Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (2006)
Riante terreinbeul
Het uiterlijk van Volkswagens SUV kennen we al bijna vier jaar. Overigens staat er een facelift op stapel. De Volkswagen straalt brute kracht uit; als je er eentje ziet rijden, kijk je meteen of er zo'n V10-typeplaatje achterop zit. Door de Touareg van meet af aan met die beul van een diesel te leveren, creëerde Volkswagen een uiterst krachtig imago voor de SUV. Later kwamen de minder krachtige motoren, hoewel deze 500 Nm sterke zescilinderdiesel zeker niets tekort komt. De 3,0-liter TDI-krachtbron schopt het tot 225 pk. Daarmee stuwt de 3,0-liter TDI de Touareg uitstekend vooruit.
Gevoelsbedrog
Voor het gevoel is de Touareg sneller dan de metingen aangeven, maar het gevoels-bedrog komt door de duikbewegingen die de Volkswagen maakt. Vloer je het gas-pedaal, dan gaat de neus gretig omhoog. Bovendien schiet de snelheidsmeter tot 100 km/h als een waanzinnige omhoog – dat komt door de lay-out tot die snelheid – daarboven maakt de klok grotere stappen. Overigens brengt de Touareg 2.287 kilo in de schaal. Wat betreft verbruik loopt de Touareg 1 op 8,1.
Schakelen doe je in deze klasse niet meer! De testauto is dus voorzien van een automatische transmissie, een handbak is niet eens leverbaar. Zelf van verzet wisselen kan overigens wel. Zo heeft de zestrapsautomaat van de Volkswagen 'n manuele modus. Tussen het gas geven en het moment van actie verloopt weinig tijd. De (optionele) luchtvering van de Touareg kent drie standen: sport, normaal en comfort. Je voelt niet veel verschil tussen de diverse standen; in de sportstand worden demping en vering weliswaar harder, maar hij rekent niet meedogenloos af met oneffenheden.
De besturing voelt minder direct en minder scherp aan dan je zou wensen. Daarbij helt de Volkswagen fors in bochten. Bij het remmen en optrekken beweegt de carrosserie ook aanzienlijk. Het is best comfortabel, maar de Touareg mist daardoor wel wat dynamiek.
Stationsklok
De Touareg met zijn enorme dashboard, draaiknoppen zo groot als kazen en een snelheidsmeter en toerenteller met de afmetingen van een stationsklok maakt geen verfijnde indruk. Door de enorme bonk kunststof om je heen voel je je al gauw 'n nietig persoontje. Indrukwekkend zijn de grote, zilveromrande klokken. De Touareg beschikt over een olietemperatuurmeter en een voltmeter. De bediening van de airco spreekt voor zichzelf, al valt op dat het stuur wel erg groot is. Je krijgt echt het gevoel met een terreinbeul op pad te zijn die nergens voor terugdeinst.
4Motion
Het aandrijfsysteem van de Touareg gaat als 4Motion door het leven, met een krachtverdeling van 50:50 tot maximaal 100 procent naar de achterwielen. En dan zijn er natuurlijk de stabilisatie-systemen die het motorvermogen knijpen en bijremmen wanneer de bestuurder al te enthousiast wordt.
De Touareg is er alleen als vijfzitter. Op de achterbank gaat het er zeer riant aan toe, al moet de middelste passagier genoegen nemen met een hogere, hardere zit en minder beenruimte door de forse console tussen de voorstoelen.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg 3.0 V6 TDI |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 67.340 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.754 mm / 1.928 mm / 1.726 mm |
Wielbasis | 2.855 mm |
Massa leeg | 2.287 kg |
Laadvermogen | 658 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,3s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 294 g/km |