Volkswagen Tiguan

Méér dan SUV nummer zoveel?

Volkswagen Tiguan
Volkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen Tiguan
AutoWeek 16 2016
AutoWeek 16 2016

Je leest het in AutoWeek 16 2016

Meer dan ooit moet de nieuwe Volkswagen Tiguan het opnemen tegen ijzersterke concurrenten, waarvan er twee nota bene uit eigen stal komen. Nu het segment van middelgrote SUV's vol dreigt te raken, rijst de vraag of de VW zich voldoende onderscheidt. En zo ja, waarmee dan?

Trots meldt Volkswagen dat de Tiguan de eerste SUV is die wordt gebouwd volgens het flexibele MQB-principe van het merk. Wat de fabrikant daarbij gemakshalve vergeet te vermelden, is dat twee zustermerken vergelijkbare modellen op de rol hebben staan die gebruikmaken van exact dezelfde techniek. Seat rolt binnen afzienbare tijd immers de Ateca in de showrooms en Skoda legt de laatste hand aan de opvolger van de Yeti. De onderlinge verschillen tussen die drie auto's zullen niet wereldschokkend zijn. Dat levert een uitdaging op voor de nieuwe Volkswagen. Want waarom moet je nu precies voor de nieuwe Tiguan gaan, en niet voor een ander model? Die vraag loopt sowieso als een rode draad door het razend populaire segment der midi-SUV's, dat vrijwel constant wordt aangevuld met kandidaten die stuk voor stuk prima doen wat de doelgroep wenst. Hyundai heeft de Tucson, Kia de verse Sportage, Renault doet goede zaken met de Kadjar en Nissan blaast een keurige partij mee met de Qashqai. Geen van die auto's stelt teleur in de taken waarin ze goed moeten zijn: ze bieden fatsoenlijke ruimte voor je geld, zijn uit te rusten met moderne systemen, rijden niet onverdienstelijk en zien er patent uit. Vrijwel alle spelers aan tafel hebben goede kaarten in handen, zodat de Tiguan van goeden huize moet komen om er met de pot vandoor te gaan. Of dat lukt, is maar zeer de vraag.

Prijs OK, ruimte goed

Opvallend is dat de vanafprijs van de nieuwe Tiguan met € 28.790 zo'n € 4.000 lager ligt dan die van zijn voorganger. Dat dankt hij aan betere uitstootscores en een lager gewicht. Het zorgt er bovendien voor dat de Volkswagen beter concurreert met andere cross-overs uit het C-segment. De Nederlandse importeur verwacht veel van de Connected Series, die voor een redelijk bedrag voorzien is van de meest gekozen accessoires. De meest courante motorversie voor ons land is de tweede benzinemotor – de 1.4 TSI met 150 pk – en die kost als Connected € 34.390, waarmee hij niet veel boven vergelijkbare concurrenten zit. Nissan levert een Qashqai met 163 pk en het luxe uitrustingsniveau Visia bijvoorbeeld voor € 33.740, terwijl een Kia Sportage 1.6 T-GDI al snel op zo'n € 37.000 eindigt. Wat prijsniveau betreft, scoort de Tiguan dus gemiddeld. Kijken we echter naar de (interieur-) ruimte, dan presteert de VW beter dan menig concurrent. Met de verschuifbare achterbank in de voorste stand slikt hij maar liefst 615 liter. Schuif je de bank terug, dan blijft er nog altijd 520 liter over. Dat is meer dan de Kadjar, Qashqai en Sportage aankunnen en dit geeft de Tiguan dus een voorsprong. Ook óp de achterbank is de Volkswagen een bovengemiddeld goede gastheer, met ronduit veel plek voor je hoofd en fatsoenlijke bewegingsvrijheid rond je knieën. Op deze punten geeft-ie menig tegenstrever het nakijken.

Grote sprongen

'Het is allemaal niet heel bijzonder'. We betrappen onszelf tijdens deze eerste kennismaking met de nieuwe Tiguan keer op keer op het trekken van dezelfde conclusie. Vanbinnen is de auto zoals elke andere middelgrote VW: zeer overzichtelijk en opgeruimd, maar zo spannend als een voorleessessie in je plaatselijke bibliotheek. Wat rijden het betreft gaat feitelijk dezelfde vlieger op: de snelheidsafhankelijke besturing werkt licht en met weinig gevoel, de reacties van het koetswerk zijn zeer neutraal en het onderstel houdt veilig het midden tussen comfortabel en strak. Opvallend genoeg is met name de demping harder dan verwacht, waardoor de Tiguan op slecht wegdek wat onrustig aanvoelt en minder oneffenheden wegfiltert dan we hoopten. Een Kia Sportage of Toyota RAV4 is comfortabeler, al voelen die op hun beurt weer logger en groter aan. Bijzonder is hij niet, maar dat is ook weer de kracht van de Tiguan: voor mensen die een stoerder ogende auto willen dan een standaard gezinskeuze, biedt hij het juiste pakket met voldoende ruimte, aangename aandrijflijnen, moderne voorzieningen en acceptabele prijzen. Bovendien is zijn uitstraling anders dan die van bijvoorbeeld de Kadjar of de Tucson, die vol plaatwerkrondingen en glimdetails een frivoler pad bewandelen. Dat kan een (smaakgebonden) voordeel zijn voor de VW. Maar nee, een karaktervolle uitblinker in het segment vormt de Tiguan niet, daarvoor heeft de concurrentie de afgelopen jaren te grote sprongen gemaakt.

Video

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.