Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion Technologies (2010)

Beschaafde knaap

Volkswagen Touareg
Met de tweede generatie van de Touareg wil Volkswagen z'n partij meeblazen aan de top van het luxe SUV-segment. Dat is een ambitieuze doelstelling, want hij neemt het dan op tegen uitgerijpte modellen van een aantal gerenommeerde merken.

Al bij de eerste aanblik weet je wat Volkswagen met deze auto wil. De Touareg was nooit de meest gelikte verschijning. Groot, rauw, enigszins plomp en vooral imponerend, zo kennen we hem. Deze kwalificaties gaan zeker niet op voor de volledig nieuwe Touareg. Hij oogt net als zustermodel Porsche Cayenne een stuk slanker dan z'n met riante afmetingen gezegende voorganger. En bovendien is-ie veel eleganter getekend. De neus vertoont het familiegezicht van Volkswagen, dat ook al modellen als de Polo, de Golf en de Scirocco siert.

Maatschappelijke druk
De vriendelijker, minder intimiderende uitstraling is voor een auto als de Touareg een must. Grote SUV's staan immers onder fikse maatschappelijke druk. De SUV heeft een zweem van asocialiteit over zich en staat bekend als brandstofslurper. Dat neemt echter niet weg dat er nog altijd vraag is naar grote jongens als de Touareg. Mits ze er wat beschaafder uitzien en spaarzamer met brandstof omspringen, worden ze nog altijd getolereerd. De Touareg ziet er niet alleen afgeslankt uit, hij is dat ook. Net als de Porsche Cayenne is hij maar liefst 200 kilogram afgevallen, al weegt hij nog altijd 2.074 kilo. In het interieur heeft Volkswagen z'n best gedaan om een chique ambiance te creëren. Houtlook-strips sieren de middenconsole en het dashboard. De kunststoffen zien er prima uit en voelen ook zo aan. Zowel voor- als achterin hebben passagiers in de Touareg voldoende bewegingsvrijheid. De zetels bieden meer dan voldoende zijdelingse steun.
Volkswagen heeft de komst van de nieuwe Touareg aangegrepen om tal van voor het merk nieuwe veiligheidssystemen te introduceren. Onder andere het van Audi bekende Side Assist met vier camera's die je in staat stellen via het scherm in de middenconsole rond de auto te kijken (optie). Daar waar veel SUV's niet uitblinken in dynamisch weggedrag, benaderen de rijkwaliteiten van onze testauto die van veel sportieve personenauto's. Met de levendige en soepel draaiende 240 pk sterke V6-dieselmotor beweegt de Volkswagen zich bijna soeverein voort. Wel hoor je de motor altijd licht nagelen, maar hinderlijk wordt dat nooit. De krachtbron is relatief spaarzaam. Een verbruik van 9,3 liter per 100 kilometer is voor een mastodont als de Touareg een buitengewoon nette score.

Vertrouwenwekkend
De Touareg heeft een automatische transmissie met acht versnellingen, maar die wisselt net niet echt lekker van verzet. Hij lijkt altijd een beetje op zoek naar het juiste verzet. In z'n bochtengedrag is de Touareg echter wel zeker van z'n zaak. Lichtvoetig en vertrouwenwekkend rondt de Volkswagen bochten. Het logge gedrag van z'n voorganger is hem vreemd. Wel zoekt de neus vrij snel de buitenzijde van de bocht op, waarbij de besturing wat indirect en niet al te communicatief aanvoelt. Op korte hobbels reageert de Touareg wat springerig en op glad asfalt ligt de nadruk van het onderstel weer op comfort. Het karakter van de VW is afgestemd op ontspannen reizen.

Video

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 3.0 V6 TDI 245pk BMT Highline
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 76.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 4.795 mm / 1.940 mm / 1.709 mm
Wielbasis 2.893 mm
Massa leeg 2.078 kg
Laadvermogen 782 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,2s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum