdag terecht kon voor een reparatie. Door tijdgebrek in de werkplaats hebben ze de andere kant laten zitten. Ik was allang blij dat ik evengoed op weg kon.”
Dan door naar de ophanging. Er zijn veel oh’s en ah’s voor de wielen op de C30. “Die komen oorspronkelijk van een V70”, vertelt Bas. De wielen oogsten bijval van Joep. “Het ziet er erg mooi uit. Wielen maken de auto ...”, zegt hij. Dat we op drie van de vier stoeprandschade ontwaren, daarover maken we maar even geen opmerkingen, want wie zijn wij om de goede sfeer te bederven? Daar zorgt Joep even later zelf wel weer voor. “De banden hebben nog voldoende profiel, maar ze zijn wel al gecupt. Ook dat veroorzaakt het nodige lawaai onderweg.” Wanneer hij een wiel loshaalt en de dikte van de remschijf meet, blijkt dat die aan de voorzijde al onder de maat zit. En als klap op de vuurpijl blijken de achterwielen een beetje krom. “Dat is geen uitzondering. Veel van de auto’s die we hier krijgen, blijken op kromme wielen te staan. Het komt zelden voor dat een tweedehands set wielen helemaal recht is.” Hij doet er nog een schepje bovenop: “Deze wielen zijn in feite apk-afkeur”, zegt hij als hij wijst op een slijtplek in de wielkast. “Ze lopen aan in de bochten.” Joep gaan nog even door; bij de achterwielen ontdekt hij aan beide kanten versleten wiellagers. “Tijdens het rijden ontdek je een kapot wiellager door te slingeren met de auto, dan hoor je het geluid veranderen. Dat was bij deze C30 niet het geval. Dat komt omdat ze aan twee kanten zijn versleten.”
Al met al krijgt Bas dus een heel lijstje mee. Hij kan aan de slag met de airconditioning, remschijven, remleidingen en wiellagers. “In principe is het een goede auto, maar veel slijtagedelen verdienen aandacht. Het is wel belangrijk om nu met investeren te beginnen, want anders is deze auto over twee jaar een frikadel”, aldus Joep. Bas staat te popelen om zijn auto in een betere conditie te krijgen. Hij is duidelijk een goede baas voor de C30. “Sinds ik hem heb is er nog maar weinig geld in gestoken, dus het is niet zo gek dat ik er nu wat meer geld tegenaan moet gooien.” Sterker nog: Joep wordt meteen aan het werk gezet voor het maken van een offerte.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze Volvo is een heel leuke verschijning. Bij de proefrit bleek al dat we er behoorlijk wat gebreken aan zouden gaan vinden. Het is wel zaak om die op korte termijn te verhelpen, anders gaat de conditie van de auto hard achteruit. Het is zeker nog de moeite waard om te investeren, want in principe is de C30 nog prima.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C30 2.0 Momentum |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.135 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.252 mm / 1.782 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.234 kg |
Laadvermogen | 516 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.