Volkswagen Touareg 4.2 V8 (2005)
Luxe trekpaard
SUV's, de nijlpaarden onder de auto's, rukken op. Hun territorium is de asfaltjungle; daarbuiten zie je ze zelden, hoewel ze toch echt wat kunnen. Hoewel de Volkswagen Touareg technisch over de nodige voorzieningen beschikt om lekker buiten de gebaande paden te gaan, lijkt het nooit de bedoeling te zijn om dat ook werkelijk te doen. Met z'n 255/55 R18-banden met straatprofiel trek je amper 'n paardentrailer uit een nat weiland. Maar goed, hij doet het prima op een verharde ondergrond en voor de meeste (potentiële) bezitters is alleen al het idee dat ze beschikken over off-roadtechniek voldoende. De Touareg is een topper, zeker nu VW de van Audi afkomstige 4,2-liter V8 met 310 pk in de terreinauto monteert. Gezien de prijs die Volkswagen voor de Touareg vraagt, liggen de carrièrekansen voor deze reus echter voor een groot deel aan de andere kant van de oceaan.
Dromerig karakter
De versnellingsbak geeft de Touareg 'n sportief accent, want met een stel flinke schakelflippers achter het stuurwiel bedien je de transmissie. Uiteraard beschikt de grote VW over 'n terreinversnelling, maar wat heb je daaraan in de dagelijkse praktijk? De motor is allerminst sloom, maar hij komt over als dat dromerige jongetje dat veelal voor zich uit zit te staren, maar als je hem een por geeft, is 'ie wel bij de pinken. Vanuit stilstand naar 100 km/h haalt hij niet de door de fabrikant opgegeven waarde, maar wanneer de snelheid er eenmaal in zit, verdwijnt die dromerigheid.
Wanneer je met de Touareg op pad bent, is 'comfort' het kernwoord. Zeker als hij net als onze testauto is voorzien van luchtvering. Volkswagen heeft een systeem ontwikkeld dat tot de beste gerekend kan worden. Regelsystemen zorgen dat de auto ondanks z'n hoogte en gewicht nauwelijks deint. De auto helt dankzij het actieve onderstel ook slechts in beperkte mate over. Hoewel de demping tijdens het rijden voortdurend wordt aangepast, verhult de luchtvering niet dat de Touareg wat log is. Met de luchtvering in de comfortstand lijkt de Touareg te zweven. Daarmee gaat helaas ook 'n stukje informatie verloren. De stuurinrichting laat voelen dat het karakter meer naar comfort dan naar sportiviteit neigt.
Pure verwennerij
Het is tegenwoordig dringen in de bovenste regionen van het SUV-segment, zeker als 't gaat om verwennerij, maar de Touareg weet zich goed te manifesteren. Ergonomisch behoort deze auto tot de top, al moet je in de Touareg voor een aantal functies je blik van de weg afwenden. Uiteraard niet voor de meest elementaire zaken, maar de Touareg kent nu eenmaal een veelheid aan systemen die bediend kunnen worden.
Hoewel de fabrikant zijn best doet om hem er niet lomp te laten uitzien, is de Touareg gewoon erg groot. Dit soort mastodonten is velen een doorn in het oog. Het lijkt op afgunst of voelen deze klagers zich geïntimideerd? Alleen commentaar op brandstofverbruik en uitstoot is nog enigszins gegrond. Tijdens onze test scoren we namelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 5,5. Da's flink afrekenen bij de pomp, maar je krijgt er puur rijgenot voor terug. Dit is een superauto, al heeft VW daar een eigen invulling aan gegeven. De Touareg biedt veel ruimte, zowel voor inzittenden als voor bagage. Daarnaast beschikt hij over terreincapaciteiten en niet onbelangrijk: hij mag maar liefst drieënhalve ton trekken, da's een beste paardentrailer.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg 4.2 V8 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 80.040 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Maximaal vermogen | 228 kW / 310 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 410 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.754 mm / 1.928 mm / 1.726 mm |
Wielbasis | 2.855 mm |
Massa leeg | 2.217 kg |
Laadvermogen | 728 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,4s |
Brandstofverbruik | 14,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 348 g/km |