Volkswagen Touareg
De weg omhoog
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Volkswagen Touareg staat voor een moeilijke opgave. Hij moet 't gaan opnemen tegen concurrenten met imago. Veel hangt af van zijn capaciteiten en kwaliteiten. Wij voelden hem aan de tand op een off-road traject ten zuiden van de Pyreneeën in de buurt van Barcelona.
Wie had gedacht dat Volkswagen de persintroductie van de Touareg in de Sahara zou houden, temidden van de stam waaraan hij zijn naam ontleent, komt bedrogen uit. Niet dat het speciale terrein in de buurt van Barcelona minder stenen heeft dan waarop je in de woestijn kunt stuiten. Integendeel, ook in Spanje kan je de Touareg goed op zijn merites beoordelen. Vooral op de SIP-track, wat staat voor: auto's op de rotsen.
Nu zal het de VW Touareg wel net zo vergaan als de andere luxueuze terreinwagens. Die rijden voor het merendeel op de normale weg en sommige zullen zelfs nooit een keienpad onder de wielen voelen doorrollen. Met de Touareg begeeft Volkswagen zich immers in het segment van de luxe terreinwagens, met als voornaamste concurrenten BMW, Lexus en Mercedes. VW is van plan op jaarbasis zo'n 60.000 exemplaren te bouwen. Ruim de helft daarvan moet op de Amerikaanse markt worden afgezet. Daarbij rekent Volkswagen met een groei van het hoogste terreinwagensegment, maar of die zal doorzetten nu de economie wereldwijd stagneert, is een tweede.
In ons land zal de Touareg net als de Phaeton vanuit 'het Koopmanshuis' in Leusden op de markt worden gebracht. Dat betekent dat de VW-dealer kan bemiddelen bij de koop, maar dat bezichtigingen, proefritten, aanschaf en aflevering in Leusden plaats vinden. Importeur Pon verwacht in 2003 zo'n 350 Touaregs te kunnen verkopen.
Debuut met nieuwe V10 TDI
De Touareg debuteert hier met twee motorvarianten: de V6 en de V10 TDI. De 3,2-liter V6 uit de Golf R32 en de Phaeton levert 220 pk en heeft een maximum koppel van 305 Nm bij 3.200 tpm. Daarmee haalt de 2.214 kg zware Touareg een top van 201 km/h en accelereert hij in 9,9 s naar 100 km/h. Hij is afkomstig uit de Phaeton en de Golf R32 en voor de Touareg speciaal afgestemd op gebruik in het terrein met een gemodificeerde oliepomp met andere aanzuiging, een carterpan die is berekend op grotere hellings- en kantelhoeken en andere riemaandrijvingen, die geschikt zijn voor het rijden door diepe plassen.
De nieuwe V10 TDI, die eveneens in de Phaeton debuteerde, levert een vermogen van 313 pk en ontwikkelt een maximum koppel van 750 Nm bij 2.000 tpm. Een groot deel van het koppel moet waarschijnlijk alleen al worden aangesproken om de zwaargewicht (2.524 kg) vooruit te krijgen, maar de Touareg haalt altijd nog een maximum snelheid van 225 km/h en sprint in 7,8 s naar 100 km/h. Da's altijd nog verdraaid rap voor een SUV en de Touareg is daarmee zijn concurrenten de baas. Totdat hij gezelschap krijgt van zijn tweelingbroer van Porsche, want de Cayenne met zijn 450 pk sterke V8 bi-turbo zal de hele SUV-meute achter zich laten.
Terreinkwaliteiten
De V6 is gecombineerd met een nieuw ontwikkelde 6-traps automatische transmissie, de turbodiesel werkt samen met een handgeschakelde zesbak. Beide versies hebben 4XMotion permanente vierwielaandrijving. Daarbij wordt de aandrijfkracht overgebracht via een tussenbak met standaard inschakelbare lage gearing, de voor- en achteras en een elektronisch centraal differentieel. Als optie is ook een sperdif op de achteras leverbaar. De traploze lamellenkoppeling van het centrale differentieel wordt automatisch door de onderstelelektronica aangestuurd. De krachtverdeling is 50:50, maar kan afhankelijk van de rij-omstandigheden tot 100% naar de voor- of naar de achteras worden geleid. Met een schakelaar op de middenconsole kunnen de sperdifferentieels handmatig worden geactiveerd.
Ook al zal de Touareg zelden het terrein ingaan, hij is afgezien van zijn 4XMotion-aandrijving er echt op voorbereid.
Zo heeft de V6 een bodemvrijheid van 237 mm en een doorwaaddiepte van 500 mm. Voor de V10 met zijn luchtvering is dat respectievelijk 300 mm en 580 mm. De Touareg heeft een optimaal stijgvermogen van 45°, terwijl de aan- en afloophoeken en de kantelhoek er eveneens mogen zijn (zie technische gegevens).
Om zonder problemen door diep water te rijden, is de auto voorzien van speciale deurrubbers, waterdichte koplampen en stekkerverbindingen, speciale inlaatlucht- en ontluchtingstrajecten en afdichtingen aan de aandrijfassen.
Grote verrassing
Op papier ziet de Touareg er terreinwaardig uit, maar hoe is hij in de praktijk? We waren in de gelegenheid om zowel met de V10 als de V6 te rijden. Op asfalt imponeert de V10 met zijn geweldige koppel en zijn fantastische loop. Geen moment hoor je na het indrukken van de startknop (de Touareg heeft sleutelherkenning) dat er een dikke diesel in het vooronder ligt. Wauw, wat een motor! Dat betekent niet dat je met de V6 gehandicapt zou zijn. Hij moet duidelijk harder werken dan de turbodiesel, maar hij loopt mooi en heeft voldoende trekkracht. 220 pk en 305 Nm is natuurlijk ook niet mis. De echte test van de Touareg is off-road. Wat hij daar laat zien, is niet alleen verrassend, maar ronduit indrukwekkend. Zonder zelfs maar één van de differentieels te sperren, rijden we met de Touareg steile zandheuvels op en af. Rijden we op zulke schuine hellingen, dat je bijna zou vrezen om te vallen en stoppen we pardoes midden in een 'klimoefening'. De terugloopblokkering voorkomt terugrollen en zorgt ervoor dat je probleemloos kunt wegrijden, alsof je niet onder een hoek van 45° staat. Met de Touareg is terreinrijden zo eenvoudig, dat zelfs je oma 't nog zou kunnen. De concurrentie kan de borst vast nat maken. De Touareg is betrouwbaar op de normale weg en een kei in het terrein. Hij is fraai afgewerkt en chic uitgevoerd. De kunst is alleen nog te overtuigen.
Uitgebreide uitrusting
De VW sport-ute heeft onafhankelijke wielophanging en de V10 TDI is standaard voorzien van CDC-luchtvering (Continuous Damping Control), dat ervoor zorgt dat de rijhoogte altijd constant is. Het systeem werd voor het eerst toegepast in de Audi allroad quattro en heeft vier hoogteniveaus. In 'Auto Niveau' past het onderstel zich automatisch aan de omstandigheden op de (geplaveide) wegen aan: hoe sneller de Touareg over het asfalt zoeft, des te lager hij ligt (van 215 mm bij 125 km/h tot 180 mm bij 180 km/h).
De Touareg is verder standaard uitgerust met grote remmen met ABS en EBV (elektronische remkrachtverdeling), ESP, ASR en een remassistent.
Op de veiligheidsuitrusting is evenmin beknibbeld. Zo heeft de Touareg voor- zij- en gordijnairbags standaard en zijn de veiligheidsgordels voorzien van elektrisch geregelde spanners met voorin spankrachtbegrenzers. Bij een hevige aanrijding worden de alarmlichten aangezet, de portieren ontgrendeld, accu lossgekoppeld, brandstoftoevoer afgesloten en grote stroomverbruikers zoals de airco uitgeschakeld. De gewichtbesparende kunststof spatborden en aluminium motorkap verminderen het letsel van voetgangers bij een onverhoopte aanrijding. Vanzelfsprekend heeft een auto van het niveau van de Phaeton ook een luxueuze uitrusting.
De Touareg V6 en V10 TDI staan eind december in Het Koopmanshuis. Begin volgend jaar krijgen deze twee varianten gezelschap van de 2,5-liter vijfcilinder DTI en de 4,2-liter V8.