Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (2006)

Riante terreinbeul

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
Een buitenhuis op een mooi landgoed en een SUV van stand. De moderne kasteelheer rijdt een sports ute, die het op de oprit van een villa net zo goed doet als op een modderspoor in een bosrijke omgeving.

Het uiterlijk van Volkswagens SUV kennen we al bijna vier jaar. Overigens staat er een facelift op stapel. De Volkswagen straalt brute kracht uit; als je er eentje ziet rijden, kijk je meteen of er zo'n V10-typeplaatje achterop zit. Door de Touareg van meet af aan met die beul van een diesel te leveren, creëerde Volkswagen een uiterst krachtig imago voor de SUV. Later kwamen de minder krachtige motoren, hoewel deze 500 Nm sterke zescilinderdiesel zeker niets tekort komt. De 3,0-liter TDI-krachtbron schopt het tot 225 pk. Daarmee stuwt de 3,0-liter TDI de Touareg uitstekend vooruit.


Gevoelsbedrog
Voor het gevoel is de Touareg sneller dan de metingen aangeven, maar het gevoels-bedrog komt door de duikbewegingen die de Volkswagen maakt. Vloer je het gas-pedaal, dan gaat de neus gretig omhoog. Bovendien schiet de snelheidsmeter tot 100 km/h als een waanzinnige omhoog – dat komt door de lay-out tot die snelheid – daarboven maakt de klok grotere stappen. Overigens brengt de Touareg 2.287 kilo in de schaal. Wat betreft verbruik loopt de Touareg 1 op 8,1.

Schakelen doe je in deze klasse niet meer! De testauto is dus voorzien van een automatische transmissie, een handbak is niet eens leverbaar. Zelf van verzet wisselen kan overigens wel. Zo heeft de zestrapsautomaat van de Volkswagen 'n manuele modus. Tussen het gas geven en het moment van actie verloopt weinig tijd. De (optionele) luchtvering van de Touareg kent drie standen: sport, normaal en comfort. Je voelt niet veel verschil tussen de diverse standen; in de sportstand worden demping en vering weliswaar harder, maar hij rekent niet meedogenloos af met oneffenheden.
De besturing voelt minder direct en minder scherp aan dan je zou wensen. Daarbij helt de Volkswagen fors in bochten. Bij het remmen en optrekken beweegt de carrosserie ook aanzienlijk. Het is best comfortabel, maar de Touareg mist daardoor wel wat dynamiek.


Stationsklok
De Touareg met zijn enorme dashboard, draaiknoppen zo groot als kazen en een snelheidsmeter en toerenteller met de afmetingen van een stationsklok maakt geen verfijnde indruk. Door de enorme bonk kunststof om je heen voel je je al gauw 'n nietig persoontje. Indrukwekkend zijn de grote, zilveromrande klokken. De Touareg beschikt over een olietemperatuurmeter en een voltmeter. De bediening van de airco spreekt voor zichzelf, al valt op dat het stuur wel erg groot is. Je krijgt echt het gevoel met een terreinbeul op pad te zijn die nergens voor terugdeinst.


4Motion
Het aandrijfsysteem van de Touareg gaat als 4Motion door het leven, met een krachtverdeling van 50:50 tot maximaal 100 procent naar de achterwielen. En dan zijn er natuurlijk de stabilisatie-systemen die het motorvermogen knijpen en bijremmen wanneer de bestuurder al te enthousiast wordt.
De Touareg is er alleen als vijfzitter. Op de achterbank gaat het er zeer riant aan toe, al moet de middelste passagier genoegen nemen met een hogere, hardere zit en minder beenruimte door de forse console tussen de voorstoelen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 3.0 V6 TDI
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.340

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.754 mm / 1.928 mm / 1.726 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 2.287 kg
Laadvermogen 658 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/65R17Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,3s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum