Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion Technologies (2010)
Beschaafde knaap
Al bij de eerste aanblik weet je wat Volkswagen met deze auto wil. De Touareg was nooit de meest gelikte verschijning. Groot, rauw, enigszins plomp en vooral imponerend, zo kennen we hem. Deze kwalificaties gaan zeker niet op voor de volledig nieuwe Touareg. Hij oogt net als zustermodel Porsche Cayenne een stuk slanker dan z'n met riante afmetingen gezegende voorganger. En bovendien is-ie veel eleganter getekend. De neus vertoont het familiegezicht van Volkswagen, dat ook al modellen als de Polo, de Golf en de Scirocco siert.
Maatschappelijke druk
De vriendelijker, minder intimiderende uitstraling is voor een auto als de Touareg een must. Grote SUV's staan immers onder fikse maatschappelijke druk. De SUV heeft een zweem van asocialiteit over zich en staat bekend als brandstofslurper. Dat neemt echter niet weg dat er nog altijd vraag is naar grote jongens als de Touareg. Mits ze er wat beschaafder uitzien en spaarzamer met brandstof omspringen, worden ze nog altijd getolereerd. De Touareg ziet er niet alleen afgeslankt uit, hij is dat ook. Net als de Porsche Cayenne is hij maar liefst 200 kilogram afgevallen, al weegt hij nog altijd 2.074 kilo. In het interieur heeft Volkswagen z'n best gedaan om een chique ambiance te creëren. Houtlook-strips sieren de middenconsole en het dashboard. De kunststoffen zien er prima uit en voelen ook zo aan. Zowel voor- als achterin hebben passagiers in de Touareg voldoende bewegingsvrijheid. De zetels bieden meer dan voldoende zijdelingse steun.
Volkswagen heeft de komst van de nieuwe Touareg aangegrepen om tal van voor het merk nieuwe veiligheidssystemen te introduceren. Onder andere het van Audi bekende Side Assist met vier camera's die je in staat stellen via het scherm in de middenconsole rond de auto te kijken (optie). Daar waar veel SUV's niet uitblinken in dynamisch weggedrag, benaderen de rijkwaliteiten van onze testauto die van veel sportieve personenauto's. Met de levendige en soepel draaiende 240 pk sterke V6-dieselmotor beweegt de Volkswagen zich bijna soeverein voort. Wel hoor je de motor altijd licht nagelen, maar hinderlijk wordt dat nooit. De krachtbron is relatief spaarzaam. Een verbruik van 9,3 liter per 100 kilometer is voor een mastodont als de Touareg een buitengewoon nette score.
Vertrouwenwekkend
De Touareg heeft een automatische transmissie met acht versnellingen, maar die wisselt net niet echt lekker van verzet. Hij lijkt altijd een beetje op zoek naar het juiste verzet. In z'n bochtengedrag is de Touareg echter wel zeker van z'n zaak. Lichtvoetig en vertrouwenwekkend rondt de Volkswagen bochten. Het logge gedrag van z'n voorganger is hem vreemd. Wel zoekt de neus vrij snel de buitenzijde van de bocht op, waarbij de besturing wat indirect en niet al te communicatief aanvoelt. Op korte hobbels reageert de Touareg wat springerig en op glad asfalt ligt de nadruk van het onderstel weer op comfort. Het karakter van de VW is afgestemd op ontspannen reizen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg 3.0 V6 TDI 245pk BMT Highline |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.890 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 550 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.795 mm / 1.940 mm / 1.709 mm |
Wielbasis | 2.893 mm |
Massa leeg | 2.078 kg |
Laadvermogen | 782 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.