AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
23

Volhouder

Volkswagen Touareg

  • Stéphan Vermeulen
  • Eerste rijtest
28 april 2015 om 14:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 13 2015
AutoWeek 13 2015

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 13 2015

Al zo'n dertien jaar is de VW Touareg een vaste waarde in het hoogste SUV-segment maar qua levenscyclus moet hij veel langer mee dan de volume-VW's. Daarom is de tweede generatie die in 2010 kwam nu pas gefacelift. We pakken de V6 TDI voor een kennismaking.

Je komt de grote Volkswagen zeker niet dagelijks tegen. Generatie twee is nog zeldzamer dan de eerste waarvan er in zijn beste jaar 707 in Nederland werden verkocht. Ja, dat was wat, toen het merk begin deze eeuw met de Touareg kwam, kort nadat de Phaeton, de limo van Volkswagen het levenslicht zag. Megalomane projecten, waarvoor de ideeën ontstonden in een tijd dat bomen financieel gezien nog tot in de hemel groeiden. Volkswagen werd actief in segmenten waarvan het merk in de decennia daarvoor alleen maar kon dromen, en dat laatste is gezien de naam het merk overigens geheel logisch. Maar goed, het uitstapje naar de automobiele topklasse legde de Duitsers bepaald geen windeieren. Met een statement van jewelste denderde de eerste Touareg de klasse van de fullsize-suv's binnen, in het kielzog van de technisch zeer nauw verwante eerste generatie Porsche Cayenne. Die eerste, pompeuze Touareg hield het vol tot maar liefst 2010. Zijn opvolger is kortgeleden gefacelift en daarom zijn we nu op stap met de V6 TDI. In Nederland is die diesel verkrijgbaar in een uitvoering, de allerdikste met 262 pk en 580 Nm, elders behoort een 204 pk sterke versie ook tot de mogelijkheden.

Vanuit nostalgisch oogpunt denk ik toch nog even aan die V10 TDI. Een tiencilinder diesel, want ja, ook dat hoorde bij het tijdperk waarin techniek en grootheidswaanzin hoogtij vierden. Niets was te gek. De roffelende 5,0-liter diesel met 313 pk en 850 Nm was monumentaal. Alleen al het idee dat je met een blok op pad was dat qua cilinderaantal zelfs in vrachtwagenland nauwelijks aangetroffen is (er was ooit een MAN met V10 diesel)…Qua snelheid mis ik 'm echter nauwelijks, want deze V6 TDI weet de gang er goed in te houden. Daarbij geholpen door een voortreffelijke automaat, de 8-traps uit de rekken van bakkenspecialist ZF, die je ook tegenkomt bij merken als BMW, Audi, Jaguar en Land Rover. Qua motorenaanbod is het tegenwoordig met de Touareg trouwens erg overzichtelijk: je kunt 'm als hybride krijgen, waarbij een V6 benzinemotor met compressor samenwerkt met elektromotoren en dus als deze diesel. Dat steekt schril af bij het omvangrijke motorenaanbod van de oer-Touareg waarin TDI's met 6, 8 en 10 cilinders te vinden waren, en aan de benzinekant van het gamma zelfs een twaalfcilinder tot de mogelijkheden behoorde.

Eksters

Maar terug naar 2015. De Touareg is bijgepunt op een manier zoals we dat van Volkswagen kennen. Je ziet dat er iets veranderd is maar niet meteen wat. Omdat deze uitvoering is opgetuigd met een R-Line-pakket is het een en al chroom dat je tegemoet komt. Er vliegt nog net geen zwerm eksters rond de auto maar man, wat een hoop geglim. 21 inch wielen doen nog een schepje bovenop het uiterlijk vertoon. In de basis mag de Touareg wel niet zo opvallend gestileerd zijn, bestel je 'm zoals deze demo dan weet je de aandacht op je gevestigd.

Het interieur werd licht bijgeschaafd. De materialen zijn keurig, de afwerking is zelfs top maar je merkt hier wel dat de auto vanbinnen qua uitstraling niet kan tippen aan het binnenste van een BMW X5 of Range Rover Sport. Indrukwekkend is dan weer wel het grote aantal knoppen. Alleen al op die brede middenconsole. Via de luchtvering kun je 'm hoger op de poten laten staan, de über-VW beschikt over een heuse offroadstand waarbij de aandrijflijn zich instelt op het rijden in terrein al moet je dan niet zulke platte banden eronder hebben zoals deze demo. Voor je het weet zit het profiel vol modder en kom je alsnog niet die baggerhelling op! De luchtvering kun je aanpassen qua karakteristiek en dat levert in de sportstand een behoorlijk stevige setup op waarbij in snelle bochten de zware koets redelijk vlak blijft. De prettig zware besturing helpt je bochten op tempo te nemen, verwacht echter niet de dynamiek van een BMW X5 of X6.

In de comfortstand komt de Touareg wat verder uit de veren en worden oneffenheden elegant gladgestreken. Qua zitpositie kun je de stoel erg laag instellen, door de riante buitenspiegels en de dodehoeksensor met fel oplichtende oranje lamp blijft het overzicht ook dan goed.

Technisch is de Touareg weer bij de les. Natuurlijk voldoet de vernieuwde V6 TDI aan de Euro 6 emissienormen, start-stop-techniek en een zeilfunctie wanneer het gaspedaal wordt losgelaten moeten de CO2-uitstoot drukken. Vandaar de fabrieksopgave van 6,6 liter per 100 kilometer. In de praktijk ligt dat eerder op 10 liter per 100 kilometer. Wie helemaal niet om verbruik maalt kan in het buitenland de 4.2 V8 TDI bestellen, dan zit er een machtige 340 pk in de neus. In het Nederlandse gamma ontbreekt, maar dat geldt gelukkig niet voor de TSI Hybrid, die tot een ook niet misselijke 380 pk komt.

Als R-Line kost de V6 TDI 89.290 euro, maar opties als luchtveringen, 21 inch wielen, een panoramadak en adaptive cruise control tillen het bedrag op de prijskaart algauw naar een ton plus.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Touareg
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volkswagen Volkswagen Touareg

Uitgelicht aanbod

    3.6 FSI Highline Navi | Xenon | Panoramadak | Luchtvering | Trekhaak | Dealeronderhouden

    Volkswagen Touareg 3.6 FSI Highline Navi | Xenon | Panoramadak | Luchtvering | Trekhaak | Dealeronderhouden

    • 2011
    • 145.511 km

    € 24.950

    3.0TDI/286PK R-Line 4Motion DSG · Pan.dak · Luchtvering · Leder

    Volkswagen Touareg 3.0TDI/286PK R-Line 4Motion DSG · Pan.dak · Luchtvering · Leder

    • 2018
    • 41.498 km

    € 66.940

    3.0 TDI R-line , Luchtvering, Panoramadak, Adaptive Cruise, 20 inch Lichtmetaal

    Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-line , Luchtvering, Panoramadak, Adaptive Cruise, 20 inch Lichtmetaal

    • 2017
    • 77.718 km

    € 40.000

Meer Volkswagen Touareg occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Touareg specificaties
  • Volkswagen Touareg occasions
  • Volkswagen Touareg video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Touareg tests
  • Volkswagen Touareg gebruikersreviews
  • Volkswagen Touareg index
Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Volkswagen Sharan 2.8 V6 4Motion - 2006 – 472.882 km - Klokje Rond

Soms weet je niet hoe een Klokje Rond-aflevering gaat lopen. Bij een auto die al veertien jaar...

Lees meer
Rij-impressie Volkswagen Touareg

Rij-impressie Volkswagen Touareg

59

De Volkswagen Touareg van de tweede generatie is halverwege zijn levenscyclus. In Nederland...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Volkswagen Touareg leert op afstand inparkeren

    Volkswagen Touareg leert op afstand inparkeren

    16
    • 13 november 2020
  • Autonieuws
    Volkswagen Touareg R is 462 pk sterke plug-in

    Volkswagen Touareg R is 462 pk sterke plug-in

    23
    • 25 februari 2020
  • Autonieuws
    Abt pompt 500 pk in Volkswagen Touareg

    Abt pompt 500 pk in Volkswagen Touareg

    25
    • 12 december 2019
  • Autonieuws
    Back to basics: Volkswagen Touareg

    Back to basics: Volkswagen Touareg

    65
    • 30 november 2019
  • PREMIUM
    Volkswagen Touareg V8 TDI

    Volkswagen Touareg V8 TDI

    • 22 oktober 2019
  • Autotest
    Volkswagen Touareg 3.0 TDI 286pk Atmosphere

    Volkswagen Touareg 3.0 TDI 286pk Atmosphere

    72
    • 6 augustus 2019
  • Autonieuws
    Dit kost de Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI

    Dit kost de Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI

    25
    • 23 mei 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    76
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    55
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    62
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    51
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de prijslijst

    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de...

    34
    • 1 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep